2023-12-13, 16:15
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tesla-konflikten handlar visserligen, åtminstone delvis, om hela modellen, men det verkar också som att Teslas "tekniker" eller vad de kallar det ligger under branchsnittet för löner och villkor. Hade de anställda legat betydligt över kollektivavtalsnivå och varit nöjda, så tror jag knappast att IF Metall skulle fått igång någon konflikt över huvud taget.
Hade det varit så hade nog fler strejkat. Just nu strejkar 13 tekniker, och då skall man komma ihåg att de som strejkar får extra julledigt och dessutom 130% av månadslönen i strejklön av IF Metall.

Det här handlar om att IF Metall värnar om sig själva, i kollektivavtalet har de rätt till fackliga förtroendeuppdrag och får inflytande över pensionspengarna. I slutändan är hela fackens makt hotad om arbetsgivare börjar vägra kollektivavtal.

Min erfarenhet av att förhandla med IF Metall är att de i första hand bryr sig om IF Metall, i andra hand Socialdemokraterna, i tredje hand sig själva personligen och kanske eventuellt i fjärde hand de anslutna arbetarna. Icke ansluta arbetare skiter de så klart i.
Citera
2023-12-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
...Nu lägger även Transport nytt sympativarsel. Ingen sophämtning någonstans från den 23:e

https://www.expressen.se/ekonomi/strejkvarsel-mot-teslas-sopor/

Och åter igen så försöker IF Metall styra lagstyrda verksamheter. Är det bekräftat att det är all sophämtning som är stoppad? Eller enbart typ kartong/metall och övrigt verksamhetsavfall?

Kommunalt avfall kan Tesla inte lagligt använda sig av privata aktörer. Detta avfall är de enligt lag skyldiga att låta kommunen eller kommunens upphandlade entreprenör att hämta.

"Kommunalt avfall från verksamheter uppstår på grund av att människor vistas inom en lokal eller en anläggning. Det kan vara till exempel städsopor från lunchrum och toaletter. Avfallet från caféer/restauranger klassas som kommunalt avfall"

Lite som med att Postnord vägrar att dela ut myndighetspost från Transportstyrelsen. Nu kommer kommunen inte utföra lagstadgade åtaganden.
Citera
2023-12-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Hade det varit så hade nog fler strejkat. Just nu strejkar 13 tekniker, och då skall man komma ihåg att de som strejkar får extra julledigt och dessutom 130% av månadslönen i strejklön av IF Metall.

Borde inte någon som är medlem i IF Metall, men inte längre sympatiserar med den kunna begära ut hur de här 13 strejkarna faktiskt hjälper till. Det är ändå medlemmarna som betalar det här.

Nu verkar det mest vara fackligt aktiva från andra arbetsplatser som står i tälten. Kan inte tänka mig att alla deras arbetsgivare är så glada att bli av med dem från sina respektive verksamheter. Arbetsgivarna lär inte kunna kräva att de ska jobba utan att riskera att få det jobbigare från facket i deras egna verksamheter.

Intervju med strejkare gör det ju gällande att de har det gött och ledigt. Tränar, bakar, spelar spel, träffar vänner.
Citera
2023-12-13, 16:32
Medlem
BullitProofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

Det här handlar om att IF Metall värnar om sig själva, i kollektivavtalet har de rätt till fackliga förtroendeuppdrag och får inflytande över pensionspengarna. I slutändan är hela fackens makt hotad om arbetsgivare börjar vägra kollektivavtal.

Min erfarenhet av att förhandla med IF Metall är att de i första hand bryr sig om IF Metall, i andra hand Socialdemokraterna, i tredje hand sig själva personligen och kanske eventuellt i fjärde hand de anslutna arbetarna. Icke ansluta arbetare skiter de så klart i.

Så du menar att fackföreningens 100-åriga historia är 100 år av onödigt fackligt arbete?

Jag tror motsatt - facklig kamp för arbetstagare, oavsett land eller världsdel, kommer öka i takt med att Oligarker som Elon Musk driver företag…
Citera
2023-12-13, 16:35
Medlem
BullitProofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Borde inte någon som är medlem i IF Metall, men inte längre sympatiserar med den kunna begära ut hur de här 13 strejkarna faktiskt hjälper till. Det är ändå medlemmarna som betalar det här.

Nu verkar det mest vara fackligt aktiva från andra arbetsplatser som står i tälten. Kan inte tänka mig att alla deras arbetsgivare är så glada att bli av med dem från sina respektive verksamheter. Arbetsgivarna lär inte kunna kräva att de ska jobba utan att riskera att få det jobbigare från facket i deras egna verksamheter.

Intervju med strejkare gör det ju gällande att de har det gött och ledigt. Tränar, bakar, spelar spel, träffar vänner.

Sista raden - killgissning å det grövsta!
Varken du eller jag vet vad dom 13 strejkande anti-Musk arbetarna gör under strejken!
Citera
2023-12-13, 16:36
Medlem
Strejkrätten är grundlagasskyddad i Sverige.

