2023-12-13, 21:37
Medlem
Fibonaccitals avatar
Nu har snart 13000 tittat på mina bilder här inne.
Helt sanslöst.

Hissfästen:
https://imgur.com/a/x21ut8Z

Hissolyckan:
https://imgur.com/a/43H0BcZ

Jag har försökt förklara för barnen och min vänners barn vad som händer när man ramlar från 20 meters höjd tillsammans med en vagn med skrot i nacken och ett golv med plåtbitar.

Jag försökte jämföra det med när man kör bil i 70 knyck när en fluga träffar framrutan.
Det säger bara Svask!

Jag jämförde också med att hoppa från köksbordet (2 meters höjd) rakt ner i stenar med en ryggsäck med vassa saker på ryggen och landade på en sten med ansiktet först.

När jag sade ett köksbordet var 20 meter högt så fattade det.

Nu förstår de vad som hände.

Förstår ni också? Katastrof.

Det är knappt att jag själv förstår digniteten vilken enorm kraft som drabbade de stackars 5 grabbarna.
Jag hoppas att det inte fick lida och att döden var omedelbar.

Kanske nästintill de som dog i Titanic Sub som tog 5 millisekunder innan den imploderade.

Sorry för lite OffTopic men detta stör mitt sinne just nu.
Citera
2023-12-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Det här är ju pudelns kärna, du kan aldrig lita på att individer alltid gör rätt. Du måste ha processer för att fånga fel. Så vad i processen har gått fel och hur ska processen fånga dessa? Vem är ansvarig för att dessa åtföljs?

Jag tror/tycker inte att individen som gjort fel kanske bär allt ansvar, såvida det inte fuskats. Om en inspektör tex. godkänner något utan att titta på det är det ju såklart rent brottsligt.

Montörerna lär ju ha någon form av checklista att fylla i under arbetes gång eller när arbetet är utfört, i den checklistan lär man få bocka av en punkt att man kollat på de sektioner man monterat att alla bultar är monterade. Har man fyllt i och skrivit under checklistan utan att faktiskt kolla att bultarna sitter på plats så bär man ett jävla ansvar.
Senast redigerad av Knasen2k 2023-12-13 kl. 21:41.
Citera
2023-12-13, 21:44
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Montörerna lär ju ha någon form av checklista att fylla i under arbetes gång eller när arbetet är utfört, i den checklistan lär man få bocka av en punkt att man kollat en extra gång på de sektioner man monterat att alla bultar är monterade. Har man fyllt i och skrivit undefy checklistan utan att faktiskt kolla att bultarna sitter på plats så bär man ett jävla ansvar.

Det är exakt det som har hänt. Man lämnar inte en lös mast även om tanken var att den inte skulle användas förens man monterade på grinden högst upp som nu saknas.

Göra ett nytt kontrollschema ser jag som nödvändigt och lätt att utforma. Foto tas på varje skarv där man tydligt ser nr på masten och skruvarna. Dokumentet signeras sedan utav alla montörer samt bas-u innan man lämnar hissen till bygget.
Senast redigerad av arier 2023-12-13 kl. 21:50.
Citera
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Vill inte misskreditera Alimak på något vis. Funderar på att denna modell är 20 år gammal. Har tillverkaren nyare och bättre produkter i sortimentet? Har konkurrenter på marknaden mer säkra hissar som säljs?

Denna hiss är bombsäker, vad fattar ni inte, det är ju själva montering som brustit, ett fel som inte går att göra, ett fel som inte ska släppas igenom vid riktiga säkerhetsrutiner.

Någon har glömt att montera ett antal grova bultar, det har väl inte med Hissen i sej att göra. Tusentals och åter tusentals av dessa hissar går upp o ner dagligen på byggen runt om i världen, utan det minsta av problem.
Citera
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
Rekommenderar er att läsa detta inlägg:
Jag rekommenderar dig att läsa mitt inlägg. Jag noterade just den detaljen att de hanteras i enheter om 2-3 delar.
Citera
Medlem
Osmakligt att man skyltar ett höghus under nybyggnation med två stycken bygghissar av samma modell på sin hemsida..

https://www.anderssoncompany.se/
Citera
2023-12-13, 21:46
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Helt sanslöst.

Hissfästen:

Hissolyckan:

Jag har försökt förklara för barnen och min vänners barn vad som händer när man ramlar från 20 meters höjd tillsammans med en vagn med skrot i nacken och ett golv med plåtbitar.

Jag försökte jämföra det med när man kör bil i 70 knyck när en fluga träffar framrutan.
Det säger bara Svask!

Jag jämförde också med att hoppa från köksbordet (2 meters höjd) rakt ner i stenar med en ryggsäck med vassa saker på ryggen och landade på en sten med ansiktet först.

Det är knappt att jag själv förstår digniteten vilken enorm kraft som drabbade de stackars 5 grabbarna.

Kanske nästintill de som dog i Titanic Sub som tog 5 millisekunder innan den imploderade.

Fick mig att tänka till, även om det inte var trevliga tankar.
Ett annan hemsk liknelse är att få ett kylskåp motsvarande ens egen vikt tappat på sig från 20 meters höjd
Citera
2023-12-13, 21:46
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Fattar inte vad som menas med det här. Är det två personer som skulle med ner i hissen men stannade kvar uppe varefter den föll och de misstänks då för brott?

För vad???

Jag tolkar det så att de två blir målsägande.
Citera
2023-12-13, 21:47
Bannlyst
Citat:
Helt sanslöst.

Hissfästen:

Hissolyckan:

Det säger bara Svask!

Tog säkert 2-3 sekunder innan dom slog i backen, tankarna som for i deras huvuden...
Citera
2023-12-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Står på DN att arbetsplatsolyckor sällan leder till fällande dom för företaget.

Så är det ju, men det är inte bara företag som kan vara byggherre vilket mer än en privatperson fått lära sig den hårda vägen.

Att företaget/byggherren inte döms betyder ju inte att någon annan blir det heller.
Det finns dock många gånger människor som blir hårt drabbade i processen.
Citera
2023-12-13, 21:53
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Helt sanslöst.

Hissfästen:

Hissolyckan:

Det säger bara Svask!

Ja, det gör inget. vi är en del som vill ha jämförelser och bilder i huvudet på mer
än en hiss som störtat ner tjugo meter. Inte på offren men för att fatta vad som kan gå snett.
Ganska många av oss rör oss ju i miljöer där det kan hända nåt helt plötsligt, vilket får mig att
faktiskt dämpa mitt eget katastroftänkande jag oftast bär med mig.

Men att göra jämförelser på höjder, farter, objekt i fart osv, tycker jag inte är fel.
Citera
2023-12-13, 21:55
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Denna hiss är bombsäker, vad fattar ni inte, det är ju själva montering som brustit, ett fel som inte går att göra, ett fel som inte ska släppas igenom vid riktiga säkerhetsrutiner.

Någon har glömt att montera ett antal grova bultar, det har väl inte med Hissen i sej att göra. Tusentals och åter tusentals av dessa hissar går upp o ner dagligen på byggen runt om i världen, utan det minsta av problem.

Tack, det var ditåt jag ville föra diskussionen. Mot fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in