2023-12-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hisskorgen???? måste ha slagits sönder vid stöten mot marken. (S)kumt i annat fall att samtliga dog vid fall från 20 meter.

Korgen om den håller ger ju visst skydd.

Kunde man inte ha något stötdämpande material antingen anslutet till under hisskorgen eller vid marken?

Detta är katastrof! Vi har år 2023 och sådant här får hända?

Först slår du i backen, sen krockar organen med insidan av kroppen
Citera
2023-12-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Verkar dock ha skett. Det ska varit en skötte person i hissen som lyckades hoppa ur enligt aftonbladet.

Tror den sjätte personen hoppade ur innan den föll, dvs på våningsplanet den var innan den föll
Citera
2023-12-12, 20:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48HoursConsultant
Jag har först valt att inte uttala mig om händelsen, men med med tanke på alla teorier så kanske det är dags att låta mig skriva vad min version är och varför jag är säker på vad som har hänt just här.

Väljer att vara anonym då jag är känd i branschen, men väljer att skriva detta är för att utav respekten till de omkomna och att avskriva dem helt från att det är ev deras fel.

Jag har jobbat med hissar i närmare 20 år och kan inget annat än att skriva gott om modellen FC 650 Scando. Det är helt enkelt världens bästa bygghiss!!!

Jag kallar den för bygghissarnas Rolls Royce Phantom!

Jag har utfört över 1000 kompletta installationer utav den modellen och den har ALDRIG SVIKIT oavsett väder och fukt.
Rekordet är fyra stycken på närmare 200m och jag har aldrig känt mig tryggare i en bygghiss.
Förmodligen världens mest respekterade och omtalade bygghiss (Positivt)

Jag var ute igår på platsen för att jag hade mina misstankar då en liknande incident hände oss i Norge, men mina killar överlevde då översta mastbiten var fortfarande hängande i tornkranens kättingar/krokar.

En 650 mastsektion mäter strax över 1500mm, så för att underlätta en installation/höjning så kommer dem oftast i färdiga mått på 4.5 alt 6m, dvs tre eller fyra ihop-bultade sektioner.

När man släpper på bultarna vid ett demontage eller för att anpassa dem efter önskat mått på verkstaden/lagret så MÅSTE man splitta på dem, och det genom att man lossar på samtliga fyra M24 bultar med nylock muttrar (riktiga bitchar) och sen delar man isär de två sektionerna, MEN DETTA HAR MISSATS!

Det som hände i Norge var exakt samma sak, och den idioten från respektive firma som ansvarade för lagret skulle splitta på masten valde att ta en kaffepaus mitt i processen, och självklart kommer nästa man och ser en hellängd och placerar den på samma rad som de andra med samma mått.

Dagen efter ska en hiss höjas, och man tar första bästa mastlängd för att transportera till projektet.

I vårat fall så lyftes den på 6m (600kg), alltså fyra sektioner, men mitten är obultad. Man lyfter hela 88m med tornkran och man t.o.m. dunkade i den översta sektionen, dvs dåvarande toppmast, och ändå så höll masten ihop!
Montör bultar fast den nedersta biten för att åka upp och kroka av, men när han passerar mast 1 som var bultad så är stress om tornkran, massvis med tjat i radion från andra brukare ”släpp kranen” etc, så dem kör hela vägen upp och så ger masten vika på ca 55m höjd. Montörerna flyger mot takräcket och blir hängandes medans alla maskiner och verktyg duschar marken nedanför. Tornkrans operatören agerar snabbt och efter mkt om och men så lyckas hon tillsammans med montörerna få ihop masten igen, och det för att den gav vika snabbt, d.v.s. de hann inte passera den lösa sektionen.

Min misstanke här är att någon på verkstaden har gjort ett ytterst grovt fel som har resulterat i att fem personer har bragts om livet.
Tittar man på den nedersta mastsektionen så ser man att den är helt perfekt och intakt, dvs det har aldrig suttit en bult där, för om det nu hade gjort det så skulle vi se att bläcket är böjt och skadat, men den är helt orörd, den är mer eller mindre perfekt.

Dom som kommer med teorier om övervikt etc ska veta att en 650 går på 63A och har en lyftkapacitet på minst 21 personer (2300kg) men kan med 125A klara närmare 3600kg!

Vad vi ser här är rent ut sagt extremt oacceptabelt slarv utav leverantören och montörerna som av någon anledning totalt missat en så pass viktigt och vital punkt som skall kontrolleras ALLTID innan man reser masten.

