2023-12-13, 21:18
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Problemet här som jag ser det är att man ska låta bli att göra det lätt att göra fel

Det märks att många i tråden aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats.
"Låta bli att göra det lätt att göra fel"....??

Om man helt enkelt ger fan i att montera ett antal bultar när det står klart och tydligt att bultarna ska monteras. Då är det ju fel gubbe på fel plats. Vilket inte Hissproducenten har något alls att göra med, de har sålt en Hiss med fullständigt glasklara monteringsinstruktionerna vilka EJ går att misstolka.
Citera
2023-12-13, 21:22
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handsvett
Det måste finnas någon form av slutkontroll innan man använder den efter montage kan man tycka

Jepp, slutkontroll, testkörning i låg hastighet, sedan ska den kontrolleras varje morgon, men antar att denna Byggherre vilken är lätt ökänd struntar i att följa alla säkerhetsrutiner, kostar ju tid och tid är pengar.
Citera
2023-12-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Är det en montör som gör besiktningen? Borde vara en tredje part som ansvarar över det alternativt byggherren som bär ansvaret för att hissen används alls?
Precis som med en byggställning.

Montören/montörerna har ju uppenbarligen missat nåt, det är mänskligt att fela.

Varför kontrollerades inte att montaget var utfört rätt? Har hissen använts utan tillåtelse?

Det här är ju pudelns kärna, du kan aldrig lita på att individer alltid gör rätt. Du måste ha processer för att fånga fel. Så vad i processen har gått fel och hur ska processen fånga dessa? Vem är ansvarig för att dessa åtföljs?

Jag tror/tycker inte att individen som gjort fel kanske bär allt ansvar, såvida det inte fuskats. Om en inspektör tex. godkänner något utan att titta på det är det ju såklart rent brottsligt.
Citera
2023-12-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Egentligen är ett ännu allvarligare om det hänt liknande olyckor innan och Alimek inte gjort något åt konstruktionen. Men det är möjligt att Alimek är ett så stort företag att de kan komma undan sitt ansvar.
Har inget med storleken på företaget. Jösses.

Det som är intressant är ifall deras analyser, riskbedömningar och monteringsinstruktioner med uppföljningskrav är korrekta. I så fall är de ok.

Nu tyder ju allt på att montörerna INTE följt instruktionerna. Dvs inte tillverkaren.

Varför letar alla efter nåt gyllene undantag för att de som gjort fel inte ska vara ansvariga?
Citera
2023-12-13, 21:31
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det märks att många i tråden aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats.
"Låta bli att göra det lätt att göra fel"....??

Om man helt enkelt ger fan i att montera ett antal bultar när det står klart och tydligt att bultarna ska monteras. Då är det ju fel gubbe på fel plats. Vilket inte Hissproducenten har något alls att göra med, de har sålt en Hiss med fullständigt glasklara monteringsinstruktionerna vilka EJ går att misstolka.
Eller så är det tvärtom för många i den här tråden som hängt lite för länge på byggarbetsplatser och bara köper vissa grejer okritiskt rakt av?

Fel gubbe på fel plats. Jo, det kan man ju absolut nöja sig med men vem tror att den som inte monterat bultarna har låtit bli att göra det avsiktligt? Känns inte så konstruktivt om du frågar mig.
Senast redigerad av Antoinette 2023-12-13 kl. 21:47.
Citera
2023-12-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Det här är ju pudelns kärna, du kan aldrig lita på att individer alltid gör rätt. Du måste ha processer för att fånga fel. Så vad i processen har gått fel och hur ska processen fånga dessa? Vem är ansvarig för att dessa åtföljs?

Jag tror/tycker inte att individen som gjort fel kanske bär allt ansvar, såvida det inte fuskats. Om en inspektör tex. godkänner något utan att titta på det är det ju såklart rent brottsligt.

Det är ett enormt ansvar att vara byggherre idag. Skulle tro att mycket av ansvaret kommer landa där.
Citera
2023-12-13, 21:33
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det finns troligtvis en tredjepartscertifiering för en första bygghissen av denna typen. Men sen kan Alimek sätta på CE-märke och sälja fler bygghissar av samma typ.

