Citat:
Ursprungligen postat av
Lord2Moyne
Jobbar du som platschef vet du också att det finns något som heter daglig tillsyn och en sån innefattar även hissarna. Varje morgon, varje våningsplan etc. Det är med största sannolikhet uthyrningingsfirman för hissarna som gjort dunderfel i dubblett här men Bas-U och platschef kommer också ligga illa till för du vet lika väl som jag att det aldrig sker någon daglig tillsyn på hissarna innan någon använder dem. Inte på NCC, inte på Peab och inte på de mindre firmorna.
Det står på ett papper att man är skyldig att göra så men ska man efterleva det måste man i praktiken ha 2 gubbar där 1.5 h innan ordinarie arbetstid för att inte sinka tidsplanen…. Och det har aldrig hänt, hittills åtminstone.
Precis som du säger, så är det. Samma gäller även daglig syn av tornkran exempelvis. Hur ofta ser du kranen lyfta sin betongklump varje morgon? Största sannolikhet räknade på en hand.
Oftast är platschefenen bas-u, och projektchefen bas-p. Absolut har de en roll i det, men beroende på hur avtal och kontrakt är skrivna så kan vi bara spekulera i det. Men som du säger så finns det en stor risk att det finns ett hyresavtal inblandat, dvs att TE hyr en tjänst av en firma, som i sin tur förmedlar kontakten med den som äger hissen.
Nu vet jag inget om denna firma i fråga, men dom verkar skapligt stora? Med det kan det finnas en liten chans att dom kanske äger hissen själva, och där med vill jag tro att underhåll kan bli än sämre, och det finns fler hörn att gena i för att ”spara pengar”.