2023-12-13, 17:59
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffrey.baratheon
Någon som kan förklara varför det är svårt att identifiera offren? Ändå lite stötdämpande med fem byggarbetare i en liten hiss. Pratar vi spruckna huvuden?
Enligt rättsläkarna var de svårt skadade och man använder sig av tandkort och DNA för säker identifiering.
Citera
2023-12-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Inte alls, snarare logiskt eftersom när man monterar varje ny mastsektion så passar den i den undre vilket gör att den får viss stabilitet, sedan dras bultarna så att sektionerna inte ska kunna lossna.
Troligen har hissen belastats mer med fler personer och då har masten gett vika eftersom att bultarna saknades.
Inga konstigheter.

Fokus bör nu läggas på att se över vem som ska få montera och vilka krav som ska ställas på de som i framtiden får utföra ett montage.
Förhoppningsvis får inte kreti o pleti komma in på sådana jobb framöver å ”döda” folk för att de är lätt utvecklingsstörda, hur annars lyckas man montera en mast utan att dra ihop bultar?

Så kommer det ett gäng litauiska byggare med certifikat från Yrkeshögskolan i Kaunas med kyrilliska bokstäver...
Citera
2023-12-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Om det är Alimek själva som CE-märker sina bygghissar (vilket jag antar) och det gjorts en otillräcklig eller felaktig riskanalys så tror jag inte de kommer undan sitt ansvar.

Men det är frågan om det är helt omöjligt att bygga bort risken eller om Alimek kunde gjort mer för att eliminera risken. Det tror jag de kunde gjort.

ja jag tror också dom skickar upp bygghissar över 200 meter och sätter CE märkning på sig själva.

gav kinderägget inte leksaken du ville ha?
Citera
2023-12-13, 18:03
Medlem
Det här tyder ju på att kropparna, och huvudena var extremt tilltygade!

"Sannolikt vet man vilka som var inne i hissen, men man måste veta vem som är vem, säger rättsläkaren Johanna Loisel som arbetar på Rättsmedicinalverket i Umeå."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svara-arbetet-efter-hissolyckan--i-sundbyberg-far-inte-bli-fel/

Som jag själv var inne på i #1949 "Inte minst för att kunna skicka rätt kropp, till rätt anhöriga. Om dom nu var så sönderslagna, så dom inte gick att identifiera via ansiktena som stått i media."
Senast redigerad av KalleAnder 2023-12-13 kl. 18:07.
Citera
2023-12-13, 18:03
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Om det är Alimek själva som CE-märker sina bygghissar (vilket jag antar) och det gjorts en otillräcklig eller felaktig riskanalys så tror jag inte de kommer undan sitt ansvar.

Men det är frågan om det är helt omöjligt att bygga bort risken eller om Alimek kunde gjort mer för att eliminera risken. Det tror jag de kunde gjort.
Detta är ju inte den första olyckan med hissen som berott på felaktig montering och bad jag vet har de aldrig tidigare fått ta ansvar för dessa.
Citera
2023-12-13, 18:05
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja trappor och stegar är farliga saker. Helt ärligt. Hissen bedöms som mycket säker och det har snabbt visat sig inte vara något konstruktionsfel på hisstypen som orsakat olyckan.

Jämför med när man gav körförbud för en tågtyp pga ett problem med utfällbara fotsteg. En ersättningsbuss körde av vägen och flera dog. Helt sant exempel från Sverige för ca 15 år sen.
Ofta blir det farligare att stänga av eller förbjuda något är sensmoralen!
Stegar är det som står för det största antalet olyckor i bygg och andra verksamheter. En hiss som denna är klart mycket säkrare än både ställningar och stegar.
Citera
2023-12-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
ja jag tror också dom skickar upp bygghissar över 200 meter och sätter CE märkning på sig själva.

gav kinderägget inte leksaken du ville ha?

Tillverkaren kan inte själv godkänna ce märkningen, det görs av ett fristående inspektionsorgan, ex inspecta.
De godkänner.

Dessutom är det lagkrav på att en inspection ska göras vid montage av bygghissens mast av fristående accrediterat inspektionsorgan.
Läs dekra/inspekta el motsvarande!
Citera
2023-12-13, 18:09
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Ok.
Jag är med så långt som bolagskonstruktionen och att det handlar om ABC koncernen. Är du säker på att det är detta bolag som har avtalet, eller antar du.?

Enligt uppgifter i media, ja."Det bolag som har ansvarat för installationen är ABC Bygghissar, uppger Johnny Nylund". Nylund är en chef på Alimak.

https://www.placera.se/placera/telegram/2023/12/11/alimak-bygghiss-som-rasade-i-sundbyberg-fran-alimak-ir-ny.html
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Hissolyckans offer hedrades i Ursvik
Publicerad 17:12

https://www.dn.se/sverige/hissolyckans-offer-hedrades-i-ursvik/
Citera
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:

Tror man certifierar produkten i början av sin livscykel via externt certifieringsorgan, det är alltså inte bara att stämpla med CE och sälja.
Citera
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag kommer självklart inte säga emot dig. Men återigen är havererade bygghissar ett försvinnande litet problem som för den sakens skull inte ska negligeras. Men det är ju även som du säger att många som arbetar inom bygg inte har några realistiska val annat än att hålla käften och jobba.
Jo jag håller med dig, min tanke med den här diskussionen är ju inte att när just detta problem är löst, ja då är allt frid och fröjd. Tvärtom tycker jag (har påtalat det tidigare i tråden) att det är ett symtom på ett generellt större problem med säkerhet i branschen. Det slarvas otroligt mycket med fallskydd, speciellt vid arbete på tak mm, tror faktiskt jag sällan sett hantverkare med sele på under takarbete. Jag har också bokstavligen sett hantverkare ramla ner från taket. Nu gick det bra i det fallet men det hade ju kunnat sluta med döden eller resten av livet i rullstol. För mig som utomstående tycks det vara en kombination av förväntningar från arbetsgivarna (den som jobbar snabbast premieras, även om det sker på bekostnad av säkerheten) och osunda attityder bland hantverkarna själva. Attityder som säkert är kopplat till hur arbete premieras av arbetsgivarna.

Jag håller också med dig kring inspektionsfrågan, är faktiskt mycket överraskad över att det verkar vara så svårt att få till stånd oberoende inspektioner av säkerheten. Det går ju i restaurangbranschen att göra oannonserade besök, så varför inte här? Kan en ju undra.
Senast redigerad av Antoinette 2023-12-13 kl. 18:14.
Citera
2023-12-13, 18:10
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Detta är ju inte den första olyckan med hissen som berott på felaktig montering och bad jag vet har de aldrig tidigare fått ta ansvar för dessa.

Egentligen är ett ännu allvarligare om det hänt liknande olyckor innan och Alimek inte gjort något åt konstruktionen. Men det är möjligt att Alimek är ett så stort företag att de kan komma undan sitt ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in