Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Det skulle också föra med sig att 100 000-tals montörer som idag kan montera en av deras hissar måste lära om hur det ska utföras.
Dessutom kommer det då att finnas flera olika modeller av deras hissar så risken för sammanblandning ökar.
Många som använder deras hissar har redan beskrivit dom som säkra och av högsta klass.
Så fokus kanske hellre borde ligga på inspektion av montage före driftsättning eftersom inget hittills tyder på en brist i material eller konstruktion?
Det är mycket "tyckande" i tråden nu om vad som "borde göras" eller gjorts. Det handlar inte om aktuell olycka och borde avhandlas i annan forumdel.
Japp, extremt mycket onödigt tyckande skulle jag påstå. Fasen, som sagt är den här typen av "olyckor" extremt sällsynta och varför hörs inte samma diskussion de gånger en byggnadsställning rasar samman? Det sker trots allt årligen här i Sverige. Konstruktionen på hissen behövs inte ändras, ingenting behöver egentligen ändras. Förutsatt att folk följer regelverket vill säga.
Nu vet vi ju inte exakt vad som hänt, om bultarna lossnat på grund av att de inte varit ordentligt åtdragna eller om de saknats helt från början. Det jag tycker är intressant i nuläget är väl ansvarsfrågan. Om de som monterat hissarna har de eventuella certifikat som krävs och har fyllt i egenkontrollerna är det väl svårt att tro att någon annan än just montörerna kan dömas till ansvar? Man kan ju inte kräva att byggherren ska ut och kontrollera saker och ting då denne förmodligen saknar kunskap utan denne har ju egenkontrollen att gå efter, är den då ifylld enligt checklista där jag tar för givet att en punkt är att kontrollera bultars åtdragningsmoment kan man ju inte kräva så mycket mer. Likaså underentreprenören som anlitats kan väl inte anses ansvariga om deras anställda slarvat å det grövsta vad det tycks i detta fall? Det blir en helt annan sak om företaget skickat personal som inte är behörig givetvis. Det kan nog även bli intressant om egenkontroll inte är korrekt ifylld för då kan ju byggherrens ansvar plötsligt diskuteras, i synnerhet om hissen höjdes redan i tisdags förra veckan.
En annan detalj som blir intressant om egenkontroll är ifylld är vem som signerat den? Jag antar att det inte är någon som ensam höjt hissen utan de lär ju ha varit minst två pers. Är det då någon som fyllt i egenkontrollen i ren slentrian i tron att kollegan monterat hissmasten enligt konstens alla regler lär det bli riktigt tråkiga konsekvenser för den personen. Just det här med egenkontrollerna är ett system som är bra i teorin, men som jag tror fungerar sämre i praktiken. Som jag fattat det är det ofta en och samma person som fyller i punkt efter punkt utan att egentligen ha koll utan förutsätter att det som vanligt ska gå bra.
Att Alimak skulle ha någon som helst ansvar är bara löjligt att påstå. Det är inga hobbyprodukter de levererar och instruktionerna för montage är tydliga, det är förövrigt något jag tror sitter i ryggmärgen hos de flesta montörer. Som sagt behöver inte konstruktionen ändras. De som monterat aktuell hiss kommer högst troligtvis åka på hyfsat kännbara straff, skulle inte förvåna mig om det blir 2års fängelse plus skadestånd.
Det får nog övriga hissmontörer i branschen att tänka till några gånger extra innan de slarvar, inte bara hissmontörer (tror inte heller att de brukar slarva) utan förmodligen alla som på ett eller annat sätt har med säkerheten på ett bygge att göra. Inte sjutton lär väl någon snickare chansa och strunta i att fästa nån konsol till combisafe-räcket bara för att det är bökigt att komma åt?