2023-12-13, 15:55
Medlem
Vad är standardmåtten på en sådan hiss i golvareal invändigt? Tar den 20 pers?
Citera
2023-12-13, 15:56
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Skulle man kunna sätta en RFID-tagg uppe på bultarna när de är på plats. Och sedan bara låta hissen åka där när den känner av taggarna? Borde inte vara någon jättekostnad.
Det kan ju låta som en bra ide, men jävlar vad många möjliga felkällor man då skulle få.
Det var ju nån i tråden som förslog att bultarna skulle vara målade i nån skarp signalfärg. Det låter för mig som en smart lösning som inte innebär nån möjlig felkälla.
Citera
2023-12-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Vad är standardmåtten på en sådan hiss i golvareal invändigt? Tar den 20 pers?
Måtten vet jag inte men tippar 180 gånger 350cm.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vassruggen
Det uppges att två arbetare från Ukraina som arbetade på bygget saknas.

"uppges"...
Saknade av vem?
Hur kan dom "saknas" om dom låg sönderslagna i en metallkonstruktion?
Alla har sett metallkonstruktionen men ingen har sett några avlidna.
Citera
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vilket bara gör saken ännu värre.

Du är nog trådens Kalle Anka, hissen finns i tusental, världen över, inga olyckor av denna dignitet har skett!

Att en människa inte gör sitt jobb vid montering kan du ej lasta Hissproducenten för, däremot Byggherren har ett ansvar att jobbet ska göras rätt, även kontroll av att så gjorts.

Om du skruvar ihop en Ikeastol på fel sätt, hoppar över vad som står i bruksanvisningen, sen sitter du på den och den rasar ihop, är det då Ikeas fel?
Citera
2023-12-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ok, svara då på, du som vet allt och är expert, exakt vem som kontrollerar hissen och vilka andra arbetsuppgifter hen har, samt vilken utbildning hen har! Tack på förhand!
Jag vet faktiskt inte vem, då det aldrig sker! Men Alimak är citerade om just detta i AB kl 15:20, efter att du började bråka om det. Jag skrev det 13:26

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/768XGv/hissolyckan-bilden-som-kan-forklara-raset

Citat "På Alimak, som tillverkat hissen, varnar man nu för att inte följa installationsanvisningar som följer med företagets produkter.

– Vid installation finns en installationsmanual med tydliga instruktioner. I tillägg finns en operatörs- och underhållsmanual som även inkluderar dagliga säkerhetskontroller för att säkerställa att hissen fungerar som avsett. Jag vill återigen betona vikten av att de instruktioner som medföljer produkten följs vid installation och användning, säger Alimaks vd Ole Kristian Jødahl i ett pressmeddelande."
Senast redigerad av KalleAnder 2023-12-13 kl. 16:03.
Citera
2023-12-13, 15:58
Medlem
Stort TACK till alla er i tråden som tidigt kom med korrekt info gällande antal döda, trolig orsak till olyckan o tydliga bra förklaringar om hur hissarna/montering fungerar för oss helt utan koll! Ibland håller FB skribenter imponerande hög nivå!

Stort Dra Åt Helvete till alla er som kommer in sent i tråden o skiter i o läsa o kommer med meningslösa inlägg o drar upp diskussioner IGEN som redan avhandlats i 200 inlägg o ställer frågor som finns besvarade hundra gånger om! Ibland håller FB skribenter skrämmande låg nivå!
Citera
2023-12-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur vet du att dom har gjort det? Har du granskat all deras dokumentation som ligger till grund för uppfyllelse av maskindirektivet och kan på fackmannamässiga grunder avgöra att så är fallet?

I så fall vill jag ha din grundliga och fackmannamässiga förklaring till hur den beskrivning som finns i manualen gällande risken för en olycka som den i Sundbyberg kan anses vara tillräcklig givet kraven i maskindirektivet!

Om du inte kan det så snackar du i nattmössan!

Deras produkter utgår jag ifrån att vara CE märkta.

Manualen säger riktigt att det finns en risk om du gör si och så, som med allt annat du köper
Det betyder inte att folk kommer förbise denna risk dock. tid är pengar i bygg.

Hur ska jag kunna ge en fackmannamässig förklaring, dom har ju för fan kurser på varje hiss, det är inte bara manualen som styr, i min grävmaskin står det tydligt i manualen att man inte ska gå bakom en roterande maskin, men det händer
Citera
2023-12-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Måtten vet jag inte men tippar 180 gånger 350cm.
Nä den är nog smalare. 130 kanske
Citera
2023-12-13, 16:01
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ja men det är väl samma oavsett vad som byggs! De används väl bygghissar om det är ett tillräckligt högt hus de ska bygga, oavsett lägenheter eller kontor! Jag skrev ju också om du kan läsa att "nån måste ju offra sig och bygga" Hur får du det till att jag inte tycker det ska byggas alls ??

Du uttryckte att giriga bolag vill bygga kontor. Som om arbetsplatser inte behövs. Men det handlar ju inte alls om det. Det är ett faktum att den mänskliga faktorn aldrig helt kan elimineras. Och vissa arbeten kommer alltid att ha högre risker än andra. I det här fallet hade man kunnat ha ytterligare en nivå av kontroll innan hissen får tas i bruk.
Citera
2023-12-13, 16:02
Medlem
Fibonaccitals avatar
Det är en väldig fart här inne när man har varit borta några timmar.

Jag så att mina bilder jag lade upp är tittade på över 10000 gånger på en dag.
Nytt rekord för min del. Hoppas att de föll i god gjord.

Hissolyckan:
https://imgur.com/a/43H0BcZ

Hissfästen:
https://imgur.com/a/x21ut8Z

En annan sak när det gäller olyckan är ju skadorna de stackarna fick.

Titta inte här om du är känslig och under 18 år:

Många här inne av oss vanliga plus en del "experter" verkar haft rätt från början.
Det saknas vissa bultar/skruvar...
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-12-13 kl. 16:20. Anledning: Flestavat skrev ner istf när.
Citera
2023-12-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nä den är nog smalare. 130 kanske
320gånger 150 läste jag nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto