2023-12-13, 12:24
Medlem
Rattatatatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det som gnager är att han stängde av sin mobil

Att hans mobil "stängdes av".
Citera
2023-12-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Ja den las ut dagen innan de visste att han var borta, och var en TB till ett år tillbaka i tiden om en podd hon spelade in då.
Tror du överanalyserar. Lätt hänt dock för det gör vi alla här inne på Flashback i liknande trådar för att vi naturligtvis vill hitta lösningen på vad som hänt.

Det finns ingen mall hur man ”ska” agera när det är kris i familjen. Alla människor är olika introverta extroverta lugna hysteriska i personligheten redan innan en kris och ingen vet hur det blir när krisen kommer.
Jag tycker de verkar vettiga. Mamman lägger mycket energi på detta, till skillnad från vissa andra försvinnanden, där familj & anhöriga varken syns eller hörs. Olika sätt att hantera kris som sagt. Vissa blir handlingsförlamade och vissa blir problemlösare.

Jag har följt tråden sen start i bakrunden och analyserat en del.
Det är något med honom och hans blick som påminner mig om min bror, som är lite åt det autistiska hållet och ”mår bra” .
Tills den dagen för 6 år sedan när vi fick samtal mitt i natten från akuten.
Han hade gjort ett försök. Överlevde.
Det är strikt förbjudet än idag att ta upp ämnet, han blir totalt rasande och vill inte bli påmind.
Han kan inte ens gå in på 1177 för att kolla provsvar mm av rädsla att råka se journalen från den natten.
Problemet är bara att vi andra kan aldrig någonsin mer lita på att allt är ”bra” längre eftersom ”bra” uppenbarligen inte betydde ”bra”.
Precis som min sambos kollega som köpte hus & ny hoj, vi var där och hälsade på i nya huset, allt var perfekt, dagen efter så hade hen avslutat sitt liv i fåtöljen lagom tills barnen kom hem från skolan. Helt ologiskt och onödigt. Barnen har detta på synvillan resten av livet.

Introverta personer bär ofta på en hel del inombords och vill inte ta plats.
Hellre ”försvinna” i en snöstorm än att plåga sina nära & kära med minnesbilder de aldrig kan sudda ut.

Jag gillar din analys, den stämmer rätt bra överens med min egen. Även jag tycker det är nånting i blicken som skvallrar om autism, inte minst från bilder när han var yngre. Din analys om introverta är också korrekt, att de hellre bär allt inombords än låter världen veta vad de känner. Finns det dessutom autism inblandat så är det inte ens säkert att de vet hur de ska kommunicera sina känslor.

Lägger för säkerhets skull in en notering att jag inte skriver om autism för att döma någon, utan enbart i syfte att leta svar på vad som kan ha hänt med Elliot.

Det var dock märkligt att det är ett så känsligt ämne för din bror.. att prata om det brukar ju kunna hjälpa? Men det kan helt enkelt vara så att ni är för nära honom, att han skäms för mycket inför familjen.. det förklarar dock inte att han inte kan logga in på 1177. Jag har själv några försök i bagaget, men har inga problem att prata med mina närmsta vänner om det.

Du har också helt rätt i att "bra" betyder ingenting, man kan inte veta vad som pågår i någons huvud.
Citera
2023-12-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Värmekamera har man bara nytta av i ca 1 dygn efter döden sen är kroppen samma temperatur som omgivningen, en bil blir också snabbt kall.

Ska vara en stuga som körs underhållsvärme i och som folk brukar åka till även vintertid, vet flera som har sådana stugor och även har matförråd med egenodlad potatis mm och tex frysboxar fulla med bär/kött då man kanske inte har plats för detta i bostaden om man bor i lägenhet tex.
Men dom som har de så brukar ha skottat året runt till stugan och oftast åka dit och kolla läget efter oväder, är inte långt att åka från Skellefteå/Piteå tex, men håller det ej troligt att Elliot sitter och myser i stugan med avstängd mobil i nått hus/stuga i Jävre nu.
Ska vara väldigt ensligt till om man ska kunna tända en lampa ens, folk ute på landet har ganska bra koll på omgivningen och skulle förmodligen gå dit och kolla eller kontakta ägaren om det börjar lysa i stugan/huset. Framförallt nu då Elliot sista spår slutar i området och ett antal mil runt detta område, kanske har han gjort som han man hittade i en översnöad bil utanför svävar för några år sedan. Den karln hade lyckats överleva flera månader i bilen efter en skogsbilsväg.

