2023-12-13, 16:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Förmodligen några påverkade ryska underentreprenörer som struntat i att göra jobbet ordentligt. Alla byggföretag skryter med sin professionalism och säkerhet men de som bygger husen är UE i tredje fjärde ledet som släpper in varandra i grindarna med ID06. Svenska byggen har nästan inga svenskar.

Min granne har ett byggföretag... och han har visat hur grisiga beställarna är , dvs pur-svenska storföretag likt NCC, Serneke, Peab, SKANSKA mfl som pressar leverantörerna prismässigt långt under de villkor som regleras av Byggnads.

Deras avtal går i första hand till pur-svenska mellanhänder som behåller vinsten utan att ta någon risk eftersom de oftast inte har några egna anställda (eller väldigt få) .. och som sedan i sin tur fifflar och tar in "utländsk" arbetskraft... dvs svenskregistrerade bolag men med hårt arbetande och icke ifrågasättande ickesvenskar.

Konkret.. han räknade på ett jobb som skulle kosta 7 miljoner.. han fick svaret "Du får 5 ".. varpå han tackade nej.. men jobbet utfördes av annat bolag som var mer desperata och kanske var tvungna för att fiffla för att kunna ge en normal lön.

Där har du problemet... men allt fokus är på de som slavar och blir lurade för att storbolagen behåller vinsten i sina fickor. Det är inte Polacken som gör miljardvinster.. det är SKANSKA
Citera
2023-12-13, 16:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Du kan ju inte bygga bort den mänskliga faktorn, dumheten, slarv eller vad vi nu ska kalla det. Så länge människor är inblandade så kan det bli fel och det enda du egentligen kan göra åt det att minimera riskerna på olika sätt.

Du får ursäkta, men dina uttalanden visar att du inte har den blekaste aning om konstruktion av dylika produkter. Så istället för att tro att du kan allt kanske du skall lyssna på de som faktiskt kan något!

Det går väldigt ofta att bygga bort den mänskliga faktorn, och det finns som jag redan skrivit i flera inlägg omfattande regelverk kring detta. Läs på om dem innan du uttalar dig i ämnet igen. Det handlar om MÄNNISKORS LIV. FATTA DET!
Citera
2023-12-13, 16:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Du är nog trådens Kalle Anka, hissen finns i tusental, världen över, inga olyckor av denna dignitet har skett!

Att en människa inte gör sitt jobb vid montering kan du ej lasta Hissproducenten för, däremot Byggherren har ett ansvar att jobbet ska göras rätt, även kontroll av att så gjorts.

Om du skruvar ihop en Ikeastol på fel sätt, hoppar över vad som står i bruksanvisningen, sen sitter du på den och den rasar ihop, är det då Ikeas fel?

Kan över 20 personer avlida om du missar att skruva i en skruv i en Ikea-stol?

Det finns ett helt gäng i tråden som Kalle Anka slår i vilket IQ-test som helt, med ögonen förbundna, du är en av dem.

För övrigt kanske du inte har fattat det, men Ikea har dragit tillbaka fler än en produkt från marknaden, just pga säkerhetsproblem till följd av att kunderna inte följt monteringsinstruktionerna, din korkade jävla idiot.

Alimak har ett långtgående ansvar för säkerheten i deras produkter. Här finns ett välkänt problem som kan få, och fick, mycket allvarliga konsekvenser. En produkt med en sådan risk får inte sättas på marknaden med endast en kommentar i manualen som "åtgärd". It's the law! Capiche!?
Citera
2023-12-13, 16:09
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nä den är nog smalare. 130 kanske
150 enligt Alimak.
https://alimak.com/product/alimak-scando-650/
Citera
2023-12-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det är en väldig fart här inne ner man har varit borta några timmar.

Jag så att mina bilder jag lade upp är tittade på över 10000 gånger på en dag.
Nytt rekord för min del. Hoppas att de föll i god gjord.

Hissolyckan:
https://imgur.com/a/43H0BcZ

Hissfästen:
https://imgur.com/a/x21ut8Z

En annan sak när det gäller olyckan är ju skadorna de stackarna fick.

Titta inte här om du är känslig och under 18 år:

Många här inne av oss vanliga plus en del "experter" verkar haft rätt från början.
Det saknas vissa bultar/skruvar...
På den ena bilden där ser man trappan upp utvändigt som många frågar om.
Citera
2023-12-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Du uttryckte att giriga bolag vill bygga kontor. Som om arbetsplatser inte behövs. Men det handlar ju inte alls om det. Det är ett faktum att den mänskliga faktorn aldrig helt kan elimineras. Och vissa arbeten kommer alltid att ha högre risker än andra. I det här fallet hade man kunnat ha ytterligare en nivå av kontroll innan hissen får tas i bruk.
Då får du visa mig var jag myntat uttrycket "giriga bolag" tack! Sluta snacka skit din lögnare!!
Jag har sagt att "nån måste ju bygga dessa flashiga kontor där vi kontorsnissar ska sitta" Hur får du det till att jag inte tycker att arbetsplatser inte behövs ?? Du är ju så korkad så det inte är sant!!
Citera
2023-12-13, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det kan ju låta som en bra ide, men jävlar vad många möjliga felkällor man då skulle få.
Det var ju nån i tråden som förslog att bultarna skulle vara målade i nån skarp signalfärg. Det låter för mig som en smart lösning som inte innebär nån möjlig felkälla.

