2023-12-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Men även du måste inse att ett skadeanspråk om 200 miljoner per månad är helt vansinnigt..?
Det är viktiga är att de som begår brotten får ta hela kostnaden, i alla fall för tiden efter att det har påpekats och inte åtgärdats. Teslas anspråk kan bli mycket stora.
Citera
2023-12-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är viktiga är att de som begår brotten får ta hela kostnaden, i alla fall för tiden efter att det har påpekats och inte åtgärdats. Teslas anspråk kan bli mycket stora.

Några 200 miljoner per månad i skadestånd kommer det inte bli tal om, givet att det ens blir en skadeståndsrättslig process.
Citera
2023-12-12, 21:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Precis, arbetarna på Tesla verkar vara nöjda med sina avtal som har en annan struktur än kollektivavtalet, bland annat har man aktieprogram och en annan modell för lönesättning än kollektivavtalet.

Det är trots allt bara 12 pers på tesla som strejkar. Det här handlar inte om kollektivavtalet är bättre än teslas villkor. Det handlar om fackets makt.
Man kan tolka alltsammans så, men jag tror snarare det handlar mer om att kollegorna på Tesla hellre vill konkurrera med varandra än att sätta press på företaget, det är så det låter för mig.

Om jag har fel så hade det varit intressant att få se modellen som Tesla kör med, och vad för kriterier som är uppsatta för aktuella ersättningsprogram, samt vad man är garanterad som miniminivå, förutsatt att man presterar bättre än att man helt enkelt får sparken.
Citera
2023-12-12, 22:00
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Man kan tolka alltsammans så, men jag tror snarare det handlar mer om att kollegorna på Tesla hellre vill konkurrera med varandra än att sätta press på företaget, det är så det låter för mig.

Om jag har fel så hade det varit intressant att få se modellen som Tesla kör med, och vad för kriterier som är uppsatta för aktuella ersättningsprogram, samt vad man är garanterad som miniminivå, förutsatt att man presterar bättre än att man helt enkelt får sparken.
Många arbetare på tesla har tjänat miljoner på sina aktieprogram och vad jag förstår är grundlönerna inte heller dåliga.

Även på arbetsplatser med kollektivavtal konkurrerar man med andra anställda, det vanliga är att man har en pott på x procent av lönerna som arbetsgivaren fritt kan fördela så länge man ger alla minimihöjningen. Nu har jag iofs inte koll på just Metalls avtal, det kanske är annorlunda där.
Citera
2023-12-12, 23:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Många arbetare på tesla har tjänat miljoner på sina aktieprogram och vad jag förstår är grundlönerna inte heller dåliga.

Även på arbetsplatser med kollektivavtal konkurrerar man med andra anställda, det vanliga är att man har en pott på x procent av lönerna som arbetsgivaren fritt kan fördela så länge man ger alla minimihöjningen. Nu har jag iofs inte koll på just Metalls avtal, det kanske är annorlunda där.
I den mån konflikten handlar om Teslas anställda så rör det sig inte om arbetare som tjänar "miljoner" på fina förmånspaket.
Vad jag förstår så talar vi om bilmekaniker med villkor som på gruppnivå är sämre än genomsnittet i branchen, och dessutom på en firma som tycker att man kan behandla folk lite hur som helst. Villkoren kanske är förhållandevis OK idag, men vad händer den dagen det går sämre, och man inte har en bokstav skrivet om vad för villkor som skall gälla?
Citera
2023-12-12, 23:53
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
I den mån konflikten handlar om Teslas anställda så rör det sig inte om arbetare som tjänar "miljoner" på fina förmånspaket.
Vad jag förstår så talar vi om bilmekaniker med villkor som på gruppnivå är sämre än genomsnittet i branchen, och dessutom på en firma som tycker att man kan behandla folk lite hur som helst. Villkoren kanske är förhållandevis OK idag, men vad händer den dagen det går sämre, och man inte har en bokstav skrivet om vad för villkor som skall gälla?

De vet vad som gäller tack vare villkor i anställningsavtal. De flesta är nöjda och känner inget behov av KA. Det finns säkert en god anledning till det.
Citera
2023-12-13, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det stod ingenting om lagar i inlägget du svarade på utan regelverk.

Håller med om att nivån behöver höjas. Ser ju ut som vartannat inlägg är skrivet av Timbro.
Man kan se det ur fler vinklar, om man tar "lag" lär dom flesta anställda på tesla ha skrivit ett anställningsavtal, där arbetsuppgifter, grundlön, bland ackordet, semester osv finns med, Tesla och den anställde har då ingått ett avtal som gör sig gällande i lag.
Behövs inget kollektivavtal för den sakens skull, bägge sätten är lika starka, KA som anställningsavtalet enligt alla lagar.

Via detta sätt kan vi förstå att fackens skrämsel propaganda inte kan bli verklighet att Tesla helt plötsligt ska löne dumpa för alla anställda.

Man kan ta liknelser från Putins skrämsel propaganda, han hade en princip att ingen ryss får uttala sig negativt om konflikten med Ukraina, det är inget krig, ungefär likande gör svenska facket, kollektivavtal är inget tvång, ändå utsätt människor/företag för repressalier både i Ryssland och Sverige, I Sverige om man uttalar illa om facket, kollektivavtal.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-13 kl. 01:36.
Citera
2023-12-13, 05:31
Medlem
Intressant är att den peng folk betalar till IF Metall nu ger gratis/billig service av Tesla ägares bilar.
Grejen är att IF Metalls ersättning till strejkande har höjts från 80% 100% till nu senast 130% av lönen.

Vad gör då de strejkande?
De har tråkigt, och har börjat svartjobba och fixar enklare fel på kompisars bilar.
Gratis eller för en billig peng.
Citera
2023-12-13, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det e många pappas pojkar som skriver här
Då blir det Timbro över det hela. Spännande att Sverige e så mycket tuffare än amerikaner som i vanlig ordning kröker rygg inför dom rika. Jag tycker vi ska slå vakt om svenska värderingar.

Så den svenska modellen är att strejkande både ska få 130% ersättning av facket och samtidigt svartjobba?
Citera
2023-12-13, 06:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
De vet vad som gäller tack vare villkor i anställningsavtal. De flesta är nöjda och känner inget behov av KA. Det finns säkert en god anledning till det.
Hittar du bara på nu, eller känner du "de flesta" som jobbar på Tesla?
Citera
2023-12-13, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Några 200 miljoner per månad i skadestånd kommer det inte bli tal om, givet att det ens blir en skadeståndsrättslig process.
Det är inte så lite naivt att tro att de amerikanska juristerna inte kommer att försöka om de ser en chans. Och det kommer de nog att få.
Citera
2023-12-13, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är inte så lite naivt att tro att de amerikanska juristerna inte kommer att försöka om de ser en chans. Och det kommer de nog att få.

Du förstår att amerikansk domstol inte har jurisdiktion i detta fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in