• 5
  • 6
2023-12-13, 09:34
Medlem
Merwinnas avatar
Det kanske luktar mögel? Mögel uppstår om man inte låter kläderna torka ordentligt, innan man hänger in dem i garderoben. Så börja där. Du kanske kan hänga galgarna med nytvättade kläder från handtagen på öppna skåpdörrar, från en spik ovanför en dörröppning etc.? Så att det blir luft runt hela plagget. När kläderna väl är torra, spelar det ingen roll hur tätt de packas. Vidare kan du hänga ut kläderna på altanen/balkongen och vädra dem några timmar innan du ska ta på dig dem (ja beroende på väder förstås). Antar att du redan använder ett sköljmedel med någon god doft?
Senast redigerad av Merwinna 2023-12-13 kl. 09:37.
Citera
2023-12-13, 10:21
Medlem
feemaxxxs avatar
Beskriv bättre hur det luktar.

1. Surt /fuktproblem
2. Fränt -/mögel
3. Gammal gubbe / Kläder som hänger för länge, ingrott svett
4. Som en kläd-secondhandkläder / Kläder som hänger för länge,/ För gamla kläder
Citera
2023-12-13, 11:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maaansion
Vissa halvbra tips.

Här kommer det bästa av ALLA garanterat.

Hur rengör man tvättmaskinen? Hur ofta ska det göras?
Ungefär en gång i månaden är det bra att göra rent sin tvättmaskin. Det ska du göra för att både maskinen och kläderna ska hålla sig fräscha, rena och luktfria.

Glöm inte att även rengöra filtret med jämna mellanrum. Exempelvis före special tvätt av tvättmaskin
Sen efter filtertvätten. Börja med att ta ut tvättmedelsfacket och rengör det. Torka även vecken mellan gummilisten och insidan av dörrluckan.

Rengör i två steg för 100% resultat.

Steg 1
Häll sedan 4 matskedar bikarbonat i tvättmedelsfacket och 2 deciliter ättika (24 procent) i tvättrumman och kör ett långt program på 90 grader med förtvätt, huvudtvätt och extra sköljning.

Steg 2
Rengör tvättmaskin med citronsyra och askorbinsyra
Blanda en halv påse askorbinsyra (cirka 18 gram) och en halv påse citronsyra (cirka 16 gram) i lite varmt vatten. Häll blandningen i tvättmedelsfacket och kör ett långt program – både förtvätt, huvudtvätt och extra sköljning – på 90 grader.

Låt sedan luckan och tvättmedelsfacket stå öppen och torka.

Nu har du som en ny maskin igen.

Angående garderoben Ha den 1-2 cm ifrån väggen. Den behöver vädras. Borra på baksidan exempelvis 10mm hål som inte synns
utanpå

Något riktigt fräscht är att ha såndär i plast hushålls doftblock i garderob med, i favorit doft.
Jag har Citron, kläderna luktar lätt citrus
Citat:
Ursprungligen postat av lostfrequencies
Du verkar kunna det här. Tack. Dock hade mina få timmar i vår gemensamma tvättstuga mer eller mindre rykt. Om man ändå hade en egen maskin..

Som jag har frågat andra också, i vilket skede märkte du av det unkna? Efter tvätt, dvs märkte du av lukten direkt efter att ha lastat ur maskinen eller kunde den komma först efter att ha hängt i garderoben en stund?

Bra där, då blir det garanterat ett par hål.

Doftblock, är det såna här du tänker på? Var typ det första som dök upp när jag sökte.

https://greenspruce.se/alla-avdelnin...attrare/fasta/
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Där satt den, nästan..... det tar några inlägg innan folk begriper hur man gör rent en tvättmaskin.
Men.
Sista stycket så raserar du ju hela grejen. Efter att fått bort alla bakterier så väljer du att gå runt och lukta Storköps Familj á la Ullared?

Kläder skall dofta rent, eventuella tillsatta dofter görs genom torkade väldoftande växter, lavendel, citrus (inte plastblock) ceder trä, läder eller så köper man en tvål av hög kvalité från en herr butik, Gents.se el.dyl. och öppnar tvålförpackningen på glänt inledningsvis.
Expressen kan. Han har bara saxat från en artikel på deras hemsida. Vill någon läsa i original så kommer det härifrån:
https://www.expressen.se/leva-och-bo...husmorsknepen/
Citera
2023-12-13, 12:04
Medlem
Citat:
Tack för länken! Tåls absolut att ta ett närmare kik på, cederträ är ju ändå lite maskulint. Har du egen erfarenhet av dem? Det enda jag tänker där är om doften från cederträet tar mer eller mindre över.

Har kört med cederträ i alla garderober och klädbyrå i många år. Aldrig problem med dofter och doften från ceder är såpass låg att det inte märks i kläderna. Spelar ingen roll i mitt fall då min parfym har cederträsnoter.
Citera
2023-12-13, 12:10
Citat:
Hej,

Det här kanske passar bättre i klädforumet men jag gör ett första försök här i alla fall.

