2023-12-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronzest
Artikel om Skånes änglar som är självkritiska i Skånska Dagbladet, är tyvärr låst så jag kan inte läsa:

https://www.skd.se/2023-12-12/skanes-anglar-sjalvkritiska-efter-hjalpen-till-eslovsfamiljen

Finns en intervju med en polis som förhör barn också, den är inte låst:

https://www.skd.se/2023-12-09/de-kan-bli-besvikna-nar-de-ser-en-vanlig-tant

I artikeln om Skånes Änglar står det att försvarsadvokaten kallat några från Skånes Änglar att vittna. Skånes Änglar har varit hos familjen några dagar dagar innan händelsen och lämnat paket och julmat, och sedan har några från Skånes Änglar varit där ytterligare gånger men som privatpersoner, enligt talespersonen.

Sedan står det så här, just gällande självkritiken:
Fredrik H ”säger att han och många andra i föreningen har grubblat mycket på om de hade kunnat göra något annorlunda – om det fanns några varningssignaler som de missade när de träffade flickan och hennes familj.
– Det här är något som har satt djupa spår i oss allihop. Vi har vänt och vridit på det. Man tror inte att sånt här ska kunna hända. Men utifrån vad vi visste då hade vi inte kunnat göra på annorlunda vis. Vi hade ingen aning vad som pågick.”

Och så står det lite om att de kommer att utbilda sig för att förhoppningsvis kunna fånga upp tecken på att något inte står rätt till, typ.
Citera
2023-12-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruns
I artikeln om Skånes Änglar står det att försvarsadvokaten kallat några från Skånes Änglar att vittna. Skånes Änglar har varit hos familjen några dagar dagar innan händelsen och lämnat paket och julmat, och sedan har några från Skånes Änglar varit där ytterligare gånger men som privatpersoner, enligt talespersonen.

Fredrik H ”säger att han och många andra i föreningen har grubblat mycket på om de hade kunnat göra något annorlunda – om det fanns några varningssignaler som de missade när de träffade flickan och hennes familj.
– Det här är något som har satt djupa spår i oss allihop. Vi har vänt och vridit på det. Man tror inte att sånt här ska kunna hända. Men utifrån vad vi visste då hade vi inte kunnat göra på annorlunda vis. Vi hade ingen aning vad som pågick.”

Och så står det lite om att de kommer att utbilda sig för att förhoppningsvis kunna fånga upp tecken på att något inte står rätt till, typ.

Tack!
Ja de kan ju alltid utbilda sig till socionomer, det kommer ändå (uppenbarligen) inte hjälpa.
Citera
2023-12-12, 18:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är inte så lagen är skriven. Även om detta är en våldtäkt i det allmänna rättsmedvetandet, så måste alla rekvisit i brottsbalken vara uppfyllda för ett åtal.

Jämför gärna med denna dom där en pappa som kontrollerade sin dotters oskuld dömdes för misshandel men friades från våldtäkt.
https://lagen.nu/dom/rh/2010:9
Tycker faktiskt detta fall inte går att jämföra, de flesta flickor kan föra in ett finger i slidan och en tampong.
Du får allt hitta något fall där någon stoppat in ett stort föremåli in i en 6 årings slida.
De var ju knappast hennes oskuld de skulle kontrollera?
Citera
2023-12-12, 18:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-dangrot
Plöjde igenom FUP:en i helgen. Otroligt jobbig läsning. Slås av hur mamman verkar vara nordisk mästare i skitsnack och att så många har köpt det med hull och hår. Hon måste ju vara mytoman. Allt hon beskriver om Z är rena lögner, allt från när hon föddes (mamman säger att det var runt v 29 medan det i själva verket var en bit in i v 31), att Z hade sondmatning i många månader efter födseln (vad jag kunde se försvann sonden efter ca 4 veckor), till Z:s kontrollbehov och grava hjärnskada. Sen påstår hon också att Z förstörde N:s bebistid. Men V föddes ju också tätt efter att Z hade kommit. Jag fattar bara inte hur just Z kunde blir så utsatt...

