2023-12-14, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tänk så märkligt, att två tighta kompisar berättar för varandra vad de känner och tänker och tar parti för varandra när det blir tjafs!
Och till råga på allt trivs de tillsammans och är lojala mot varandra.
Huga!!

Ja, det måste vara ett unikt förhållande, "komplett livsfarliga ihop".

Men kära nån!

Hur ofta tror du att tighta kompisar har hemligheter likt dessa två?

En bränner, den andra frågar "hur gick det" när ett antal personer riskerat att eldas upp, inte bara en gång?
Är det enl dina normer vad vänskap handlar om? Huga!!!
Citera
2023-12-14, 09:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Men kära nån!

Hur ofta tror du att tighta kompisar har hemligheter likt dessa två?

En bränner, den andra frågar "hur gick det" när ett antal personer riskerat att eldas upp, inte bara en gång?
Är det enl dina normer vad vänskap handlar om? Huga!!!
"Hur gick det?"
Ställdes frågan med entusiastisk förväntan eller med fasa i ögonen?

Edit: Jag gick i din fälla med fokusbyte. Temat var deras relation.
Senast redigerad av sybel 2023-12-14 kl. 09:30. Anledning: Edit:
Citera
2023-12-14, 09:26
Medlem
Citat:
"Hur gick det?"
Ställdes frågan med entusiastisk förväntan eller med fasa i ögonen?

Ja, vem vet?

Tycker du att det har någon betydelse när MH hade möjlighet att varna i förväg?
Citera
2023-12-14, 09:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, vem vet?

Tycker du att det har någon betydelse när MH hade möjlighet att varna i förväg?
Definitivt har Ms intention med "Hur gick det?" en högst central roll. Förväntade hon sig att få höra ett "smaskigt, spännande" svar eller var hon genuint orolig för att någon blivit skadad ... eller rent av något annat?

Tolkningen av Ms intention speglar den förutfattade mening skribenten har.
Citera
2023-12-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

➡ 1. ) Du sprider osanningar och skuldbelägger Maja för Johannas skit.

Det börjar bli osmakligt hur du försöker manipulera och förvrida sanningen.

➡ 2. ) Alla dina "bevis" talar sitt tydliga språk, Maja vill inte vara delaktig.

➡ 3. ) Msja ska inte skuldbeläggas för Johannas vendettor

Du verkar uppfylld av hat, ta ett steg tillbaka och fundera över möjligheten att du läst in någonting som inte är sant, möjligtvis egna trauman.
Varför ska Maja straffas för Johannas skit?

Det är trist att du inte kan se helheten, inte ens det uppenbara missförhållandet mellan Johanna och Maja...

➡1. ) Medlemmen och trådskribenten @develi sprider inga osanningar om Fröken Hellm*n som person.

Fröken Hellm*n bär, och har, ett eget ansvar för de vidriga och mycket empatilösa handlingar som hon begick under sen-natten och den tidiga morgontiden den 16:e Oktober 2022.

➡ 2. ) Fröken Hellm*n var delaktig i det som hände och ägde rum den 16:e Oktober 2022. Hon var sin kamrat behjälplig på alla sätt och vis och, hon involverade sig vid det aktuella tillfället av helt egen fri vilja och utan att något tvång fanns från hennes kamrats sida.

➡ 3. ) Fröken Hellm*n bär skuld för de brottsliga handlingar som hon tidigare har begått och, hennes kamrat Fröken Janss*n, bär skuld för sina tidigare begångna brottsliga handlingar.

Fröken Hellm*n drevs av kriminella tankebanor vilka hon slutligen förverkligade då hon kom i lag med sin likasinnade kamrat Fröken Janss*n.

Fröken Hellm*n och Fröken Janss*n är precis som trådmedlemmen och skribenten @develi tidigare har påpekat, det vill säga, att dessa två fröknar är en livsfarlig kombination för sin omgivning.

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Citera
2023-12-14, 09:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Tänk så märkligt, att två tighta kompisar berättar för varandra vad de känner och tänker och tar parti för varandra när det blir tjafs!
Och till råga på allt trivs de tillsammans och är lojala mot varandra.
Huga!!

Ja, det måste vara ett unikt förhållande, "komplett livsfarliga ihop".
Jag antar du ville vara ironisk.

