2023-12-14, 08:38
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vad menar du, ska Alimak undersöka hjärnorna på de montörer vilken Byggherren anställer för hissmontage?

Läs sista stycket.

Om det inte finns några andra alternativ än att upplysa om risken i en instruktionsbok så är det så det är.

Risken går över på företaget som monterar hissarna.
Citera
2023-12-14, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Återigen, det är skillnad mellan att bära ansvaret för olyckan och att ha ett ansvar i att så långt det går verka för att minimera risken för allvarliga olyckor. Särskilt om det är risker man redan identifierat redan på ett teoretiskt plan.

Det är verkligen inget kontroversiellt påstående, så jag förstår inte riktigt denna upprörda stämning hos en del. Ja, någon montör slarvade och gjorde fel också såklart. Frågan är HUR detta kunde slinka igenom. ”Det bara råkade bli så, konstruktören var klantig bara och ska straffas för det, det händer inte så ofta och kommer nog inte att hända igen!” är definitivt inte ett uttalande ni kommer att få höra från Haverikommissionen när de är klara. Jag lovar.

Det slank igenom genom ett felaktigt montage och bristande kontroll av utförandet. Det stod ju i en ritning/manual hur man skulle göra.

Att bulta ihop delar förekommer i en helt enorm omfattning där ett felaktigt montage innebär risker, vad är det som är så svårt att fatta? Det är därför det är provocerande. Ska man helt skita i detta för att byggarbetsplatsen inte kan sköta sitt uppdrag? Då kan man lika gärna sluta bygga helt och hållet.
Citera
2023-12-14, 08:39
Medlem
Har läst om flera flyghaverier och orsaken till dom. Flygplan och helikoptrar har störtat för att reparatören har missat längden på en bult med 2 mm. Så olyckor kommer alltid att inträffa. Men i detta fallet så läser jag att hissen skall besiktigas efter montering, stämmer det. Dessutom så har tydligen hissen gått nästan en vecka utan dessa fyra bultar. Märkligt att ingen såg att dom fattades. Åker jag någon karusell så det första jag gör är att se om det fattas några bultar.
Senast redigerad av Berraperra1975 2023-12-14 kl. 08:42.
Citera
2023-12-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur kan det vara två olika bolag som är ansvariga?
Har något av de två bolagen svart arbetskraft?
ABC-Ställningsmontage AB och ?

Kanske för att de ska vara svårare att få tag på. En så kallad vilseledning vem vet.
Citera
2023-12-14, 08:44
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Vilket kalkoninlägg, skruvar? Det är grova bultar och muttrar som ska dit, dröm vidare.
Slappt av tillverkaren, herregud vilka är alla ni nötter som ska lösa problemet fast ni inte har en aning om vad ni pratar om?

Det här är en bult https://images.app.goo.gl/wNGnpQ7VkeAd7orbA

Jag kommer inte fortsätta diskutera avancerade konstruktioner med en imbecill som inte ens vet skillnaden på en skruv och en bult...

Det är för övrigt en av de sämsta egenskaperna man kan ha när man ska rätta någon när man inte själv vet vad man talar om.

Citat:
Hur ska du göra med muttern isf, om du så får bulten att följa med så måste ju montörerna skruva dit muttrarna?

Alla andra bultar och stag mm som måste monteras ska de också hängas fast med plastbrickor, det blir sjukt komiskt att läsa alla dessa förslag från folk som inte ens vet skillnaden på en skruv och en bult men ändå har lösningen på ett problem Vilket INTE är ett problem, hissen har funkat miljontals ggr under 20 år utan problem.
Citera
2023-12-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja snabbt ändå. jag undrar för verje secund är ju viktig i detta läget å jag har så svårt att tänka mig att hela bygget bara tittade på. å säkert har flera filmat detta ju.
Hela och hela, större delen av bygget visste nog inte vad som hänt innan blåljuset kom.
Var ett vittne tidigare i tråden som, om jag minns det rätt, levererade grejjer till bygget. Han såg att något föll, men tänkte mer på att det var något annat än en hiss och fortsatte med sitt.
Citera
2023-12-14, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Tack
Då har vi mediauppgifter på två olika bolag inom ABC gruppen. Precis som jag befarar.

