2023-12-13, 03:02
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostfrequencies
Byrå? Då undviker man väl det unkna helt och hållet också. För inga utav kläderna som jag viker får det här, bara de som hänger på galgar..

Ja det funkar ju.
Citera
2023-12-13, 03:56
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Hej,

Det här kanske passar bättre i klädforumet men jag gör ett första försök här i alla fall.

Har som sagt problem med att kläder som hänger i garderoben lätt luktar instängt trots relativt kort period sedan senaste tvätt. Hela garderoben, hyllor osv har våttorkats, försöker begränsa antalet plagg som hänger, ha så mycket mellanrum som möjligt mellan galgarna och garderobsdörren lite halvt på glänt för ventilationens skull. Utan någon vidare resultat.

Känns ju så där att dra på sig ett favoritplagg säg inför något planerat senare på kvällen och så känner man direkt den där instängda doften. Är rätt så övertygad att jag är knappast ensam om det här så är det någon som har kommit på en bra lösning?

Känner så klart till de här doftpåsarna, kan det vara något? När det kommer till kläder just har jag lite svårt för lavendel som verkar vara det mest vanliga, hade i så fall föredragit någon mer svag/diskret maskulin doft om det finns.

Tack

En skvätt ättika tar bort dålig lukt. Facket för sköljmedel.
Citera
2023-12-13, 04:12
Moderator
evilhoneys avatar
Det låter ju som att du har koll på tvätten etc så jag undrar om själva garderoben. Om det är en äldre platsbyggd sak så kan det vara typ masonitskivor eller vad de nu byggt den av som luktar unket. Detta kan i och för sig ske med andra nyare material också.
Hur luktar garderoben när du tagit ut alla kläder ur den?
Om lukten kvarstår kanske det går att städa ur, någon nämnde torka ur hela med ättika och låta torka ordentligt tex, eller kanske måla insidan så det finns någon form av spärrlager mot ytorna.
Citera
2023-12-13, 05:18
Medlem
Ja precis, som ovanstående nämner så har vissa garderober masonitskivor och det kan få kläder att lukta unket, typ loppis.
Vi har precis samma problem här hemma med att saker luktar efter ett par dagar i garderoben. Vi har inbyggda, gamla garderober med masonitskivor.

Det är riktigt otrevligt att bädda om och så luktar sängkläderna garderob. Vi löste det genom att köpa en byrå men vissa plagg blev såklart kvar i garderoben och det löstes med doftprylar för såna ändamål.
Citera
2023-12-13, 05:34
Medlem
Skaffa en ozongenerator och ställ in ett par timmar. Vädra ut den farliga gasen ett par timmar till, och vädra sedan ett par dagar.

Ozon fräter bort allt organiskt material, och det är det som luktar. Därför också farligt att andas in.

Finns att köpa på Amazon.
Citera
2023-12-13, 06:29
Medlem
Ställ in ett glas ättika i garderoben.

Komplettera med en påse lavendel som du har liggande i garderoben. Har aldrig testat lavendel själv men det känns som en metod som hängt med i några århundraden och förmodligen därför också bör ha viss funktion.

Ozongenerator(kolla hygglo om du kan hyra där). Läs på hur de fungerar och testa det.
Senast redigerad av Decimal1 2023-12-13 kl. 06:34.
Citera
2023-12-13, 07:26
Medlem
Liberationfronts avatar
Har små kulor av cederträ och även påsar med torkad (hjärnsläpp, kommer fan inte på vad det heter) är en ört som även skyddar mot myggor.

Var tvungen att söka, Lavendel. Även andra örter funkar bra.
Citera
2023-12-13, 07:51
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maaansion
Vissa halvbra tips.

Här kommer det bästa av ALLA garanterat.

Hur rengör man tvättmaskinen? Hur ofta ska det göras?
Ungefär en gång i månaden är det bra att göra rent sin tvättmaskin. Det ska du göra för att både maskinen och kläderna ska hålla sig fräscha, rena och luktfria.

Glöm inte att även rengöra filtret med jämna mellanrum. Exempelvis före special tvätt av tvättmaskin
Sen efter filtertvätten. Börja med att ta ut tvättmedelsfacket och rengör det. Torka även vecken mellan gummilisten och insidan av dörrluckan.

Rengör i två steg för 100% resultat.

Steg 1
Häll sedan 4 matskedar bikarbonat i tvättmedelsfacket och 2 deciliter ättika (24 procent) i tvättrumman och kör ett långt program på 90 grader med förtvätt, huvudtvätt och extra sköljning.

Steg 2
Rengör tvättmaskin med citronsyra och askorbinsyra
Blanda en halv påse askorbinsyra (cirka 18 gram) och en halv påse citronsyra (cirka 16 gram) i lite varmt vatten. Häll blandningen i tvättmedelsfacket och kör ett långt program – både förtvätt, huvudtvätt och extra sköljning – på 90 grader.

Låt sedan luckan och tvättmedelsfacket stå öppen och torka.

Nu har du som en ny maskin igen.