Det faller dock platt med tanke på vad de ägnat sig åt. Totalt smaklöst försök att leka klämkäck.
Citera
2023-12-14, 09:54
Medlem
Citat:
Definitivt har Ms intention med "Hur gick det?" en högst central roll. Förväntade hon sig att få höra ett "smaskigt, spännande" svar eller var hon genuint orolig för att någon blivit skadad ... eller rent av något annat?

Tolkningen av Ms intention speglar den förutfattade mening skribenten har.

Ms intention var iaf inte att ringa och varna personer som riskerade att bli innebrända.

På vilket vis är det en förutfattad mening?
Citera
2023-12-14, 10:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du sprider osanningar och skuldbelägger Maja för Johannas skit.
Det börjar bli osmakligt hur du försöker manipulera och förvrida sanningen.

Alla dina "bevis" talar sitt tydliga språk, Maja vill inte vara delaktig.

Msja ska inte skuldbeläggas för Johannas vendettor

Du verkar uppfylld av hat, ta ett steg tillbaka och fundera över möjligheten att du läst in någonting som inte är sant, möjligtvis egna trauman.
Varför ska Maja straffas för Johannas skit?

Det är trist att du inte kan se helheten, inte ens det uppenbara missförhållandet mellan Johanna och Maja...
Så du har inga problem med att de gaddar ihop sig?
Följer efter och trakasserar en fd väninna?
Att Maja ska ställa Tove mot väggen å Johannas vägnar - aggressiv på fyllan likt hon var på på Nöjet innan mord.
Att hon är lika ångerfull som en gråsten och ljuger rättsväsendet rätt i ansiktet för att komma undan, hellre än att hjälpa till att hitta Tove.

Vad jag säger, till skillnad mot dig, är att bägge är två lögnaktiga och komplett omoraliska egoister som var mer mån om att bevara sin relation och roa sig.

Fattar du att Maja från april 2021 inte bryr sig om att folk brinner inne eftersom det upprepas?
En normal person hade snarare klappat ihop av ångest än att flina som hon gör på bilder och leva som om inget speciellt hänt.
Likt J.

Varför skulle jag öht fokusera på J och jamsa med dig när det finns två förbrytare i det här rättsfallet.
Din våta dröm är att Maja ska behandlas med silkesvantar - att hon ska betraktas som ett megaoffer.
Detta fixar hon galant själv.

Det finns ett enda offer och det är Tove.
Citera
2023-12-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så du har inga problem med att de gaddar ihop sig?
Följer efter och trakasserar en fd väninna?
Att Maja ska ställa Tove mot väggen å Johannas vägnar - aggressiv på fyllan likt hon var på på Nöjet innan mord.
Att hon är lika ångerfull som en gråsten och ljuger rättsväsendet rätt i ansiktet för att komma undan, hellre än att hjälpa till att hitta Tove.

Vad jag säger, till skillnad mot dig, är att bägge är två lögnaktiga och komplett omoraliska egoister som var mer mån om att bevara sin relation och roa sig.

Fattar du att Maja från april 2021 inte bryr sig om att folk brinner inne eftersom det upprepas?
En normal person hade snarare klappat ihop av ångest än att flina som hon gör på bilder och leva som om inget speciellt hänt.
Likt J.

Varför skulle jag öht fokusera på J och jamsa med dig när det finns två förbrytare i det här rättsfallet.
Din våta dröm är att Maja ska behandlas med silkesvantar - att hon ska betraktas som ett megaoffer.
Detta fixar hon galant själv.

Det finns ett enda offer och det är Tove.

Mycket bra skrivet!
Citera
2023-12-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Har nämnt det förut men tar det igen. På podme och podden som heter ”Därför mördar de”/kärlekspar som mördar” (Hendley/Brody - Kärleksparet i England som tog livet av fem unga flickor.)

Här finns många likheter med M och J och deras sjuka beteenden som börjar från noll och slutar med mord.

Ja dom är per definition partners in crime. Och som du skriver finns många likheter med tidigare par som mördat.

2 Udda figurer (varav den ena är dominant och hittar en mer osäker person) och klickar på nåt märkligt plan.

Båda två får ut något viktigt ur relationen, den dominanta får en lojal följare som bekräftar den dominanta i alla lägen och den mindre dominerande känner en trygghet att ta rygg.

Självvald isolering och utstötning av vänner som inte tycker som dom.

Eget språk, eget ställe, hemlisar och för omgivningen beteende som sticker ut.

Dom blir inte avskräckta av varandras mörka tankar.

Den enas fiende blir den andres fiende.

Ger varandra näring och boostar varandras självförtroende till den grad att dom vågar agera ut.

Utför gemensamt brott, och därefter ljuger och håller varandra om ryggen.

Efter att allt uppdagats går dom skilda vägar och det skylls på varandra.
Citera
2023-12-14, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
➡1. ) Medlemmen och trådskribenten @develi sprider inga osanningar om Fröken Hellm*n som person.

Fröken Hellm*n bär, och har, ett eget ansvar för de vidriga och mycket empatilösa handlingar som hon begick under sen-natten och den tidiga morgontiden den 16:e Oktober 2022.

➡ 2. ) Fröken Hellm*n var delaktig i det som hände och ägde rum den 16:e Oktober 2022. Hon var sin kamrat behjälplig på alla sätt och vis och, hon involverade sig vid det aktuella tillfället av helt egen fri vilja och utan att något tvång fanns från hennes kamrats sida.

➡ 3. ) Fröken Hellm*n bär skuld för de brottsliga handlingar som hon tidigare har begått och, hennes kamrat Fröken Janss*n, bär skuld för sina tidigare begångna brottsliga handlingar.

Fröken Hellm*n drevs av kriminella tankebanor vilka hon slutligen förverkligade då hon kom i lag med sin likasinnade kamrat Fröken Janss*n.

Fröken Hellm*n och Fröken Janss*n är precis som trådmedlemmen och skribenten @develi tidigare har påpekat, det vill säga, att dessa två fröknar är en livsfarlig kombination för sin omgivning.

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Jösses, har du precis upptäckt emojis?

Du kunde inte ha författat ett mer verklighetsfrånvänt inlägg än detta.

Totala lögner och projiceringar.
Dessutom slickar du röv, tar rygg på en skribent istället för att komma med en egen åsikt...

Era argument är lögner, du har manipulerats att följa the Devil, manipulationsmästaren... bryt dig loss innan det är försent, är mitt råd, eller ska du stå till svars för alla inlägg skribenten gjort historiskt och i framtiden?

Det är på dom premisserna du/ni tycker att Maja ska dömas och stå till svars.
Ser du inte hur knasigt det blir?

Maja har tagit ansvar för vad hon uppmanades att göra.
Hon berättade sanningen om vad hon gjort och tvingats göra, samt att hon ljugit på uppmaning av Johanna Leshem Jansson.
Maja har berättat att hon ljög, du verkar missa det viktigaste i kråksången:
Sanningen skall göra eder fri.
Maja är friad och hon har avtjänat sitt straff för sin medverkan gällande gravfridsbrottet.
Hon dömdes till ett för hårt straff egentligen, grovt gravfridsbrott, den som skändade kroppen åtskilliga gånger, är Johanna Leshem Jansson.
Citera
2023-12-14, 13:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kvinnorna satt i bilen 3.5 timme och pratade ihop sig bara ett antal timmar efter mord/likbärande.
Under den tiden så kom dessutom polisen dit och hade ett första förhör med kvinnorna åtskilda (varsin bil).
Inte ens efter det bröt den "oskyldiga" MH ihop när hon kom hem till sina föräldrar.

Var har jag skrivit att jag tror på allt som JJ säger?
Tvärtom vill jag hävda, jag har skrivit ett antal ggr att jag tror inte på JJ.s historia ang vad som utspelats i badrummet (lika lite som jag tror på att MH fått en blund i ögonen).
Jag tror att båda kvinnorna varit med från början till det bittra slutet av TT.s liv. Att avslöja att de var två mot en från början hade inte sett bra ut för någon av dem.

Du lutar dig enbart mot vad Johanna säger och bortser ju helt från att Maja förnekar både att de skulle ha samrått om att misshandla Tove på vägen hem och att de samrått och gemensamt skulle ha bestämt vad som skulle sägas.

Maja säger ju att det är Johanna som instruerar Maja vad som ska sägas. Och vid närmare fråga så verkar det väl som att Johanna också säger så???

Så hur ska jag tänka runt din tolkning att de samråder och kommer överens?
Min uppfattning är att Johanna bestämer (i princip allt, Maja "lyder" order mer eller mindre. Tror inte heller att Maja är den som kommer på smarta lösningar, kommer med egna ideér och tänker ut vad som är den bästa versionen. Det är min övertygelse.
Det r ingen som säger att Maja är drivande på minsta sätt i deras reslaton. Eftersarbetet talar sitt tydliga språk med Johanna farandes ut och in från lgh, till affärer, Illharjen...