Har som sagt problem med att kläder som hänger i garderoben lätt luktar instängt trots relativt kort period sedan senaste tvätt. Hela garderoben, hyllor osv har våttorkats, försöker begränsa antalet plagg som hänger, ha så mycket mellanrum som möjligt mellan galgarna och garderobsdörren lite halvt på glänt för ventilationens skull. Utan någon vidare resultat.

Känns ju så där att dra på sig ett favoritplagg säg inför något planerat senare på kvällen och så känner man direkt den där instängda doften. Är rätt så övertygad att jag är knappast ensam om det här så är det någon som har kommit på en bra lösning?

Känner så klart till de här doftpåsarna, kan det vara något? När det kommer till kläder just har jag lite svårt för lavendel som verkar vara det mest vanliga, hade i så fall föredragit någon mer svag/diskret maskulin doft om det finns.

Tack

Det låter som det är dags att rengöra tvättmaskinen. Kläderna luktar unket när det torkat om det inte är gjort på länge oavsett vilket tvättmedel du använder.

https://www.elon.se/rengora-tvattmaskin
Senast redigerad av InPain 2023-12-13 kl. 12:16.
Citera
2023-12-13, 12:30
Medlem
Ghastens avatar
Testa sköljmedel från och med nu.
Citera
2023-12-13, 14:26
Medlem
Citat:
Tack för länken! Tåls absolut att ta ett närmare kik på, cederträ är ju ändå lite maskulint. Har du egen erfarenhet av dem? Det enda jag tänker där är om doften från cederträet tar mer eller mindre över.

Ja det tycker jag att du ska. Vi har alltid haft cederträ i garderoberna och tycker inte doften tar över.
Citera
2023-12-13, 15:42
Bannlyst
3 msk Bikarbonat i en öppen glasburk (ca 2 dl burk)med en skvätt citron och ättika.
Det kommer "fräsa till", men helt ofarligt. Ställ i varje hörn.
Finns också cedertärundlar på Claes Ohlsson som man hänger på varje galge. Tar bort dålig lukt och håller mal borta.
Det har vi i alla rum i huset.
Citera
2023-12-13, 18:48
Medlem
Citat:
Hej,

Det här kanske passar bättre i klädforumet men jag gör ett första försök här i alla fall.

Har som sagt problem med att kläder som hänger i garderoben lätt luktar instängt trots relativt kort period sedan senaste tvätt. Hela garderoben, hyllor osv har våttorkats, försöker begränsa antalet plagg som hänger, ha så mycket mellanrum som möjligt mellan galgarna och garderobsdörren lite halvt på glänt för ventilationens skull. Utan någon vidare resultat.

Känns ju så där att dra på sig ett favoritplagg säg inför något planerat senare på kvällen och så känner man direkt den där instängda doften. Är rätt så övertygad att jag är knappast ensam om det här så är det någon som har kommit på en bra lösning?

Känner så klart till de här doftpåsarna, kan det vara något? När det kommer till kläder just har jag lite svårt för lavendel som verkar vara det mest vanliga, hade i så fall föredragit någon mer svag/diskret maskulin doft om det finns.

Tack

Tjenis.

Det beror ju lite på.... Är det en fristående garderob eller en så kallad walk-in-closet?

Har själv det sistnämnda, och har precis samma problem.
Löste det genom att köpa några "öppna" klädställningar som får stå inne i annat rum.

Är det en fristående garderob som doftar konstigt, vädra och torka ytorna noggrant varje dag - fast inte med en våt trasa varje gång.

Mvh.
Citera
2023-12-13, 19:02
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Kan mycket väl vara så att du har helt rätt, men oparfymerat för mig låter spontant så där då jag ändå uppskattar en fräsch doft, med måtta så klart. Jämfört då med ett neutralt tvättmedel som jag antar utifrån namnet inte doftar någonting alls..
Det finns oparfymerade tvättmedel som t.ex. ICA Vit och kulör som inte betyder att tvätten inte luktar någonting, det luktar helt enkelt rent. Detta är tvättmedel som jag själv använder då jag inte gillar att ha nytvättade kläder som har en svag doft av parfym som sätter sig på huden och det andra jag har på mig.

Jag delar också tvättmaskiner med grannar. Grannar som älskar att blanda olika parfymerade tvättmedel + parfymerat sköljmedel vilket gör att mina kläder luktar likadant om jag tvättar efter den personen.

Därför kör jag alltid tvättmaskinerna tomma en gång på 90 grader innan jag börjar tvätta för att få bort deras dofter. Ett bra sätt för att också få rent maskinerna regelbundet som jag gissar att jag är den enda som gör. Det går bort en timme av min tvättid men hellre det än att få grannens bacilusker och doft i mina kläder och sängkläder.
Citera
2023-12-13, 23:16
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Tack för tipset! Duger vilken väggfärg som helst då?

Har tyvärr ingen aning om det.
Någon annan är säkert kunnig på det området.
Men om man tänker sig färgval så tänk så snyggt det skulle vara i vitt högblankt, då blänker det vackert och det ser alltid rent, fräscht och blankpolerat ut
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in