Citat:
Ursprungligen postat av
Rudan88
Jag gillar din analys, den stämmer rätt bra överens med min egen. Även jag tycker det är nånting i blicken som skvallrar om autism, inte minst från bilder när han var yngre. Din analys om introverta är också korrekt, att de hellre bär allt inombords än låter världen veta vad de känner. Finns det dessutom autism inblandat så är det inte ens säkert att de vet hur de ska kommunicera sina känslor.
Lägger för säkerhets skull in en notering att jag inte skriver om autism för att döma någon, utan enbart i syfte att leta svar på vad som kan ha hänt med Elliot.
Det var dock märkligt att det är ett så känsligt ämne för din bror.. att prata om det brukar ju kunna hjälpa? Men det kan helt enkelt vara så att ni är för nära honom, att han skäms för mycket inför familjen.. det förklarar dock inte att han inte kan logga in på 1177. Jag har själv några försök i bagaget, men har inga problem att prata med mina närmsta vänner om det.
Du har också helt rätt i att "bra" betyder ingenting, man kan inte veta vad som pågår i någons huvud.
Ja det är otroligt känsligt.
Vet inte om det är för att han inte klarar av att tänka på det/prata om det- eller om det är för att han inte vill att vi andra ska tänka på det/prata om det.
Det är läskigt på ett sätt eftersom man inte vet ifall han själv har kommit över det, eller om det är tvärtom- att det gräver i honom.
Ingen aning men det är så han funkar iallafall. Pappa likadan. Skillnaden är att pappa faktiskt har en lätt autism diagnoserat medans brorsan inte är diagnosernad, men det behövs inte för vi är säkra ändå.
Vilket gör det hela ännu läskigare- att han inte vill eller KAN prata om det typ.
Plus att han är man och då ”får man inte va svag/känslig”.
Jag vet inte.
Men som sagt- tänkte på min bror direkt när jag såg Elliot. Hans ögon säger mig mer än vad mammans info & hoppfullhet säger.
Även om detta avskrivs som en olycka i slutändan så tror jag inte jag kommer känna att det stämmer.
Isåfall så tror jag snarare det är meningen för att det skall se ut som att han ”råkat” krascha snödriva eller ned i sjön.
Han såg en chans att försvinna utan att anledningen skulle bli för uppenbar och han tog chansen, typ.
Möjligt att han blivit inspirerad av Liv i Timrå i våras.