Korrekt. Det är vitsen med typcertifiering. Datorn du skrev ditt inlägg på är också typcertifierad. Alternativen är

- att varje levererad enhet tredjepartscertifieras för sig själv
- produkten typcertifieras men att tredjeparten utför regelbundna kontroller

Europeisk lagstiftning ger möjlighet till ett antal olika alternativ beroende på produkt.
Citera
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag håller med. Jobbet är att skruva fast och så glömmer man att skruva fast. Hur frånvarande kan man vara.

Men, nu har det hänt så det är möjligt på nåt sätt. Jag vill nog mena att det företag jag jobbade på en gång inom maskin- och stålkonstruktioner inte skulle ha låtit denna konstruktion lämnas så här. Hopfästningen skulle ha haft någon mekanism som försvårade eller omöjliggjorde dylika misstag.

Det är ett oerhört oförklarligt misstag från montörerna men jag tycker inte Alimak gjort en speciellt bra konstruktion heller.

Det skall också bli intressant att höra förklaringen till att skruvarna saknades. Tycker mig ha läst i tråden att man hanterar mastsektioner i enheter av 2 eller 3 delar. Om skruvar saknades internt i sektionen så är det inte den montörens fel som monterade sektionen. Hans uppgift är att skruva fast sektionen.
Han borde kanske ha kontrollerat hela sektionen men då kommer vi in på frågan om alla skall ha ansvar för allting? Skall den som sätter det sista handtaget på ett projekt kolla upp och ansvara för allt som gjorts före honom också?

En annan sak är hur flexibla arbetsgivaren är. Har man väldigt strikta regler med pauser? I så fall kan montörerna ha varit tvungna att ta paus mitt i eller annars mista sin paus. Det låter långsökt men man kan aldrig veta.
Fyll gärna på med funderingar. Hur kan något sånt här ske.

Vill inte misskreditera Alimak på något vis. Funderar på att denna modell är 20 år gammal. Har tillverkaren nyare och bättre produkter i sortimentet? Har konkurrenter på marknaden mer säkra hissar som säljs?
Citera
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Eller hissen?

Så är det naturligtvis. De kan även ha åkt samma bygghiss till plan 8. Uträttat arbeten där. Sedan promenerat upp till plan 9, och sedan kallat på hissen till översta planet - där olyckan var ett faktum
Citera
2023-12-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Eller så är det tvärtom för många i den här tråden som hängt lite för länge på byggarbetsplatser och bara köper vissa grejer okritiskt rakt av?

Fel gubbe på fel plats. Jo, det kan man ju absolut nöja sig med men vem tror att den som inte monterat bultarna har gjort det avsiktligt? Känns inte så konstruktivt om du frågar mig.

Folk utanför byggbranschen har ofta låg kunskap på ansvarsfördelningen inom bygg.

Om vi hade informationen om exakt vad som skett fram till olyckan skulle det antagligen vara mycket lätt att avgöra ansvarsfrågan.

Den som skyller på tillverkaren har uppenbarligen noll koll, det är en sak som är säkert.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ett enormt ansvar att vara byggherre idag. Skulle tro att mycket av ansvaret kommer landa där.
Står på DN att arbetsplatsolyckor sällan leder till fällande dom för företaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Nä jag har aldrig glömt sätta i skruvarna vid masthöjning! Det är de jobbet du har vid just det tillfället! Glömmer du det är ngt allvarligt fel!

Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag håller med. Jobbet är att skruva fast och så glömmer man att skruva fast. Hur frånvarande kan man vara.

Rekommenderar er att läsa detta inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av 48HoursConsultant
Jag var ute igår på platsen för att jag hade mina misstankar då en liknande incident hände oss i Norge, men mina killar överlevde då översta mastbiten var fortfarande hängande i tornkranens kättingar/krokar.

En 650 mastsektion mäter strax över 1500mm, så för att underlätta en installation/höjning så kommer dem oftast i färdiga mått på 4.5 alt 6m, dvs tre eller fyra ihop-bultade sektioner.

När man släpper på bultarna vid ett demontage eller för att anpassa dem efter önskat mått på verkstaden/lagret så MÅSTE man splitta på dem, och det genom att man lossar på samtliga fyra M24 bultar med nylock muttrar (riktiga bitchar) och sen delar man isär de två sektionerna, MEN DETTA HAR MISSATS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in