Dom ska skatta sig lyckliga för att dom inte omkom när dom var upp och krokade av vid den senaste höjningen!

Jag har i flera år sagt att man borde färga mastbultarna i en skrikig färg, så att man precis som allt annat fångar dem med ögat vid leverans samt installation.

Jag vet att Alimak kommer göra allt dom kan för att detta inte ska ske igen, TROTS ATT DET INTE ÄR DERAS FEL! Säker på att dem kommer införa en specifik certifiering utav tekniker och montörer som ska jobba med deras produkter.

Med det sagt, jag är så trygg och säker med 650’n att jag skulle t.o.m. ta med min familj i en åktur 100m++ upp (så länge vi har utfört installationen), så mycket backar jag upp den hissen, och samma gäller det för mig och mitt team.

Mina och mitt teams tankar går till de anhöriga 🙏🏼

Bra inlägg, och det motsvarar bilder som visats.
Finns det styrning i sektionernas hörn-rör, dvs är det något som klackar i/förs i när man monterar? Smalare rör mot grövre rör typ?
Trögar det i så fall, eller glappar det?

Inget ser isärslitet ut på bilder, varför man mest tror att alla bult saknats här, därav frågan.
Jag har ju svårt att förstå hur man i flera led missar dessa stora M24, samt att mastdelarna gått att hantera hela vägen hit upp utan att poppa isär tidigare.

Begripligt att det poppar isär om hissen körs uppåt och stannar. Har själv kört en del med denna modell och det är ju ingen mjukstart/stopp likt hotellhissar. Den stannar ju ganska abrupt. Kraft ges då uppåt vilket medför att allt hoppar loss.
Citera
2023-12-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindar87
Mycket tomtar på denna tråd. Ni som spekulera om övervikt eller något annat trams. Lägg ifrån telefon o fortsatt jobba i eran verkstad så barnen får julklappar.

Kom ihåg. Finns ingen konstruktion som är fel. Det är människan som skapar eller hantera en konstruktion som är felet.
I detta fall.

Innan en konstruktion, i detta fall en hiss, kommer ut i marknaden, så går man genom konstruktionen detaljerat och med data och verklig utformning och etc. Det är inte tillverkaren som godkänd modellen att få vara på bygget.
Att konstruktionen är utformad fel för att man kan bygga den fel, eller glömma saker. Har inte med en konstruktion att göra. Utan den som designat den. Åter människan. Men ska man tillverka saker som är idiotsäker att göra fel på. Då skulle ingen få köra bil, köra motorsåg eller cykla. Du kan göra misstag oavsett.

I detta fall kan det vara så att checklistan är fel utformad, eller att individerna inte har kunskap. Vem vet? Får se vad shvk kommer fram till.
Oavsett är människan bakom denna olycka.
Mina tankar går till de anhöriga.

Hur mycket rep ska man ge användare att hänga sig i? När det kommer till en hiss. Inga meter. Det kan inte vara någon jättesak att bygga in en automatisk verifiering av en hiss. Att varje gång den tar sig till nya höjder måste den köras tom och data samlas in. Resten är bara matematik.
Citera
2023-12-12, 20:53
Medlem
Lord2Moynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Allvarlig skada betyder inte nödvändigtvis att nån lever.

Citat:
Ursprungligen postat av bigPapaBeard
Tack, äntligen lite fakta i gruppen. Jag jobbar själv som Platschef i denna bransch, och ser alla teorier om vem som ska straffas mm. Detta är troligen en UE som utfört arbetet. Vi kan inte göra mer än få in bes. protokoll, egenkontroller samt utbildningscertifikat.

Så tragiskt detta, men jag ser personligen fram emot ett uppvaknande som bör ske nu. Det här med flocerande färg på bultar låter inte dumt!
Jobbar du som platschef vet du också att det finns något som heter daglig tillsyn och en sån innefattar även hissarna. Varje morgon, varje våningsplan etc. Det är med största sannolikhet uthyrningingsfirman för hissarna som gjort dunderfel i dubblett här men Bas-U och platschef kommer också ligga illa till för du vet lika väl som jag att det aldrig sker någon daglig tillsyn på hissarna innan någon använder dem. Inte på NCC, inte på Peab och inte på de mindre firmorna.