Fackföreningar får ta ut andra fackföreningar i sympatistrejker i Sverige.
Det finns ett kommunalt sopmonopl i Sverige. På samma sätt som att kommunerna har ett monopol på VA och att det lokala elnätsföretaget har ett monopol på eldistributionen.

Så, vad är egentligen frågan ?
Citera
2023-12-13, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Men trots den valfriheten har vi alltså ett gäng här som tvingar på mig byxor även om jag accepterar och trivs med frusen kuk.
Det är ingen som tvingar någon, vad får du det ifrån? Men det saknar inte konsekvenser, det verkar vara svårt för dig att förstå att alla val har konsekvenser.
Citera
2023-12-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullitProof
Varken du eller jag vet vad dom 13 strejkande anti-Musk arbetarna gör under strejken!

Jobbigt för dig att detta finns dokumenterat.

https://sverigesradio.se/artikel/tobias-knep-mot-tristessen-under-tesla-strejken-bakning

Hittar inte reportaget, men har även sett en hemma hos intervju där TV-spel med Fifa målades upp som syssla och var på i bakgrunden.
Citera
2023-12-13, 16:43
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Så du menar att fackföreningens 100-åriga historia är 100 år av onödigt fackligt arbete?

Jag tror motsatt - facklig kamp för arbetstagare, oavsett land eller världsdel, kommer öka i takt med att Oligarker som Elon Musk driver företag…
Det är ju ett klassiskt misstag såväl vad gäller fackens vara och sossarna överlag, ja de har gjort mycket för arbetare i Sverige genom åren men bara för det kan man inte hålla kvar vid exakt samma system som fungerade för 100 år sedan genom att säga att de gjort så mycket nytta. Ska vi fortsätta plöja åkern med häst och oxe, det fungerade ju utmärkt för 100 år sedan och räddade livet på många bönder under de åren. Bara för att något fungerat historiskt betyder inte det att det är rätt 100 år senare.
Citat:
Vad tror du att de gör när de är lediga med betalt, sitter i någon facklokal och viker kuvert och jobbar? självklart gör de som vilken ledig dag som helst.
Citera
2023-12-13, 17:07
Medlem
BullitProofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Det är ju ett klassiskt misstag såväl vad gäller fackens vara och sossarna överlag, ja de har gjort mycket för arbetare i Sverige genom åren men bara för det kan man inte hålla kvar vid exakt samma system som fungerade för 100 år sedan genom att säga att de gjort så mycket nytta. Ska vi fortsätta plöja åkern med häst och oxe, det fungerade ju utmärkt för 100 år sedan och räddade livet på många bönder under de åren. Bara för att något fungerat historiskt betyder inte det att det är rätt 100 år senare.

Vad tror du att de gör när de är lediga med betalt, sitter i någon facklokal och viker kuvert och jobbar? självklart gör de som vilken ledig dag som helst.

Dålig jämförlse!

Som ett exempel - elektriciteten nu och för 100 år sedan är den samma, och inget nytt under solen.
Penicillin uppfanns för jäkla länge sedan, och, ingenting har egentligen förändrats på alla dessa år.
Dessutom, finns massor av likvärdiga exempel - facklig kamp kommer fortgå oavsett vad du och en del andra här yrar om..
Citera
2023-12-13, 17:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Är det 13 nu? Det verkar bli fler och fler ju längre tid som går.
Från början så hette det här i tråden att det rörde sig om sex stycken feta, lata socialdemokrater som Tesla ändå inte ville ha.
Vi läste om hur teknikerna på Tesla minsann hade myyycket bättre villkor än vad IF Metall någonsin skulle "erbjuda". Sedermera blev det, att de iaf inte ligger så mycket under snittet, i snitt.

Det skulle vara intressant att få se någon Tesla-mekanikers fantastiska anställningsavtal, som troligen är flera sidor långt, eftersom det skall täcka för uppgörelser motsvarande ett helt kollektivavtal.
Jag gissar att Tesla-mekaniker har rätt så dassiga villkor generellt, men att några enstaka tillåts ha en fenomenal löneutveckling, särskilt som man inte ens vill ge löneökningar till anställda som inte kvalificerar sig högt på företagets interna betygsystem.

Fram med siffror om någon har tillgång, så att vi kan jämföra och veta vad vi faktiskt pratar om.
Så länge vi får nöja oss med svepande formuleringar om anställda som tjänar "miljoner" på aktier från ena sidan, och "betydligt under branchsnittet" från den andra så vet vi inte ens vad vi pratar om. Ord står mot ord tills vi vet något.
Citera
2023-12-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Brott i skadeståndslagen avser kriminaliserad gärning. Vilket brott menar du har begåtts som skulle berättiga ett skadeståndsanspråk?

För tydlighetens skull ska det kanske poängteras att det inte är brottsligt (kriminaliserat) att inte utföra sitt jobb annat än i väldigt specifika fall (ex totalförsvar).
Grundlagsbrott. In sättande av stridsåtgärder mot samhällsomfattande verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in