Håller kroppen värmen i 24h efter döden när det är -10 ute? Det hade jag aldrig trott!

Ja, alltså.. omöjligt är det såklart inte men det känns inte så troligt som du säger. Han har ju dessutom bilen, så det är inte bara att det skulle kunna tänkas lysa en lampa utan att det står en hel S80 någonstans i närheten. Ska vara en väldigt enslig stuga om ingen granne reagerar på det.

Hur mycket mat hade den människan med sig i bilen?!
Citera
2023-12-13, 12:35
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Från mammans inlägg idag 13/12 Facebook:

//...
När Elliott försvann fanns det inget som tydde på att han inte tänkte komma tillbaka. När vi föräldrar åkte till hans lägenhet på torsdagskvällen för två veckor sedan, var allt lämnat som om han bara åkt iväg på jobbet eller till en kompis.

Vi har inte hittat något avskedsbrev.

Vi vet inte var han vart han var på väg när han åkte norrut i snöstormen, men vi som känner Elliott ser ingen förklaring till att han håller sig undan så här länge, även om det såklart inte kan uteslutas.
Det som verkar mest sannolikt är att det hänt en olycka eller att han utsatts för ett brott. För att få veta vad som hänt är det avgörande att hitta bilen.
//...
Mitt hjärta började blöda av den fetade meningen.
De alternativen är tyvärr inte de mest sannolika.
Men självklart så förstår jag att man vill tänka så- för att fortsätta orka leta.
Hålla hoppet uppe även om de innerst inne säkert tänker och känner att det finns ett mer sannolikt alternativ.
Eftersom ingen var varse om att han skulle åka, varför åka just åt det hållet, just vid denna tidpunkten trots oväder, och att telefonen enligt styvsystern stängts av manuellt- inte batteritorsk.

Skulle han träffa en kompis eller en tjej så hade de hört av sig vid detta laget.
Skulle han åka och köpa nånting han hittat på marketplace/blocket så hade de hört av sig vid detta laget. Typ ”han var här” eller ”han dök aldrig upp” etc.

Visst. Kidnappad & bilen inkörd i en lada fanns någon som skrev.
Men då skulle väl det synas när polisen gräver inkommande/utgående samtal/sms.
Och dessutom väldigt läglig tidpunkt att kidnappa någon under snöstorm- i samband med att han skulle vara ledig från jobbet dagen efter.
Nej det låter som ett avsnitt från nån dålig krim-serie avsnitt 958 säsong 100.
Citera
2023-12-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Från mammans inlägg idag 13/12 Facebook:

//...
När Elliott försvann fanns det inget som tydde på att han inte tänkte komma tillbaka. När vi föräldrar åkte till hans lägenhet på torsdagskvällen för två veckor sedan, var allt lämnat som om han bara åkt iväg på jobbet eller till en kompis.

Vi har inte hittat något avskedsbrev.

Vi vet inte var han vart han var på väg när han åkte norrut i snöstormen, men vi som känner Elliott ser ingen förklaring till att han håller sig undan så här länge, även om det såklart inte kan uteslutas.
Det som verkar mest sannolikt är att det hänt en olycka eller att han utsatts för ett brott. För att få veta vad som hänt är det avgörande att hitta bilen.
//...

Äntligen kommer det lite information!
Att det skulle behöva ta nästan 2 veckor att berätta om hur lägenheten var och att det inte fanns något avskedsbrev. Bättre sent än aldrig gissar jag.

Att han åkt 6 mil hemifrån i snöstorm, utan att berätta något för någon och sedan stängt av telefonen talar ganska starkt emot att alltihop skulle vara en olyckshändelse. Klockan 21.21 på en tisdagkväll är dessutom rätt sent för att hälsa på någon eller liknande.