Det står på ett papper att man är skyldig att göra så men ska man efterleva det måste man i praktiken ha 2 gubbar där 1.5 h innan ordinarie arbetstid för att inte sinka tidsplanen…. Och det har aldrig hänt, hittills åtminstone.
Senast redigerad av Lord2Moyne 2023-12-12 kl. 20:56.
Citera
2023-12-12, 20:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi färgade mastbultarna i Norge. Gult och blått för att reta norrmännen men det gav oss en trygghet för vi såg dem direkt vid leverans och vid installationen.
Alla konstruktörer borde ha rutiner för att fånga upp erfarenheter och ideer hos dem som använder deras produkter. Från ritbordet till verkligheten och sedan tillbaka till ritbordet.
Citera
2023-12-12, 20:58
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Jag har först valt att inte uttala mig om händelsen, men med med tanke på alla teorier så kanske det är dags att låta mig skriva vad min version är och varför jag är säker på vad som har hänt just här.

Väljer att vara anonym då jag är känd i branschen, men väljer att skriva detta är för att utav respekten till de omkomna och att avskriva dem helt från att det är ev deras fel.

Jag har jobbat med hissar i närmare 20 år och kan inget annat än att skriva gott om modellen FC 650 Scando. Det är helt enkelt världens bästa bygghiss!!!

Jag har utfört över 1000 kompletta installationer utav den modellen och den har ALDRIG SVIKIT oavsett väder och fukt.
Rekordet är fyra stycken på närmare 200m och jag har aldrig känt mig tryggare i en bygghiss.

Jag var ute igår på platsen för att jag hade mina misstankar då en liknande incident hände oss i Norge, men mina killar överlevde då översta mastbiten var fortfarande hängande i tornkranens kättingar/krokar.

En 650 mastsektion mäter strax över 1500mm, så för att underlätta en installation/höjning så kommer dem oftast i färdiga mått på 4.5 alt 6m, dvs tre eller fyra ihop-bultade sektioner.

När man släpper på bultarna vid ett demontage eller för att anpassa dem efter önskat mått på verkstaden/lagret så MÅSTE man splitta på dem, och det genom att man lossar på samtliga fyra M24 bultar med nylock muttrar (riktiga bitchar) och sen delar man isär de två sektionerna, MEN DETTA HAR MISSATS!

Det som hände i Norge var exakt samma sak, och den idioten från respektive firma som ansvarade för lagret skulle splitta på masten valde att ta en kaffepaus mitt i processen, och självklart kommer nästa man och ser en hellängd och placerar den på samma rad som de andra med samma mått.

Dagen efter ska en hiss höjas, och man tar första bästa mastlängd för att transportera till projektet.

I vårat fall så lyftes den på 6m (600kg), alltså fyra sektioner, men mitten är obultad. Man lyfter hela 88m med tornkran och man t.o.m. dunkade i den översta sektionen, dvs dåvarande toppmast, och ändå så höll masten ihop!
Montör bultar fast den nedersta biten för att åka upp och kroka av, men när han passerar mast 1 som var bultad så är stress om tornkran, massvis med tjat i radion från andra brukare ”släpp kranen” etc, så dem kör hela vägen upp och så ger masten vika på ca 55m höjd. Montörerna flyger mot takräcket och blir hängandes medans alla maskiner och verktyg duschar marken nedanför. Tornkrans operatören agerar snabbt och efter mkt om och men så lyckas hon tillsammans med montörerna få ihop masten igen, och det för att den gav vika snabbt, d.v.s. de hann inte passera den lösa sektionen.

Min misstanke här är att någon på verkstaden har gjort ett ytterst grovt fel som har resulterat i att fem personer har bragts om livet.
Tittar man på den nedersta mastsektionen så ser man att den är helt perfekt och intakt, dvs det har aldrig suttit en bult där, för om det nu hade gjort det så skulle vi se att bläcket är böjt och skadat, men den är helt orörd, den är mer eller mindre perfekt.

Dom som kommer med teorier om övervikt etc ska veta att en 650 går på 63A och har en lyftkapacitet på minst 21 personer (2300kg) men kan med 125A klara närmare 3600kg!

Vad vi ser här är rent ut sagt extremt oacceptabelt slarv utav leverantören och montörerna som av någon anledning totalt missat en så pass viktigt och vital punkt som skall kontrolleras ALLTID innan man reser masten.