Ja, jäklar vilken skräll det skulle vara om det visar sig att VD:n står på fler bolag än ett det vore verkligen anmärkningsvärt. Undrar om VD:n även är ägare? Bara det inte är någon holdingbolag han innehar också, då jäklar är det rejält skumt!!!

Nej, men allvarligt? Vad är det du befarar och vad är det som är konstigt om ägaren/VD:n har fler än ett bolag? Det är väl standard i branschen? Det är väl ett bolag som utför jobben medans ett annat bolag äger maskiner och utrustning.
Citera
2023-12-14, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En fråga.. Hur lång tid gick det mellan det att korgen slog i backen tills räddningstjänsten var på plats? Det borde ju gått en stund ju. 10-30 minuter? vad hände då?

Då det skedde i Sthlm var nog räddningstjänst på plats redan efter 5-10minuter och då närmare 5. Nu vet jag visserligen inte vart närmsta station ligger men det brukar gå snabbt. Det handlar definitivt inte om några 30minuter.
Citera
2023-12-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Listan på saker som kan göras för att idiotsäkra en hisskonstruktion kan ju göras oändlig, men helt ärligt nu, om det finns skriftliga anvisningar på hur man ska montera hissen korrekt och driftsäkert så har man egentligen redan gjort allt man kan för att försäkra sig om att konstruktionen är hållbar.
Att sedan en småtrött hissmontör skiter i att läsa monteringsanvisningen alt. ”glömmer” att skruva åt samtliga bultar kan man ju inte lasta Alimak för, eller?
Uppenbarligen var ju inte hissen korrekt monterad när den sattes i drift, ansvaret bör ju ligga på antingen montören eller den som utfört besiktningen av hissen.. Om du krockar med din bil för att du somnar bakom ratten, skyller du då på biltillverkaren att de inte hade idiotsäkrat din bil så den väcker dig utifall du somnar, eller kan det tänkas vara föraren som brustit i sitt handlande?
Nu har ju jag inte påstått att alla fel kan förebyggas. Jag har heller inte lagt all skuld på hisstillverkaren.

Alla parter har sin roll; hisstillverkaren, uthyraren, montörsföretaget, besiktningsföretaget och byggherren.

Jag tror att det är lika naivt att skylla allt på tillverkaren, som det är att skylla allt på den enskilde installatören som monterade hissen.

Om nu montören var en ”idiot” (som du verkar antyda) så kan man undra vem som anställt denne för att montera bygghissar?

En lämplig följdfråga bör bli varför man då inte har kontrollpunkter efter montering.

Eller vem som har beställt en hiss från ett så dåligt installationsföretag, ingen leverantörskontroll?

Man kan också undra om hissen besiktigades, och isåfall varför felet inte upptäcktes.

Såklart är det också rimligt att ifrågasätta designen av hissen, och om tillverkarens kan ha brustit.

Jag gav exempel på designprinciper. Det bästa vore att jämföra denna hissens konstruktion med liknande på marknaden, och eventuella produktstandarder. Om alla konstruerar bygghissar på exakt samma sätt så blir det givetvis svårt att endast beskylla tillverkaren för olyckan.

Det handlar inte om att idiotsäkra, utan att minimera att fel uppstår genom intuitiv design. Har du själv aldrig monterat något, en Ikeamöbel, Lego eller nåt mekaniskt, och missat en skruv eller bit?

Det är ju därför man har åtgärder på flera lager, utbildning, checklistor, besiktningar, tydliga instruktioner, smart design, lagstiftning osv.

Din parallell är dålig. Ett bättre exempel vore att du lämnar in din bil på reparation, sen åker och besiktigar direkt efter, och sen inträffar en olycka med direkt koppling till reparationen.
Senast redigerad av staschen 2023-12-14 kl. 09:06.
Citera
2023-12-14, 08:54
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Det slank igenom genom ett felaktigt montage. Det stod ju i en ritning/manual hur man skulle göra.

