2023-12-12, 21:16
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48HoursConsultant
38mm
Sjuka saker.
Citera
2023-12-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Bra inlägg, och det motsvarar bilder som visats.
Finns det styrning i sektionernas hörn-rör, dvs är det något som klackar i/förs i när man monterar? Smalare rör mot grövre rör typ?
Trögar det i så fall, eller glappar det?

Inget ser isärslitet ut på bilder, varför man mest tror att alla bult saknats här, därav frågan.
Jag har ju svårt att förstå hur man i flera led missar dessa stora M24, samt att mastdelarna gått att hantera hela vägen hit upp utan att poppa isär tidigare.

Begripligt att det poppar isär om hissen körs uppåt och stannar. Har själv kört en del med denna modell och det är ju ingen mjukstart/stopp likt hotellhissar. Den stannar ju ganska abrupt. Kraft ges då uppåt vilket medför att allt hoppar loss.

Stämmer, den övre delen av masten är på 76mm per hörn, och den som man trär i är konad negativt för att passa i den nedre.
Citera
2023-12-12, 21:17
Medlem
Soterns avatar
Enligt Aftonbladet lyckades en hoppa ur hissen och rädda sig. Hur kan man hoppa ur en hiss? Finns det inga grindar?
Citera
2023-12-12, 21:18
Medlem
Yrpannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Har åkt dessa hissar en väldans massa gånger. Just den här modellen har våningsplan som man knappar in.

Min teori är då de bygger hus våning efter våning och förlänger hissmasten eftersom. Tror den var mitt i en utbyggnad, grind saknas längst upp stärker detta. Tror det var först gången hissen gick till denna nivå. På något sätt saknades spärren för att gå till denna våning. Kollegan var på rast kan tyda på att hissmontörerna också hade en paus, hissen lämnades i ett halvfärdigt läge.

Missen var att det inte fanns en spärr för högsta våningen.

Är också inne på detta spåret!
Man har alltså använt hissen 4 dagar i förra veckan, dvs ingen har märkt att bultar saknas på den tiden.
När man förlänger masten borde det även vara bestämt så att även stannplansgrinden blir monterad - i samma veva. Görs inga kontroller efter varje våningsplan?

Otroligt bristfälligt att både ha missat att sätta i bultarna och även att hissen kunnat passera sista aktiva stannplan.
Kan det blivit något tekniskt fel i mjukvaran?
Kan den kopplats av/om manuellt? Som inför fortsatt arbete på nya våningsplanet där grind saknades, att grinden skulle sättas upp tex?

R.I.P
Citera
2023-12-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord2Moyne
Jobbar du som platschef vet du också att det finns något som heter daglig tillsyn och en sån innefattar även hissarna. Varje morgon, varje våningsplan etc. Det är med största sannolikhet uthyrningingsfirman för hissarna som gjort dunderfel i dubblett här men Bas-U och platschef kommer också ligga illa till för du vet lika väl som jag att det aldrig sker någon daglig tillsyn på hissarna innan någon använder dem. Inte på NCC, inte på Peab och inte på de mindre firmorna.

Det står på ett papper att man är skyldig att göra så men ska man efterleva det måste man i praktiken ha 2 gubbar där 1.5 h innan ordinarie arbetstid för att inte sinka tidsplanen…. Och det har aldrig hänt, hittills åtminstone.

Precis som du säger, så är det. Samma gäller även daglig syn av tornkran exempelvis. Hur ofta ser du kranen lyfta sin betongklump varje morgon? Största sannolikhet räknade på en hand.

Oftast är platschefenen bas-u, och projektchefen bas-p. Absolut har de en roll i det, men beroende på hur avtal och kontrakt är skrivna så kan vi bara spekulera i det. Men som du säger så finns det en stor risk att det finns ett hyresavtal inblandat, dvs att TE hyr en tjänst av en firma, som i sin tur förmedlar kontakten med den som äger hissen.

