2023-12-13, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du förstår att amerikansk domstol inte har jurisdiktion i detta fall?
Vad har det ens med saken att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av skadetståndslag (1972:207)
Kap1
2 § Den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall ersätta skadan. Lag (2001:732).
Citera
2023-12-13, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Många arbetare på tesla har tjänat miljoner på sina aktieprogram och vad jag förstår är grundlönerna inte heller dåliga.

Även på arbetsplatser med kollektivavtal konkurrerar man med andra anställda, det vanliga är att man har en pott på x procent av lönerna som arbetsgivaren fritt kan fördela så länge man ger alla minimihöjningen. Nu har jag iofs inte koll på just Metalls avtal, det kanske är annorlunda där.
Var har arbetarna tjänat miljoner på Teslas aktieägarprogram?
80000kr efter 4 år ger inte så mycket
Citera
2023-12-13, 07:42
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Visst är det frivilligt men det innebär inte att det valet saknar konsekvenser.
Jag ska hjälpa förstå dig med ett exempel: Det är ett frivilligt val att ha byxor på vinter. Men det innebär inte att du undviker konsekvenserna dvs frusen pitt.
Men trots den valfriheten har vi alltså ett gäng här som tvingar på mig byxor även om jag accepterar och trivs med frusen kuk.
Citera
2023-12-13, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är inte så lite naivt att tro att de amerikanska juristerna inte kommer att försöka om de ser en chans. Och det kommer de nog att få.

Att använda amerikanska jurister för att stämma den svenska staten, i Sverige, enligt svensk lag känns på rak arm ganska idiotiskt. Den svenska skadeståndsrätten är inte särskilt lik den amerikanska och processrätten är även den helt annorlunda.

Varför tror du att Tesla skulle använda amerikanska jurister i en skadeståndstalan när bolaget i nuvarande processer har anställt svenska jurister?
Citera
2023-12-13, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Vad har det ens med saken att göra?

Brott i skadeståndslagen avser kriminaliserad gärning. Vilket brott menar du har begåtts som skulle berättiga ett skadeståndsanspråk?

För tydlighetens skull ska det kanske poängteras att det inte är brottsligt (kriminaliserat) att inte utföra sitt jobb annat än i väldigt specifika fall (ex totalförsvar).
Citera
2023-12-13, 08:42
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hittar du bara på nu, eller känner du "de flesta" som jobbar på Tesla?
Det är väl bara enkel sanning. De anställda har anställningsavtal som reglerar deras löner och villkor. Dessa avtal är gällande som alla andra avtal. Varför verka vissa tro att det är high chaparall bara för att man inte har KA?

AG kan inte sänka löner eller hitta på vad som bara för anställda bara för att KA inte finns. Alla anställda har vid anställning fått ett erbjudande de har accepterat och skrivit ett avtal på. Så vad har minimilöner och annat jox för betydelse?
Citera
2023-12-13, 08:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Det är väl bara enkel sanning. De anställda har anställningsavtal som reglerar deras löner och villkor. Dessa avtal är gällande som alla andra avtal. Varför verka vissa tro att det är high chaparall bara för att man inte har KA?

AG kan inte sänka löner eller hitta på vad som bara för anställda bara för att KA inte finns. Alla anställda har vid anställning fått ett erbjudande de har accepterat och skrivit ett avtal på. Så vad har minimilöner och annat jox för betydelse?
Alla anställda i hela världen har ju accepterat sitt anställningsavtal, så då innebär det att alla har bra villkor och är nöjda?
Citera
2023-12-13, 08:50
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Alla anställda i hela världen har ju accepterat sitt anställningsavtal, så då innebär det att alla har bra villkor och är nöjda?
Generellt i Sverige ja, att jämföra där den övergripande standarden är avsevärt sämre är ju inte relevant. Men motivera gärna för mig varför eftertraktade mekaniker väljer att jobba på Tesla och inte viken annan verkstad som möjligt om de nu har det så bedrövligt? vore det sant skulle de i aldrig sätta sin fot i deras verkstad alternativt skulle de ta jobbet och söka sig vidare direkt till en annan AG vilket skulle visa på en enorm personalomsättning vilket vore ogynnsamt för Tesla.