Utsatts för brott? I Skellefteå? Tillåt mig att tvivla.. Jag antar att någon gång ska vara den första, men av vilken anledning skulle någon ge sig på en kille som Elliot? Hade han varit i missbrukskretsar hade det kanske funnits en liten risk, men det finns ju ingenting som talar för det. Missbrukare är väl knappast kända för att kunna sopa undan spåren heller, och i det här fallet är en hel bil spårlöst försvunnen. Vore han kidnappad borde väl någon ha hört ifrån kidnapparna vid det här laget? Inga uttag från kontot talar emot rån.

Nä, jag håller fortfarande suicid som mest troligt. Tyvärr.
Citera
2023-12-13, 12:49
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag gillar din analys, den stämmer rätt bra överens med min egen. Även jag tycker det är nånting i blicken som skvallrar om autism, inte minst från bilder när han var yngre. Din analys om introverta är också korrekt, att de hellre bär allt inombords än låter världen veta vad de känner. Finns det dessutom autism inblandat så är det inte ens säkert att de vet hur de ska kommunicera sina känslor.

Lägger för säkerhets skull in en notering att jag inte skriver om autism för att döma någon, utan enbart i syfte att leta svar på vad som kan ha hänt med Elliot.

Det var dock märkligt att det är ett så känsligt ämne för din bror.. att prata om det brukar ju kunna hjälpa? Men det kan helt enkelt vara så att ni är för nära honom, att han skäms för mycket inför familjen.. det förklarar dock inte att han inte kan logga in på 1177. Jag har själv några försök i bagaget, men har inga problem att prata med mina närmsta vänner om det.

Du har också helt rätt i att "bra" betyder ingenting, man kan inte veta vad som pågår i någons huvud.
Ja det är otroligt känsligt.
Vet inte om det är för att han inte klarar av att tänka på det/prata om det- eller om det är för att han inte vill att vi andra ska tänka på det/prata om det.
Det är läskigt på ett sätt eftersom man inte vet ifall han själv har kommit över det, eller om det är tvärtom- att det gräver i honom.
Ingen aning men det är så han funkar iallafall. Pappa likadan. Skillnaden är att pappa faktiskt har en lätt autism diagnoserat medans brorsan inte är diagnosernad, men det behövs inte för vi är säkra ändå.
Vilket gör det hela ännu läskigare- att han inte vill eller KAN prata om det typ.
Plus att han är man och då ”får man inte va svag/känslig”.

Jag vet inte.
Men som sagt- tänkte på min bror direkt när jag såg Elliot. Hans ögon säger mig mer än vad mammans info & hoppfullhet säger.

Även om detta avskrivs som en olycka i slutändan så tror jag inte jag kommer känna att det stämmer.
Isåfall så tror jag snarare det är meningen för att det skall se ut som att han ”råkat” krascha snödriva eller ned i sjön.
Han såg en chans att försvinna utan att anledningen skulle bli för uppenbar och han tog chansen, typ.

Möjligt att han blivit inspirerad av Liv i Timrå i våras.
Citera
2023-12-13, 12:57
Medlem
Citat:
Okej, tack! Är hennes Instagram öppen? Länk?

Värmekamera lär väl knappast ge nånting efter 2 veckor va?
De räknar med att han skulle ha levt utomhus i 14 dagar i ca -10*c?
Tycker det låter som slöseri på resurser..

Den är öppen och länken finns längre ner, den är öppen!
Nja tror inte det heller…. Det har varit alldeles för kallt för att kunna ge resultat TROR jag. Men jag vet inte hur det fungerar
Citera
2023-12-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Ja det är otroligt känsligt.
Vet inte om det är för att han inte klarar av att tänka på det/prata om det- eller om det är för att han inte vill att vi andra ska tänka på det/prata om det.
Det är läskigt på ett sätt eftersom man inte vet ifall han själv har kommit över det, eller om det är tvärtom- att det gräver i honom.
Ingen aning men det är så han funkar iallafall. Pappa likadan. Skillnaden är att pappa faktiskt har en lätt autism diagnoserat medans brorsan inte är diagnosernad, men det behövs inte för vi är säkra ändå.
Vilket gör det hela ännu läskigare- att han inte vill eller KAN prata om det typ.
Plus att han är man och då ”får man inte va svag/känslig”.

Jag vet inte.
Men som sagt- tänkte på min bror direkt när jag såg Elliot. Hans ögon säger mig mer än vad mammans info & hoppfullhet säger.

