• 1
  • 2
2023-12-12, 22:41
Medlem
Hej,

Det här kanske passar bättre i klädforumet men jag gör ett första försök här i alla fall.

Har som sagt problem med att kläder som hänger i garderoben lätt luktar instängt trots relativt kort period sedan senaste tvätt. Hela garderoben, hyllor osv har våttorkats, försöker begränsa antalet plagg som hänger, ha så mycket mellanrum som möjligt mellan galgarna och garderobsdörren lite halvt på glänt för ventilationens skull. Utan någon vidare resultat.

Känns ju så där att dra på sig ett favoritplagg säg inför något planerat senare på kvällen och så känner man direkt den där instängda doften. Är rätt så övertygad att jag är knappast ensam om det här så är det någon som har kommit på en bra lösning?

Känner så klart till de här doftpåsarna, kan det vara något? När det kommer till kläder just har jag lite svårt för lavendel som verkar vara det mest vanliga, hade i så fall föredragit någon mer svag/diskret maskulin doft om det finns.

Tack
Citera
2023-12-12, 22:48
Medlem
Hegamons avatar
Använder du tillräckligt med tvättmedel?
Fyller du tvättmaskinen för mycket? Särskilt detta orsakar dålig lukt i kläderna.
Citera
2023-12-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Använder du tillräckligt med tvättmedel?
Fyller du tvättmaskinen för mycket? Särskilt detta orsakar dålig lukt i kläderna.

Jo man skulle kunna tro det, men har ganska bra koll på den biten. Använder dock inget sköljmedel, bara för att jag har hört att det gör mer "skada" än nytta om man ser till plagget i sig.
Citera
2023-12-12, 22:54
Citat:
Ursprungligen postat av lostfrequencies
Hej,

Det här kanske passar bättre i klädforumet men jag gör ett första försök här i alla fall.

Har som sagt problem med att kläder som hänger i garderoben lätt luktar instängt trots relativt kort period sedan senaste tvätt. Hela garderoben, hyllor osv har våttorkats, försöker begränsa antalet plagg som hänger, ha så mycket mellanrum som möjligt mellan galgarna och garderobsdörren lite halvt på glänt för ventilationens skull. Utan någon vidare resultat.

Känns ju så där att dra på sig ett favoritplagg säg inför något planerat senare på kvällen och så känner man direkt den där instängda doften. Är rätt så övertygad att jag är knappast ensam om det här så är det någon som har kommit på en bra lösning?

Känner så klart till de här doftpåsarna, kan det vara något? När det kommer till kläder just har jag lite svårt för lavendel som verkar vara det mest vanliga, hade i så fall föredragit någon mer svag/diskret maskulin doft om det finns.

Tack

Hur luktar de direkt efter tvätt?
Citera
2023-12-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hur luktar de direkt efter tvätt?

Gott! Inga klagomål där. Kör med Via color flytande, men det kanske finns bättre alternativ så även där är jag öppen för förslag. Har i princip slut på flaskan ändå.
Senast redigerad av lostfrequencies 2023-12-12 kl. 23:03.
Citera
2023-12-12, 23:03
Citat:
Gott! Inga klagomål där.

Ibland kan tvättmaskinen avge dålig lukt, om man inte tvättat den på 90 grader på länge ex.

Men då är det väl inte det då utan något med garderoben. Vet inte vad du har för typ av garderob men ibland kan odör från springor m.m. läcka in, så tejpa springor osv och sedan häng tepåsar i garderoben! De drar till sig både fukt och dålig lukt.
Citera
2023-12-12, 23:07
Medlem
exoticspices avatar
Vad använder du för tvättmedel? Vissa tvättmedel kan avge en doft som gör att de luktar olika beroende på om kläderna är blöta eller torra.

De luktar gott när du tar ur dem ut tvättmaskinen men inte lika gott när de har torkat.
Citera
2023-12-12, 23:12
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Gott! Inga klagomål där. Kör med Via color flytande, men det kanske finns bättre alternativ så även där är jag öppen för förslag. Har i princip slut på flaskan ändå.
Via Color flytande....det är det som är problemet, det är för mycket parfym som luktar gott i tvättmaskinen men inte sen.... Prova att använda oparfymerat tvättmedel och inte ett flytande.
Citera
2023-12-12, 23:17
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Via Color flytande....det är det som är problemet, det är för mycket parfym som luktar gott i tvättmaskinen men inte sen.... Prova att använda oparfymerat tvättmedel och inte ett flytande.

Flytande är ju bäst då det inte finns risk att det blir tvättmedelsrester kvar.

Problemet med unkna kläder är oftast dåligt underhållen tvättmaskin eller att man inte torkar tvätten tillräckligt bra.
Citera
2023-12-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ibland kan tvättmaskinen avge dålig lukt, om man inte tvättat den på 90 grader på länge ex.

Men då är det väl inte det då utan något med garderoben. Vet inte vad du har för typ av garderob men ibland kan odör från springor m.m. läcka in, så tejpa springor osv och sedan häng tepåsar i garderoben! De drar till sig både fukt och dålig lukt.

Hann redigera en del i inlägget innan du svarade, du kanske har någon åsikt även där ang. det jag lade till.

Nice - då tar jag och letar upp ev. springor.

Tepåsar alltså, det var nytt. Hur många på ett ungefär, om vi utgår från den övre delen av garderoben där galgarna hänger. Bredd 110 cm, höjd 220 cm om det skulle hjälpa.

Det jag har vikt på hyllorna använder jag mer sällan (som konstigt nog verkar vara helt immun mot luktbekymret, har inte den blekaste varför). Det enda jag kan är kaffe så te är jag rätt obevandrad i, någon speciell sort som du tror skulle kunna funka?

I och för sig, att kläderna skulle börja dofta earl grey eller något istället vore ändå bra mycket trevligare än det instängda jag tampas med nu.
Citera
2023-12-12, 23:38
Medlem
BackToHegels avatar
En liten batteridriven ozongenerator kanske? Jag har en som effektivt tar bort lukt, trycker på en knapp så går den i en minut.
Citera
2023-12-12, 23:41
Medlem
soxaros avatar
Jag hade nog målat om om jag varit du.
Det går ju också att ställa in ett glas med ättika, men då kan risken vara att det luktar av ättika, istället.
Jag hade målat om. Då brukar det alltid lukta fräscht och friskt för det blir som nytt allting!

Om du inte kan måla om så kan du ju lägga något omslag på alla sidorna i utrymmet eller så kan du köpa plattor man kan limma fast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in