Nu vet jag inget om denna firma i fråga, men dom verkar skapligt stora? Med det kan det finnas en liten chans att dom kanske äger hissen själva, och där med vill jag tro att underhåll kan bli än sämre, och det finns fler hörn att gena i för att ”spara pengar”.
Senast redigerad av bigPapaBeard 2023-12-12 kl. 21:20.
Citera
2023-12-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perrasura
Först slår du i backen, sen krockar organen med insidan av kroppen

Ja jag förstår nu att dom var chanslösa.... .....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Enligt Aftonbladet lyckades en hoppa ur hissen och rädda sig. Hur kan man hoppa ur en hiss? Finns det inga grindar?

Antagligen vek sig masten innan grinden stängts, och en lyckligt lottad jävel han hoppa ut innan hisen rasade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Har gått nästan 1,5 dygn sedan det skedde och man har lyckats identifiera en av fem döda. Har man ingen koll på vilka som jobbat på bygget?
Ingen har koll på vilka som vistas i sverige... Det är nog det faktiska problemet.
Att vi har en enorm massa arbetskraftsinvandrare med falska identiteter som är brickor i en människohandel där det omsätts enorma pengar.
Citera
2023-12-12, 21:21
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigPapaBeard
Precis som du säger, så är det. Samma gäller även daglig syn av tornkran exempelvis. Hur ofta ser du kranen lyfta sin betongklump varje morgon? Största sannolikhet räknade på en hand.

Oftast är platschefenen bas-u, och projektchefen bas-p. Absolut har de en roll i det, men beroende på hur avtal och kontrakt är skrivna så kan vi bara spekulera i det. Men som du säger så finns det en stor risk att det finns ett hyresavtal inblandat, dvs att TE hyr en tjänst av en firma, som i sin tur förmedlar kontakten med den som äger hissen.

Nu vet jag inget om denna firma i fråga, men dom verkar skapligt stora? Med det kan det finnas en liten chans att dom kanske äger hissen själva, och där med vill jag tro att underhåll kan bli än sämre, och det finns fler hörn att gena i för att ”spara pengar”.
Hussen ska ha kommit från en UE. Tre första bokstäverna i alfabetet.
Citera
2023-12-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Hur mycket rep ska man ge användare att hänga sig i? När det kommer till en hiss. Inga meter. Det kan inte vara någon jättesak att bygga in en automatisk verifiering av en hiss. Att varje gång den tar sig till nya höjder måste den köras tom och data samlas in. Resten är bara matematik.

Nä men så är det. Det är lite av checklista. Men det är ju åter människan som ligger bakom.
Egentligen tycker jag så här.
Om det är ett konstruktionsfel. Vem aha man hänga? Den/dom som ritat designen eller den/dom som har CE-märkt(med flera märkningar) och godkänt produkten för att släppas loss på marknaden?
Vet inte vilka som gör sådant.
Citera
2023-12-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48HoursConsultant
38mm
Varför 38 mm, när standard för M24 är 36?
U6 - 1½ är 38,1 mm
Senast redigerad av martinator 2023-12-12 kl. 21:24.
Citera
2023-12-12, 21:23
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om mastsektionerna är konstruerade på ett så ofantligt osäkert sätt att styrningarna i maströren nyper i varandra och håller ihop enbart av friktionen, så kan det absolut tänkas ske. Tyvärr.

Det är dock mycket märkligt att konstruera en sådan här detalj på det viset. En sådan styrning skall vara sådan att delarna trillar isär av sig själva om bultarna inte sitter på plats. Varför det skall konstrueras på det viset behöver jag nog inte förklara, det har vi tyvärr fått veta den extremt hårda vägen idag. Med fem omkomna som resultat. (Om det nu var så det gick till, men det har i alla fall skett en gång innan. Dock utan dödsfall den gången, men ändå).

Den tajta passningen beror nog på att man vill ha en rak mast och se till att övre och undre skruvhål ligger i linje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in