2023-12-12, 15:21
Medlem
Smegmas avatar
För jävligt dock inte överraskande. Mycket fiffel och båg inom byggbranschen.
Citera
2023-12-12, 15:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Något har rimligen gått fel/gjorts fel, hela poängen med säkerhetsarbete är att man kontrollerar och kontrollerar igen och att flera ögon är med.
Så något har gått fel och troligen är det inte hissen eller konstruktionen som är felaktig. Då borde det skett flera olyckor under 20 års tid.

Ja naturligtvis. Men det betyder inte att företaget som sådant slarvat. Men det KAN vara så.

Var så säker på att Haverikommissionen kommer gräva i detta grundligt. De är inte rädda för att göra sig obekväma.
Citera
2023-12-12, 15:22
Medlem
oskhimselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Så dom maxade maxvikten med en skottkärra eller?

Klassiker att man vet om att man kan toppa maxvikten så mycket mera så det blir tillslut en vanesak att göra tills olyckan sker.

Maxade lastvikten?
Dom tar hur mkt som kör in saxliftar i en sån o pkt
Citera
2023-12-12, 15:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
https://kaper.se/wp-content/uploads/2019/08/ALIMAK-SCANDO-450-2-e1566492176497.jpg

En sån här hiss har hela tiden snedbelastning. Gör ingen skillnad om den är tom eller om det är 5 personer i.
Så fort lådan passerar en sektion som ints är fästad nertil så borde den tippa. Men som någon skrev. Stagen som fäster den till byggnaden har väl hållit den på plats någorlunda men till slut så höll det inte.
Borde inte de som monterat hissen och byggt på den i omgångar sett om infästningarna börjar att ge sig?
Citera
2023-12-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej man brukar inte meddela dödsfall innan anhöriga är underrättade. Tycker du inte att det är bra?
Jo det har jag förståelse för. Jag undrar bara var uppgiften "lindrigt skadade" kommer ifrån, när det var så uppenbart att ingen kunde vara lindrigt skadad av en sån smäll!
Citera
2023-12-12, 15:26
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Enligt monteringsanvisningarna från Alimak ska hissen låsas med hänglås tills den är färdig att tas i bruk. Vet du om det hade gjorts?

Inte ens en mongolid skulle ha vart så korkad att denne klipper låset på bygghissen och nyttjar hissen till fullo. Så nej det var inget lås på den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jo det har jag förståelse för. Jag undrar bara var uppgiften "lindrigt skadade" kommer ifrån, när det var så uppenbart att ingen kunde vara lindrigt skadad av en sån smäll!
Ja, den var skum.

Kan ses bl.a. här:

https://sverigesradio.se/artikel/hiss-har-rasat-flera-meter-flera-personer-allvarligt-skadade

Citat:
Tre personer är allvarligt skadade och två är lindrigt skadade efter att en hiss rasat vid en byggarbetsplats i Sundbyberg.

Kan det ha varit personer utanför hissen som de syftar på? Och som behövt hjälp av sjukvård på ett eller annat sätt.
Citera
Medlem
Har åkt dessa hissar en väldans massa gånger. Just den här modellen har våningsplan som man knappar in.

Min teori är då de bygger hus våning efter våning och förlänger hissmasten eftersom. Tror den var mitt i en utbyggnad, grind saknas längst upp stärker detta. Tror det var först gången hissen gick till denna nivå. På något sätt saknades spärren för att gå till denna våning. Kollegan var på rast kan tyda på att hissmontörerna också hade en paus, hissen lämnades i ett halvfärdigt läge.

Missen var att det inte fanns en spärr för högsta våningen.
Citera
2023-12-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Tack för alla fina svar!

Precis. Det verkar ju troligt att masten faktiskt kan hålla en kort tid utan bultar. Bedrägligt. Tydligen har liknande olyckor skett tidigare. Tillverkaren har redan tagit upp det i manualen som har länkats i tråden. Kanske behöver de vidta ytterligare åtgärder för att förhindra att det sker ännu en gång.
Där drar dom ju bultarna för hand !
Citera
2023-12-12, 15:31
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Ja, det här kanske någon kunnig kan svara på? Fäster de olika mastsektionerna i varandra på något vis? Eller är det bara bultarna som håller ihop dem?
Det borde vara en styrning som går in en bit i nästa sektion, annars är det ju svårt att få sektionerna att lina om man inte kör med bultar med exakt samma diameter som hålen.
Citera
Medlem
rex144s avatar
Alla stressar på ett sådant bygge, alla vill klara den högsta ackorden,
kanske var det två olika team som byggde hissen?
Eller var det så att arbetare behövde hissen, de riskerade att bli försenade om de inte använde hissen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Ja, den var skum.

Kan ses bl.a. här:

https://sverigesradio.se/artikel/hiss-har-rasat-flera-meter-flera-personer-allvarligt-skadade

Kan det ha varit personer utanför hissen som de syftar på? Och som behövt hjälp av sjukvård på ett eller annat sätt.

Kanske inte var fysiskt skadade. Tänk dig att vara den som står närmast och ser händelseföloppet och vara först att se killarna i hissen? Jag hade inte mått alltför bra efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in