Även om detta avskrivs som en olycka i slutändan så tror jag inte jag kommer känna att det stämmer.
Isåfall så tror jag snarare det är meningen för att det skall se ut som att han ”råkat” krascha snödriva eller ned i sjön.
Han såg en chans att försvinna utan att anledningen skulle bli för uppenbar och han tog chansen, typ.

Möjligt att han blivit inspirerad av Liv i Timrå i våras.

Jag förstår att det är olustigt för er anhöriga, ni har all anledning att känna så som ni gör. Fick han ingen samtalskontakt efter försöket och vet du om han pratade ut med hen? Att gå runt och känna så starkt för nånting 6år senare kan inte vara hälsosamt..

Håller med.. alltid titta i folks ögon! De säger oftast mycket mer än ord, kroppsspråk, ansiktsuttryck och ett leende någonsin kan säga. Det finns en anledning att polisen alltid tittar en rakt i ögonen när man pratar med dem.

Inte jag heller, men jag förväntar mig att det slutar som med Liv tyvärr.. "avliden, inga misstankar om brott". Det är dock ändå viktigt att anhöriga får hem honom och slipper leva i ovisshet.
Citera
2023-12-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Att hans mobil "stängdes av".
Ja
Citera
2023-12-13, 13:14
Medlem
Från Norrans artikel igår:

Citat:
Den nya rubriceringen öppnar för fler utredningsåtgärder, som att samla in data från telefonmaster.
– Då kan polisen spåra det sista som hände på simkortet, vilka Elliott ringde och vilka som ringde honom. Det går också att spåra själva telefonen, säger Anna.
Masttömningen beställdes i slutet av förra veckan och familjen väntar fortfarande på svar.
Data från mobilmasterna ska komma på onsdagen.

På tisdagseftermiddagen konstaterar Johann Kristiansson vid Skelleftepolisen att en helikopterflygning har genomförts.
– Den var uppe i fredags. De ska ha flugit runt Jävre, och vid skogsvägarna där.
– Det jag vet är att den har varit uppe, och det gav inte något resultat.

Data från masterna kommer alltså idag, hoppas de går ut med den informationen så vi får nån slags tidslinje!
Citera
2023-12-13, 13:30
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Jag förstår att det är olustigt för er anhöriga, ni har all anledning att känna så som ni gör. Fick han ingen samtalskontakt efter försöket och vet du om han pratade ut med hen? Att gå runt och känna så starkt för nånting 6år senare kan inte vara hälsosamt..

Håller med.. alltid titta i folks ögon! De säger oftast mycket mer än ord, kroppsspråk, ansiktsuttryck och ett leende någonsin kan säga. Det finns en anledning att polisen alltid tittar en rakt i ögonen när man pratar med dem.

Inte jag heller, men jag förväntar mig att det slutar som med Liv tyvärr.. "avliden, inga misstankar om brott". Det är dock ändå viktigt att anhöriga får hem honom och slipper leva i ovisshet.
Jo det fick han, men han dök aldrig upp på avtalad tid.
Han drog dessutom från sjukhuset efter att han vaknade upp, innan läkaren ens hann avsluta ronden.
Så han fick remiss hem till psykiatri/samtal men som sagt- han gick inte dit.

Ja hoppas de kan få hem honom och väldigt snart.

Naturligtvis så försöker man ju hålla hoppet uppe och tänker ”tänk om han lever” precis som familjen men är enklare att vara objektiv som utomstående och se faktan.

Vi får se vad masttömningen visar 👍
Citera
2023-12-13, 13:56
Medlem
Celestrons avatar
Nån som vet var han bodde?
Och nån som vet var han jobbade?

Verkar faktiskt som om han utsatts för brott. Rånaren eller rånarna befann sej på någon parkering för att sno en bil. Då kommer Elliot från jobbet för att hämta sin egen. Han blir överfallen och tvingad att köra dom till t.ex Piteå som ligger norrut. På vägen dit blir han nerslagen, rånad och utslängd i kylan. Fryser ihjäl.
De kör vidare till Piteå, och på vägen hem senare på kvällen, eller i Piteå, stänger man av mobilen.

Bara en gissning. Man hade förstås kunnat kasta ut honom direkt på P-platsen, men det blev tydligen inte så.
Senast redigerad av Celestron 2023-12-13 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in