Ser eller har inte hört några tendenser om att det skulle vara en enorm personalomsättning?
Citera
2023-12-13, 09:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Generellt i Sverige ja, att jämföra där den övergripande standarden är avsevärt sämre är ju inte relevant. Men motivera gärna för mig varför eftertraktade mekaniker väljer att jobba på Tesla och inte viken annan verkstad som möjligt om de nu har det så bedrövligt? vore det sant skulle de i aldrig sätta sin fot i deras verkstad alternativt skulle de ta jobbet och söka sig vidare direkt till en annan AG vilket skulle visa på en enorm personalomsättning vilket vore ogynnsamt för Tesla.

Ser eller har inte hört några tendenser om att det skulle vara en enorm personalomsättning?
Det är liksom det generiska standardsvaret från fackfientliga, "det finns faktiskt anställningsavtal" eller "det är bara att byta arbetsgivare om man är missnöjd".
Vad ni inte förstår är att det i ett sådant samhälle blir en kraftig press mot ett absolut minimum av anställningsvillkor.
Vi har en bättre modell i Sverige, och Molusken får anpassa sig efter hur vi jobbar här om han vill slippa konfliktåtgärder.

Nu vankas det snart sympatiåtgärder från våra grannländer, och jag sitter och väntar på att tyskarna skall vakna till, det kan bli riktigt spännande.
Den här maktkampen skulle ju komma förr eller senare, så lika bra att ta den nu. Vill folk inte ha den svenska modellen är det bara att visa sitt missnöje genom att gå ur facket, men i dagsläget väljer de allra flesta trots allt att vara med, så modellen är tydligen attraktiv.
Citera
2023-12-13, 10:01
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Det är liksom det generiska standardsvaret från fackfientliga, "det finns faktiskt anställningsavtal" eller "det är bara att byta arbetsgivare om man är missnöjd".
Vad ni inte förstår är att det i ett sådant samhälle blir en kraftig press mot ett absolut minimum av anställningsvillkor.
Vi har en bättre modell i Sverige, och Molusken får anpassa sig efter hur vi jobbar här om han vill slippa konfliktåtgärder.

Nu vankas det snart sympatiåtgärder från våra grannländer, och jag sitter och väntar på att tyskarna skall vakna till, det kan bli riktigt spännande.
Den här maktkampen skulle ju komma förr eller senare, så lika bra att ta den nu. Vill folk inte ha den svenska modellen är det bara att visa sitt missnöje genom att gå ur facket, men i dagsläget väljer de allra flesta trots allt att vara med, så modellen är tydligen attraktiv.
Vad är argumentet för detta? om vi har en rörligare arbetsmarknad sätter det högre krav på AG för att behålla sin kompetenta personal. Det är dyrt för AG att anställa, lära upp osv så att få behålla kunnig personal är väsentligt företagsekonomiskt.

Jag är med i facket (givetvis inte Metall) men jag vet dock inte riktigt varför och visst finns det fördelar med det i flera fall men jag ser ändå inte hur det är rimligt att man kan gå bärsärk på det sätt man nu gör.
Citera
2023-12-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Var har arbetarna tjänat miljoner på Teslas aktieägarprogram?
80000kr efter 4 år ger inte så mycket

Många har tjänat miljoner på sina Tesla aktier.

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=23341
Citera
2023-12-13, 10:09
Medlem
FiskarFlexs avatar
Citat:

Tyskarna har ju redan sagt att de inte kommer sympatistrejka, så var är det du går och väntar på?

Fackförbund är en trygghet för lågpresterande, för högpresterande är det en bromskloss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in