Citat:
Ursprungligen postat av
Sleazetjackisen
Listan på saker som kan göras för att idiotsäkra en hisskonstruktion kan ju göras oändlig, men helt ärligt nu, om det finns skriftliga anvisningar på hur man ska montera hissen korrekt och driftsäkert så har man egentligen redan gjort allt man kan för att försäkra sig om att konstruktionen är hållbar.
Att sedan en småtrött hissmontör skiter i att läsa monteringsanvisningen alt. ”glömmer” att skruva åt samtliga bultar kan man ju inte lasta Alimak för, eller?
Uppenbarligen var ju inte hissen korrekt monterad när den sattes i drift, ansvaret bör ju ligga på antingen montören eller den som utfört besiktningen av hissen.. Om du krockar med din bil för att du somnar bakom ratten, skyller du då på biltillverkaren att de inte hade idiotsäkrat din bil så den väcker dig utifall du somnar, eller kan det tänkas vara föraren som brustit i sitt handlande?
Nu har ju jag inte påstått att alla fel kan förebyggas. Jag har heller inte lagt all skuld på hisstillverkaren.
Alla parter har sin roll; hisstillverkaren, uthyraren, montörsföretaget, besiktningsföretaget och byggherren.
Jag tror att det är lika naivt att skylla allt på tillverkaren, som det är att skylla allt på den enskilde installatören som monterade hissen.
Om nu montören var en ”idiot” (som du verkar antyda) så kan man undra vem som anställt denne för att montera bygghissar?
En lämplig följdfråga bör bli varför man då inte har kontrollpunkter efter montering.
Eller vem som har beställt en hiss från ett så dåligt installationsföretag, ingen leverantörskontroll?
Man kan också undra om hissen besiktigades, och isåfall varför felet inte upptäcktes.
Såklart är det också rimligt att ifrågasätta designen av hissen, och om tillverkarens kan ha brustit.
Jag gav exempel på designprinciper. Det bästa vore att jämföra denna hissens konstruktion med liknande på marknaden, och eventuella produktstandarder. Om alla konstruerar bygghissar på exakt samma sätt så blir det givetvis svårt att endast beskylla tillverkaren för olyckan.
Det handlar inte om att idiotsäkra, utan att minimera att fel uppstår genom intuitiv design. Har du själv aldrig monterat något, en Ikeamöbel, Lego eller nåt mekaniskt, och missat en skruv eller bit?
Det är ju därför man har åtgärder på flera lager, utbildning, checklistor, besiktningar, tydliga instruktioner, smart design, lagstiftning osv.
Din parallell är dålig. Ett bättre exempel vore att du lämnar in din bil på reparation, sen åker och besiktigar direkt efter, och sen inträffar en olycka med direkt koppling till reparationen.