Citat:
Ursprungligen postat av
lostfrequencies
Glömde nämna att jag delar tyvärr tvättstuga med andra, en sån här industriell. Längtar till den dagen man har råd att skaffa en egen att ha i lägenheten.
Maskinen ser ändå ut att vara en relativt ny modell men den verkar inte ha något självrengöringsprogram som jag har sett att andra har. Fyra fack - ett för förvtätt, ett för pulvertvättmedel, ett för flytande och ett för sköljmedel.
Kan det verkligen vara tvättmaskinen som är boven i dramat då trots att det nytvättade, helt torra plagget efteråt luktar gott, precis som om det hade kommit från en egen tvättmaskin? Ja, i två veckor ca i alla fall innan det instängda börjar komma.
Om du delar tvättstuga, fråga grannarna om de har samma problem... Om det beror på maskin, så borde de ha samma problem.
Du skriver att lukten kommer efter par veckor, då är det antagligen så att du har gamla plagg hängades/liggandes för länge. Dessa börja lukta, sedan kommer de att överföra lukten till de nytvättade kläderna.
Jag hade samma problem. Det är bara att tömma HELA garderoben. Tvätta garderoben enligt tips i tråden. Låt garderoben stå tom någon vecka. Om garderoben börjar lukta så kanske du behöver köpa en ny. Vet inte om det finns någon sätt att bli av med lukten om den trängt in i träet.
Kläderna... som nu ligger i en hög på golvet. Försök att slänga de där gamla favorittröjorna från 90 talet och annat som du inte behöver. Sedan tvättar du allt enligt ättika/bikarbonat-tipsen.
För framtiden, se till att kläderna inte hänger oanvända för lång tid. Märk en klädgalge och häng in längst till höger i garderoben. Allt som tvättas hängs in till höger om denna galge. Allt om tas ut ur garderoben tas till vänster om galgen. Då får du rotation på kläderna. Antagligen kommer du att snabbt komma till en tidpunkt när galgen hänger i mitten av kläderna, men du hittar ingenting till vänster av galgen som du vill ta på dig.
Nu kan du slänga allt till vänster till galgen, det är ju kläder som du egentligen inte behöver/vill ha. Det tar emot..
Lightversionen är att du gör en deal med dig själv. Varje gång du tar ett plagg till höger om galgen, så måste du slänga ett plagg till vänster om galgen.