Att bulta ihop delar förekommer i en helt enorm omfattning där ett felaktigt montage innebär risker, vad är det som är så svårt att fatta? Det är därför det är provocerande. Ska man helt skita i detta för att byggarbetsplatsen inte kan sköta sitt uppdrag? Då kan man lika gärna sluta bygga helt och hållet.
Det är ju precis det som är problemet, att det förekommer i en enorm omfattning. Ska man ta på sig statistikhatten innebär det att sannolikheten är högre att fel faktiskt inträffar pga mängden det handlar om. Då gäller det att man har rutiner och kontrollfunktioner som minskar risken för särskilt de allvarligaste felen som kan få dödlig utgång, och att man på alla sätt man kan försöker minska risken för dessa. Men detta gäller knappast precis alla bultar som monteras på ett bygge, men en del - och det är rimligen dessa man vill ha extra koll på. Ta bara en standard färdigbyggd villa, ska jag fråga mina bekanta som byggt hus så hittar de hur mycket skit som helst vid besiktningen. Ibland har inte ens trappan till övervåningen varit ordentligt ditsatt, känd hustillverkare som entreprenör. För mig vittnar detta om att det är nästintill omöjligt att bygga något såpass komplext som ett hus, ännu mindre ett stort lägenhetshus, med så många personer och moment inblandade, utan att göra en hel del fel. Tror man något annat har man ingen kontakt med verkligheten anser jag.

Det man rimligen vill se till då är att felen hamnar på ställen där de inte gör så stor skada. Här krävs en samlad insats från regelverk och lagstiftning, entreprenören, byggarna som bygger, och tillverkare av verktyg och material. Inget kontroversiellt alls. Jag läser extremt få inlägg i den här tråden där själva olycksansvaret läggs på tillverkaren.
Senast redigerad av Antoinette 2023-12-14 kl. 08:58.
Citera
2023-12-14, 08:55
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Stycket i mitten av ditt inlägg visade ju rätt tydligt vad du anser om ansvarsfördelningen eller vad företaget har gjort för att eliminera risken.

Jag tycker att alla har ett ansvar att förbättra säkerheten däribland produkttillverkare och konstruktörer. Men vissa kritiska moment kommer alltid att förekomma och där måste ett ansvar dels gällande utförande och dels gällande kontroll ta över. Där ingår normalt bultförband.

Oavsett så behövs det onekligen en kulturförändring i denna bransch, definitivt även på projekteringssidan. Det är sorgligt att så många ska mista livet på byggarbetsplatser pga fel som till synes enkelt kan förebyggas.

Jag lämnar spekulationerna nu och inväntar utredningen som väl lär ta något år. Tyvärr är det inget som hjälper de som drabbats av denna hemska olycka.

Mitten av mitt inlägg var ett av två möjliga scenarion. Sista stycket det andra möjliga scenariot....

Vad jag tror, med betoning på tror, kommer att hända:
Gängse norm (angående montage) och de få möjligheter att göra en "säker" konstruktion gör att Alimak frias.
Ansvaret för olyckan är företaget som monterat hissen (utbildning, utländsk arbetskraft som inte förstått instruktionen, missad inspektion efter utfört arbete). De kommer försöka skicka över ansvaret till underleverantörer som gör detsamma. Allt kommer att sluta i en jävla soppa och ingen kommer verkligen att ställa till svars. Antagligen par konkurser, för att slippa betala ut skadestånd.
Citera
2023-12-14, 09:11
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Har läst om flera flyghaverier och orsaken till dom. Flygplan och helikoptrar har störtat för att reparatören har missat längden på en bult med 2 mm. Så olyckor kommer alltid att inträffa. Men i detta fallet så läser jag att hissen skall besiktigas efter montering, stämmer det. Dessutom så har tydligen hissen gått nästan en vecka utan dessa fyra bultar. Märkligt att ingen såg att dom fattades. Åker jag någon karusell så det första jag gör är att se om det fattas några bultar.

Jepp, besiktas och därefter provkörs den på ytterst låg hastighet, sedan ska den kontrolleras varje morgon. Givetvis är inget av detta gjort här, om isf hade inte olyckan inträffat, Byggherren i detta fallet har mkt att förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in