Angående garderoben Ha den 1-2 cm ifrån väggen. Den behöver vädras. Borra på baksidan exempelvis 10mm hål som inte synns
utanpå

Något riktigt fräscht är att ha såndär i plast hushålls doftblock i garderob med, i favorit doft.
Jag har Citron, kläderna luktar lätt citrus
Där satt den, nästan..... det tar några inlägg innan folk begriper hur man gör rent en tvättmaskin.
Men.
Sista stycket så raserar du ju hela grejen. Efter att fått bort alla bakterier så väljer du att gå runt och lukta Storköps Familj á la Ullared?

Kläder skall dofta rent, eventuella tillsatta dofter görs genom torkade väldoftande växter, lavendel, citrus (inte plastblock) ceder trä, läder eller så köper man en tvål av hög kvalité från en herr butik, Gents.se el.dyl. och öppnar tvålförpackningen på glänt inledningsvis.
Citera
2023-12-13, 08:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
kläder som hänger i garderoben lätt luktar instängt trots relativt kort period sedan senaste tvätt.
Förelår att du hänger hälften i garderoben och hälften utanför, sen jämför och så berättar resultatet här.
Citera
2023-12-13, 09:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Hej,

Det här kanske passar bättre i klädforumet men jag gör ett första försök här i alla fall.

Har som sagt problem med att kläder som hänger i garderoben lätt luktar instängt trots relativt kort period sedan senaste tvätt. Hela garderoben, hyllor osv har våttorkats, försöker begränsa antalet plagg som hänger, ha så mycket mellanrum som möjligt mellan galgarna och garderobsdörren lite halvt på glänt för ventilationens skull. Utan någon vidare resultat.

Känns ju så där att dra på sig ett favoritplagg säg inför något planerat senare på kvällen och så känner man direkt den där instängda doften. Är rätt så övertygad att jag är knappast ensam om det här så är det någon som har kommit på en bra lösning?

Känner så klart till de här doftpåsarna, kan det vara något? När det kommer till kläder just har jag lite svårt för lavendel som verkar vara det mest vanliga, hade i så fall föredragit någon mer svag/diskret maskulin doft om det finns.

Tack
Släng in ett par malkulor i garderoben. Gör susen och doftar himmelskt! (Obs! Ska vara klassiska kulor som innehåller naftalen, dessa får du nog beställa från utlandet)
Citera
2023-12-13, 09:18
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Glömde nämna att jag delar tyvärr tvättstuga med andra, en sån här industriell. Längtar till den dagen man har råd att skaffa en egen att ha i lägenheten.

Maskinen ser ändå ut att vara en relativt ny modell men den verkar inte ha något självrengöringsprogram som jag har sett att andra har. Fyra fack - ett för förvtätt, ett för pulvertvättmedel, ett för flytande och ett för sköljmedel.

Kan det verkligen vara tvättmaskinen som är boven i dramat då trots att det nytvättade, helt torra plagget efteråt luktar gott, precis som om det hade kommit från en egen tvättmaskin? Ja, i två veckor ca i alla fall innan det instängda börjar komma.

Om du delar tvättstuga, fråga grannarna om de har samma problem... Om det beror på maskin, så borde de ha samma problem.

Du skriver att lukten kommer efter par veckor, då är det antagligen så att du har gamla plagg hängades/liggandes för länge. Dessa börja lukta, sedan kommer de att överföra lukten till de nytvättade kläderna.

Jag hade samma problem. Det är bara att tömma HELA garderoben. Tvätta garderoben enligt tips i tråden. Låt garderoben stå tom någon vecka. Om garderoben börjar lukta så kanske du behöver köpa en ny. Vet inte om det finns någon sätt att bli av med lukten om den trängt in i träet.

Kläderna... som nu ligger i en hög på golvet. Försök att slänga de där gamla favorittröjorna från 90 talet och annat som du inte behöver. Sedan tvättar du allt enligt ättika/bikarbonat-tipsen.

För framtiden, se till att kläderna inte hänger oanvända för lång tid. Märk en klädgalge och häng in längst till höger i garderoben. Allt som tvättas hängs in till höger om denna galge. Allt om tas ut ur garderoben tas till vänster om galgen. Då får du rotation på kläderna. Antagligen kommer du att snabbt komma till en tidpunkt när galgen hänger i mitten av kläderna, men du hittar ingenting till vänster av galgen som du vill ta på dig.
Nu kan du slänga allt till vänster till galgen, det är ju kläder som du egentligen inte behöver/vill ha. Det tar emot..
Lightversionen är att du gör en deal med dig själv. Varje gång du tar ett plagg till höger om galgen, så måste du slänga ett plagg till vänster om galgen.
Citera
2023-12-13, 09:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jo man skulle kunna tro det, men har ganska bra koll på den biten. Använder dock inget sköljmedel, bara för att jag har hört att det gör mer "skada" än nytta om man ser till plagget i sig.
Du kanske har en klädkammare och inte garderob? Det kan finnas fukt från väggen om den tex är mot en yttervägg. Låter som källarlukt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in