Var ser man Majas drivkraft, ideer till lösningar eller vad som ska sägas?

Maja 2/12- 22:

"Men du, om vi går tillbaka där, på söndagen och Illharjen så berättade du att Johanna
hade sagt till vad du skulle säga.
Mm
Till polisen och så antar jag då
Ja
Kan du berätta någonting mer om det?
Eh, nä men, alltså hon sa liksom att nämn ingenting, jamen det här får liksom inte komma
fram var hon väldigt tydlig med, ja och att vi skulle säga att Tove åkte hem då på natten, eh.
Väldigt tydlig säger du, vad menar du med det, på vilket sätt var hon väldigt tydlig?
Ja men, eh, ja men, befallning eller vad man skall säga.
"
//
"Berätta för oss, vad Johanna säger till dig i bilen där vid Illharjen?
Hon säger att, att, ja men att vi ska säga att, eh, ja men när polisen kommer, att att Tove gick
hem på kvällen, eh, natten och eh, och att ingen får, ingen får veta eh, veta eh, ja men, veta
om detta och, ja.
"
//
" Inte så mycket eftertanke, ok. Eh, dagen efter, Illharjen, pratar och resonerar du och
Johanna eller är det mest Johanna som pratar och säger?
Det är mest Johanna.
Jag tror att det var det som jag funderade på. Eh, ja, Om jag hamnar i fängelse så kommer
jag att ta livet av mig, tror du att Johanna har en tanke bakom att säga det till dig, alltså
vill hon att du skall förstå någonting med det och vad i så fall?
Ja. Eh, jag tror det, att det var en baktanke med att säga det, eh och att försäkra sig själv om
att jag inte kommer att säga nånting.
"

6/12:

"M: Eh, oj, eh, nej men vi, ja vi pratade ju liksom om att ja polisen skulle komma och ville ha
förhöra oss, eh, och ja under den, ja där någonstans så berättar eller jag frågar vad som, vad
som egentligen, vad som hände och ja och hon berättar för mig vad som händer med Tove
och säger att jag inte, att om jag berättar så kommer det sluta dåligt för oss båda två. Eh, och
ja det här med att hon säger att hon kommer att livet av sig. Hon skulle hamna i fängelse. Ja.
F: Mmm. Du säger att det skulle komma att sluta dåligt för båda två. Vad menar hon?
"

21/12:

"F: Det jag egentligen menar är när ni har lämnat, när hon har hämtat upp dig hemma och ni
åker iväg, eh, du sa att ni skulle åka till Illharjen, var ni någon annanstans på vägen eller åkte
ni raka vägen ut dit?
M: Vi åkte raka vägen ut dig.
"
//
"M: Ja, vi pratade. Eh, ja, eh, vi gick först igenom fredagen. Eh, vad som hände där och ja vad
vi tyckte och så. Eh, och sen så, eh, ja lördagen, ja från början till slut och ja, nej men jag sen
så Johanna sa ju då i bilen, eh, ja men lite vad jag skulle säga till polisen och eller vad vi
skulle säga till polisen och så när dom kom och ja och det var ju det att ja men att vi skulle
säga att Tove gick hem eller åkte hem på kvällen där och inget om bilresan. Eh, och ja och
hon sa ju det med att, eh, ja om hon skulle hamna i fängelse skulle hon ta livet av sig och, eh,
ja…
F: Du ser ut som du funderar på någonting Maja.
M: Mmm, jag funderar på vad mer som sades om det.
F: Okej.
M: Eh, alltså jag själv sa inte så mycket. Jag var, ja men var väldigt liksom rädd i den
situationen.
"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------

Tiden vid Iharjen:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Maja:

"Mellan klockan 18:45 – 22:10 kopplar Maja Hellmans telefon, via Location Update, 4
upp mot basstation Brogårdsgatan 1, 120°. Under de två inkommande samtal som
sker under kvällen kopplar Maja Hellmans telefon upp mot samma basstation.
"
//

"Kl. 17:54:25 ringer sedan Johanna till Maja och samtalet varar i 2 minuter 6 sekunder.
Kl. 18:36:45 skriver Johanna ett SMS med innehållet: ”Här”.
Kl. 18:56:06 positionerar Majas telefon vid området Illharjen.
"
//
"Kl. 21:58:38 skickar Maja ett SMS till pappa: ”Vi träffade Tove igår på nöjet så vi har
pratat med polisen nu”.
"

Johanna:

"Historiska SMS har inhämtats på Maja Hellmans telefon. SMS:et från
Johanna Janssons telefon till Maja Hellmans telefon innehåller texten ”Här
"

(16-10-2022, 18:36:44)
//
"Johanna Janssons telefon
positionerar i närheten av Illharjen
mellan klockan 18:46 – 20:32.
"
//
"Johanna Janssons telefon positionerar i närheten av mammans bostad
kontinuerligt mellan klockan 22:36 – 23:26.
"
Mamman bodde på V*asag 26.

