Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
...
Jag har förstått att du är av åsikten att Alimak skall bära ansvaret, men du har fortfarande inte kommit med något förslag hur man skulle bygga bort momentet "om montören skiter i våra anvisningar".
Vad tycker du man borde göra rent konkret?
...
Nu är inte jag "du", men jag svarar ändå. Även till alla andra som diskuterar "ansvar" och "konstruktioner""
Alimak är ansvarig för konstruktionen av hissen (förhoppningsvis finns ett FMEA). De har redan identifierat en risk om hissen inte monteras riktigt (har de själva visat i manualen). När risken identifierats så ska man eliminera/minska risken med åtgärder.
Det är detta som är det avgörande frågan. Vad har de gjort för att eliminera/minska risken?
Inte ett skit förutom upplyst om det i manualen? (för att sedan luta sig tillbaka och väntat på att en östeuropeisk analfabet missat instruktionen att montera förbandet innan denne går på kafferast).
Då kan de bli dömda.
Eller har man undersökt olika möjligheter att ändra konstruktionen så att det inte är möjligt att felet uppkommer / varningssystem om det inte är riktigt monterat.
Om Alimak kan visa på att man undersökt olika möjligheter för att eliminera/minska risken, men att det faktiskt inte gick förutom varningen i manualen, så kan de andas ut.