Dom ska skatta sig lyckliga för att dom inte omkom när dom var upp och krokade av vid den senaste höjningen!

Jag har i flera år sagt att man borde färga mastbultarna i en skrikig färg, så att man precis som allt annat fångar dem med ögat vid leverans samt installation.

Jag vet att Alimak kommer göra allt dom kan för att detta inte ska ske igen, TROTS ATT DET INTE ÄR DERAS FEL! Säker på att dem kommer införa en specifik certifiering utav tekniker och montörer som ska jobba med deras produkter.

Med det sagt, jag är så trygg och säker med 650’n att jag skulle t.o.m. ta med min familj i en åktur 100m++ upp (så länge vi har utfört installationen), så mycket backar jag upp den hissen, och samma gäller det för mig och mitt team.

Riktigt kunskapsinlägg.

Det är alltså med en 36:a hylsa man ska spänna?
Citera
2023-12-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
Tänk dig att montörer är där för att bygga på en del av masten. De vet att julen ska komma och passar därför på att sätta på några extra delar mast när de ändå är där.

Men vad vet jag?

Sen går dagarna och det blir dags att röra sig uppåt och först då belastas den berörda (obultade) delen och hisskorgen rasar. Det som talar mot detta är väl, som andra tidigare nämnt, att översta våningsplanet inte var färdiginstallerat vad gäller grindar etc, vilket jag förstått (på andra mer kunniga här) görs innan masten byggs till eller iaf innan man åker till det planet?

Edit: tillägg
Du som vet, vad tror du om min killgissning ovan? Hur skulle du besvara frågan jag försökt besvara?

Skulle vara intressant att få reda på om hissen åkt till våning sju innan eller om detta var första gången..
Citera
2023-12-12, 21:00
Medlem
Citat:

Här antar jag man kan se M24 skruvarna du pratar om.

https://www.youtube.com/watch?v=tT9WksVG7_M
Citera
2023-12-12, 21:01
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Jag har först valt att inte uttala mig om…

Liten onödig detaljfråga kanske men…När du säger att mitten var obultad, kan masten verkligen hänga ihop tillräckligt väl för transport eller resning då? Någon bult måste väl ha suttit i lite löst i alla fall?

Kan man se något skruvhål i botten på hissens mastsektion i detta fall där det trots allt kan ha suttit en bult, om än dåligt åtdragen? Känns ju som om den bulten borde deformera infästningen ganska bra i så fall när hissen föll nedåt?
Senast redigerad av Antoinette 2023-12-12 kl. 21:04.
Citera
2023-12-12, 21:05
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lookie
Lutar ju åt fabrikationsfel, konstruktionsfel el. taskig montering.
Men inte en kotte har resonerat kring att det skulle kunna vara sabotage eller en terrorhandling.

Jasså? Hur skulle det vara om du läste tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn

Kom ihåg var du läste det först.

Har hissföretaget aldrig haft ett sådant här ras i hela världen till nu, så är konstrukionen och montagesättet utprovat rejält.

Det låter fan i mig helt otroligt att hissmontörer står på hisskorgen, kranen sätter ner sektionen medan gubbarna styr sektionen på plats, men de ger fan i att stoppa i de viktigaste bultarna på hela jävla hissen, utan åker bara ner med korgen och så är det bra?

Låter en sektion på 100 kg stå och svaja i luften 20 meter upp?

Det gör väl inte ens en kamelfösare från Samhall

Det är någon som varit där i helgen och plockat ut bultarna.
Citera
2023-12-12, 21:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Och bara fyra stycken nedanför berättar du om när det ändå hände...

Citat:

Om det nu är samma sak som har hänt här, då har detta misstag alltså skett tidigare, och nu hände det igen. Det var alltså ofantligt nära en allvarlig dödsolycka den där gången i Norge.

Man undrar i så fall varför samma sak tilläts hända igen. Rapporterades inte tillbudet i Norge, och varför vidtogs inga åtgärder för att se till att samma sak inte hände igen om det rapporterades?

Hur bra de som själva jobbar med hissen tycker att den är, så är den definitivt inte idiotsäker, det är ett som är säkert. Och dessutom har vi just blivit varse att ett mycket mycket allvarligt tillbud som kunde lett till flera dödade, inte resulterat i åtgärder som undanröjer risken för att samma sak skall hända igen, med resultatet att vi nu har fem döda.

Det är ett extremt dålig betyg åt branschen, tillverkaren och hissen i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in