Förhör polis H*edvig:

"Har du haft kontakt med Johanna under söndagseftermiddagen och kvällen 16:e oktober?
Ja.
Hur kom det sig att du ringde Johanna? Samtal 16:27 (4 min 49 sek)
Jag ringde henne redan innan vi åkte ut till Tove familj. Anledningen var för att se om hon
visste något om Tove och om hon var med Tove.
"

"Av vilken anledning ringde du Johanna igen? Samtal 20:21 (1 min 9 sek)
Efter det tar jag kontakt med Johanna när vi skulle möta upp henne för ett förhör. Jag frågar
om hon är hemma, hon säger att hon är vid McDonalds. Vi frågar först vart hon är. Jag skulle
handla mat, så vi var på McDonalds. Hon säger då att hon är på en parkering lite längre bort
från McDonalds. Jag ringer igen och frågar exakt vart det är. Hon säger att hon kan komma
till McDonalds, men vi sa att vi kunde komma till henne istället. Det kan vara så att vissa
samtal var från min kollegas mobil och vissa från mig. Efter detta så håller vi förhör med
Johanna.
Av vilken anledning ringde du Johanna igen? Samtal 20:38 (36 sek)
Sen tar jag ny kontakt med henne när vi ska göra pl21. Jag sa att vi behövde nycklarna till
hennes lägenhet, för att vi behöver komma dit och se att allt står rätt till. Hon ifrågasätter inte
det på något sätt, hon berättar att hon är hos sin mamma och säger att det inte är några
konstigheter att vi kommer och hämtar nycklarna. Tror jag ringer igen när vi är där. Då
berättar Johanna vart nycklarna går och visar dem. Sista gången vi ringer är när vi är klara
med pl21, för att lämna tillbaka nycklarna. Kan vara min kollega som ringde då.
"

Förhör Johanna av polis A*lexander:

"Alexander Farman
Förhörsdatum
2022-10-16
Förhör påbörjat
21:15
Förhör avslutat
22:17
"

Förhör Maja av polis H*edvig:

"Hedvig Kristensson
Förhörsdatum
2022-10-16
Förhör påbörjat
20:57
Förhör avslutat
21:07
"

--------------------------------------------------------------------------------------------------
KL 16:27 ringer polisen till Johanna för at höra vad hon vet om Tove.
Kl. 17:54:25 ringer Johanna Maja för att träffas och snacka
Kl. 18:36:45 skriver Johanna till Maja "här". Det är troligen hemma hos Johannas mamma, där Johanna hämta upp Maja (O*rkesterv 26)

Det tar ca 6 min att kör till Illharjens parkering:
https://kartor.eniro.se/?c=57.424229,15.091181&z=14&mode=route&r=car;F00;-1;57.437043;15.090637;Orkesterv%C3%A4gen%2021%2C%2 0VETLANDA;57.411514;15.092366;Illhargen %2C%20VETLANDA&q=%22vasagatan%2026,%20vetlanda%22; geo
Kl. 18:56:06 positionerar Maja vid Illharjen
KL 18:46 positionerar Johannas mobil vid Illharjen
KL 20:21 ringer polisen H*edvig Johanna för ett förhör
KL 20:57 - 21:07 förhör polis H*edvig Maja
KL 21:15- 22:17 förhör polis Johanna

Så av detta kan man dra slutsatsen att tjeerna träffades i bilen utanför Maja några minuter efter att Johanna medelade att hon var där (18:36:45) och att de var på Illharjens parkering senast 18:46 (då Johannas mobil positionerar dig där.

Så 20:57 påbörjas förhör med Maja, vilket innebär att tjejerna är separerade i två bilar.

18:46- 20:57 är drygt två timmar. Inte 3,5 timmar.

Länge nog ändå för att hinna gå igenom och traggla vad som ska sägas, väcka uppmärksamhet av en kopis som ser den udda positioneringen på Snap och personer vid Illharjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in