Citat:
Ursprungligen postat av
Moderatorhora
Jag kommer självklart inte säga emot dig. Men återigen är havererade bygghissar ett försvinnande litet problem som för den sakens skull inte ska negligeras. Men det är ju även som du säger att många som arbetar inom bygg inte har några realistiska val annat än att hålla käften och jobba.
Jo jag håller med dig, min tanke med den här diskussionen är ju inte att när just detta problem är löst, ja då är allt frid och fröjd. Tvärtom tycker jag (har påtalat det tidigare i tråden) att det är ett symtom på ett generellt större problem med säkerhet i branschen. Det slarvas otroligt mycket med fallskydd, speciellt vid arbete på tak mm, tror faktiskt jag sällan sett hantverkare med sele på under takarbete. Jag har också bokstavligen sett hantverkare ramla ner från taket. Nu gick det bra i det fallet men det hade ju kunnat sluta med döden eller resten av livet i rullstol. För mig som utomstående tycks det vara en kombination av förväntningar från arbetsgivarna (den som jobbar snabbast premieras, även om det sker på bekostnad av säkerheten) och osunda attityder bland hantverkarna själva. Attityder som säkert är kopplat till hur arbete premieras av arbetsgivarna.
Jag håller också med dig kring inspektionsfrågan, är faktiskt mycket överraskad över att det verkar vara så svårt att få till stånd oberoende inspektioner av säkerheten. Det går ju i restaurangbranschen att göra oannonserade besök, så varför inte här? Kan en ju undra.