Håller med, snacka om att skjuta över målet men också hur ska man kontrollera att dessa skruvar är åtdragna korrekt!
Citera
2023-12-13, 16:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Har rätt bra koll på arbetsmiljöregler. Det ingår nämligen i min utbildning (ingenjör). Det är tvärtom du som måste läsa på bättre.

Du har alltså inte ens förstått att det jag talar om inte handlar om arbetsmiljöregler, utan om konstruktionsprocessen, maskindirektivet och producentansvar. Det borde du ha fattat direkt om du är väl insatt i arbetsmiljöreglerna, eftersom sådant ansvar är grundläggande för att arbetsmiljöreglerna skall kunna uppfyllas. Läs på om det så får du lära dig ett och annat!
Senast redigerad av flashmaner 2023-12-13 kl. 16:15.
Citera
2023-12-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Det känns ju längre tid som går utan identifiering och att myndigheterna kunnat få kontakt med närmast anhöriga att något av bolagen prispressat rejält med utom EU-arbetare.

Liknande de som sitter i nagelsalonger och bär ut Foodoras termospaket.

Uzbeker kan ev varit mer sugna att resa till mer närbelägna Ryssland före Putin ville ha mer land och olja för snart två år sedan ?

Jo precis, ju längre tiden går utan identifiering desto mer talar nog för att det handlar om utländsk arbetskraft från länder långt bort.
Inte osannolikt papperslösa etc.

Med stor risk för upprepning av uppgift men på radionyheterna sas att man noterat en ”avvikelse”, att 2 mastsektioner inte varit (korrekt) hopbultade.
Citera
2023-12-13, 16:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Kan över 20 personer avlida om du missar att skruva i en skruv i en Ikea-stol?

Det finns ett helt gäng i tråden som Kalle Anka slår i vilket IQ-test som helt, med ögonen förbundna, du är en av dem.

För övrigt kanske du inte har fattat det, men Ikea har dragit tillbaka fler än en produkt från marknaden, just pga säkerhetsproblem till följd av att kunderna inte följt monteringsinstruktionerna, din korkade jävla idiot.

Alimak har ett långtgående ansvar för säkerheten i deras produkter. Här finns ett välkänt problem som kan få, och fick, mycket allvarliga konsekvenser. En produkt med en sådan risk får inte sättas på marknaden med endast en kommentar i manualen som "åtgärd". It's the law! Capiche!?
Nu har ju den här hissen funnits på marknaden i 20 år och sålts i tusental utan att den har behövts dras tillbaka. En farlig produkt skulle ingen våga sälja i bla USA
Uppenbart svammlar du bara.
Citera
2023-12-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har alltså inte ens förstått att det jag talar om inte handlar om arbetsmiljöregler, utan om konstruktionsprocessen, maskindirektivet och producentansvar. Det borde du ha fattat direkt om du är väl insatt i arbetsmiljöreglerna, eftersom sådant ansvar är grundläggande för att arbetsmiljöreglerna skall kunna uppfyllas. Läs på om det så får du lära dig ett och annat!

Kan du förklara det fetade....
Citera
2023-12-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Jag vet faktiskt inte vem, då det aldrig sker! Men Alimak är citerade om just detta i AB kl 15:20, efter att du började bråka om det. Jag skrev det 13:26

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/768XGv/hissolyckan-bilden-som-kan-forklara-raset

Citat "På Alimak, som tillverkat hissen, varnar man nu för att inte följa installationsanvisningar som följer med företagets produkter.

– Vid installation finns en installationsmanual med tydliga instruktioner. I tillägg finns en operatörs- och underhållsmanual som även inkluderar dagliga säkerhetskontroller för att säkerställa att hissen fungerar som avsett. Jag vill återigen betona vikten av att de instruktioner som medföljer produkten följs vid installation och användning, säger Alimaks vd Ole Kristian Jødahl i ett pressmeddelande."
Det är ju en skandal att det aldrig sker!! Men jag menar ju så klart på bygget under byggnadstiden! Inte när man första gången installerar hissen och masten! Den borde flera ggr dagligen inspekteras av någon hissansvarig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in