2023-12-12, 19:42
Medlem
El-gigantes avatar
frågan här är inte varför det anses vara diskriminering eller inte, frågan är hur koshermat till en student kan vara "för dyrt". Om jag skulle lösa det skulle jag bara köpa typ kosher-frysmat från Jude & Son AB för 8 kr portionen och ge det till ungen, men antagligen är det nån sinnessjuk lag om offentlig upphandling som leder till att de måste köpa lård rothschilds personliga matlåda för 4000 spänn om dagen eller någon annan skit
Citera
2023-12-12, 19:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
För att mat ska vara kosher måste den förberedas enligt de judiska kosherritualerna. Detta innefattar bland annat regler för slaktning av djur, separering av kött och mejeriprodukter, och användning av koshercertifierade ingredienser. Vegansk meny borde vara tillräckligt.
Citera
2023-12-12, 19:45
Medlem
Varför ska det svenska systemet behöva straffas för att vi inte kan följa alla dessa seder och bruk som denna massinvandring har inneburit? Trots alla förmåner så ska det ändå klagas, kritiseras och kallas för "diskriminering". Och dessutom orimliga krav om att det ska betalas ut 50.000 av våra skattepengar?! Och sedan kommer nästa och nästa för att försöka utnyttja våra skattepengar.

Detta är helt otroligt, och man tror bara inte att det är sant! Vi i Sverige har våra seder och bruk, så varför ska invandrarna anse sig ha rätt att ställa alla dessa krav! Varför inte istället vara TACKSAM för fri skola och skolmåltider? Passar det inte, ta med en matlåda! Och kräv inte en massa pengar för "diskriminering". Det är att utnyttja det svenska systemet, och det görs det tillräckligt ändå.

Kan jag ställa dessa krav om jag flyttar till andra länder? Jag skulle INTE förvänta mig att just mina svenska kristna krav skulle accepteras. Eller att jag skulle ha rätt att få ersättning! Jag skulle inte ens tänka tanken, det skulle bara vara pinsamt.

Men andra tänker visst annorlunda, och förväntar sig att vi ska anpassa de svenska skolmåltiderna efter andra länders religioner. Det är inte lite som de kräver, trots att de har förmåner som inte ens existerar i andra länder.
Senast redigerad av Akasha1000 2023-12-12 kl. 20:07.
Citera
2023-12-12, 19:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Sverige är inte judiskt. Man äter det som serveras eller så äter man inte alls. Juden kan flytta till Israel om den lokala seden inte duger.
Citera
2023-12-12, 19:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har dålig koll på hur skolmaten är nu då jag inte har barn men känns som att många klagar och det jag sett på nyhetsinslag så har de ofta flera rätter att välja på plus sallad och bröd till detta. Ser mer än ätbart ut så jag tror det är mer ungarna som blivit kinkiga.

Vissa skolor är fattiga och har fortfarande dålig mat. Men det finns mer alternativ än förr. Mycket mer salladsgrönsaker som man faktiskt kan äta sig mätt på, och bröd och fil. Sedan har man väl släppt rätt mycket av den gammaldagsa maten. När jag gick i skolan kändes det som man åt mat där som inte funnits i svenska hem på 20 år. Skolan som ligger nära mig är inte rik men de satsar på nötkött, vilket inte hade funkat på min tid, det hade inte funnits pengar. Men barnen äter verkligen inte fläskkött och det gäller alla barn, inte bara muslimer. Det gör att de har rätt mycket vegomat, för annars skulle det inte funka. T ex så äter ju barnen glatt pasta med en sås utan kött, även om det inte är spännande är den mättande och pasta går ner. Men de har bara lättmjölk och jag undrar lite varför. Det är verkligen inga feta ungar som går där.
Citera
2023-12-12, 20:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?

50000 för att man i värsta fall missar maten en dag. Våldtagna ser på med avund…
Citera
2023-12-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
50000 för att man i värsta fall missar maten en dag. Våldtagna ser på med avund…

Det handlar om att det är en jude som känner sig kränkt, hade varit intressant att veta vad det är för några som sitter på DO. Grundproblemet är dock att svensken tycker det är coolt att betala skatt.
Citera
2023-12-12, 20:41
Medlem
Religiösa stollerier ska inte uppmuntras. Föräldrarna borde får betala extra för alla specialkoster som inte var strikt medicinska.
Citera
2023-12-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
frågan här är inte varför det anses vara diskriminering eller inte, frågan är hur koshermat till en student kan vara "för dyrt". Om jag skulle lösa det skulle jag bara köpa typ kosher-frysmat från Jude & Son AB för 8 kr portionen och ge det till ungen, men antagligen är det nån sinnessjuk lag om offentlig upphandling som leder till att de måste köpa lård rothschilds personliga matlåda för 4000 spänn om dagen eller någon annan skit

Kosher har ju en jävla massa regler som t.ex. att man inte får använda samma husgeråd för kött och mjölk och dessa skall även diskas separat.

Så för en skola som skall servera kosher måste alltså då börja separera alla bestick, tallrikar, grytor mm för om de används till kött eller mjölk.
Har du t.ex. en gryta du gjort potatismos i så får inte den grytan användas för att tillaga kött och den får heller inte diskas tillsammans med grytor som används för köttprodukter.

Det är en jäkla massa krångel och merkostnader.
Citera
2023-12-12, 20:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, det måste man inte. Man kan äta den mat som erbjuds eller svälta. Vissa ungar kanske inte äter annat än hamburgare och pizza och vissa kanske inte vill äta kyckling. Skollunchen är ingen jävla restaurang där man kan välja och vraka mellan maträtter. Den är dessutom gratis. Passar inte gratismaten är det fritt fram för ungarna att ta med mat hemifrån eller äta ute.
Trams. Det är visst en restaurang, en skolrestaurang. Då får du avskaffa skolplikten.
Citera
2023-12-12, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast nu är det inte diskriminering att inte göra det. Hade det varit det hade det stått i skollagen.

Denna jude ville specifikt ha koshermat, så han brydde sig inte om att den var religionsneutral.
Tja, jag vet inte exakt vad kosher innebär. Nu klagade de på att den vegetariska maten inte hade tillretts på rätt sätt. Om den var tillredd enligt kosher eller om kosher har några som helst invändningar för hur grönsaker ska hanteras har jag ingen aning om.
Citera
2023-12-12, 21:02
Medlem
Kim-Wincents avatar
tror det är svårt att laga enligt kosher i skolkök (utbilda personal, ha en avskild plats för bespisning och förvaring, dyra råvaror) så jag tror att det smartaste för skolan borde va att beställa till denna/ dessa elev(er) från restaurang/ skolbespisningen som kan.

Konstigt att man gjorde en sån grej av detta när halalskolmat brukar va en självklarhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in