Fy fan att detta inte upptäcktes tidigare. Skolan är sopor. Socialtjänsten borde ha kollektivt rött kort och Folktandvården har verkligen inte spelat sina kort rätt.
Tycker inte hon ens är bra på att ljuga, korkade människor det finns som trott henne!
Citera
2023-12-12, 18:49
Medlem
Vad jag läser mellan raderna är att Skånes Änglar har varit precis lika duperade av J och D som alla andra (skola, vård, omsorg mfl) har varit av dessa två expertlögnare.

De har uppvisat noga utvalda familjemedlemmar i specifika situationer för att inte väcka misstankar. De följer samma spelplan; ljuger, avbokar och ombokar för att gömma undan Z för allmänhetens ögon och undkomma orosanmälningar med syfte att riskera bli av med alla bidragen.

Och nu sitter de där två viderna med fingrarna i syltburken.
Senast redigerad av viperstyle 2023-12-12 kl. 18:54.
Citera
2023-12-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Tack!
Ja de kan ju alltid utbilda sig till socionomer, det kommer ändå (uppenbarligen) inte hjälpa.
Nä det kommer inte att hjälpa. De är så upptagna med att göra sina goda gärningar och inbilla sig att det lyser ur ögonen av julglädje hos barnen, tack vare dem själva.
En av "änglarna" en dam påstod att när de var där på Lucia hade Z varit med. Och Z blev så glad för sin nya gula mössa och sprang fram och tillbaka (i glädjeyra) i hallen. Och Z luktade inte illa för då hade damen märkt det. Sedan när de lussefikade så blev det en lussebulle över. Och då hade damen fått veta att det var Z.s som låg och sov på Me.s säng. När de skulle gå så kikade damen in i mörkret på Me.s säng och jo då, där låg något under en filt på sängen.
BS! De träffade inte Z på Lucia. Men de var så uppfyllda med sin egen självgodhet att de inte märkte det.
Z kan omöjligen blivit i det skicket hon var när hon kom in på akuten på endast tio dygn.
Senast redigerad av ottoplommon 2023-12-12 kl. 20:04.
Citera
2023-12-12, 19:15
Medlem
Aftonbladet och Expressen rapporterar från dagens förhandling.
Citera
2023-12-12, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruns

Har för mig att S för bara någon vecka sedan skrev på sociala media att hennes mamma är underbar, och att en del medlemmar i SÄ tryckte gilla på den postningen = SÄ består av lättduperade fåntrattar. Återstår att se hur idiotiskt de tänkt vittna om saken.

(Kan dock ha missuppfattat såtillvida att mitt tidsperspektiv kan vara fel apropå detta.)

Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Tack!

Nej det kan de inte, det krävs tämligen höga betyg för att komma in på Socionomprogrammet på Socialhögskolan.
Citera
2023-12-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nä det kommer inte att hjälpa. De är så upptagna med att göra sina goda gärningar och inbilla sig att det lyser ur ögonen av julglädje hos barnen, tack vare dem själva.
En av "änglarna" en dam påstod att när de var där på Lucia hade Z varit med. Och Z blev så glad för sin nya gula mössa och sprang fram och tillbaka (i glädjeyra) i hallen. Och Z luktade inte illa för då hade damen märkt det. Sedan när de lussefikade så blev det en lussebulle över. Och då hade damen fått veta att det var Z.s som låg och sov på Me.s säng. När de skulle gå så kikade damen in i mörkret på Me.s säng och jo då, där låg något under en filt på sängen.
BS! De träffade inte Z på Lucia. Men de var så uppfyllda med sin egen självgodhet att de inte märkte det.
Z kan omöjligen blivit i det skicket hon var när hon kom in på akuten på endast tio dygn.

Hur mycket pengar skänker folk till änglarna? O hur ofta har de blivit lurade?
Citera
2023-12-12, 21:19
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Har för mig att S för bara någon vecka sedan skrev på sociala media att hennes mamma är underbar, och att en del medlemmar i SÄ tryckte gilla på den postningen = SÄ består av lättduperade fåntrattar. Återstår att se hur idiotiskt de tänkt vittna om saken.

(Kan dock ha missuppfattat såtillvida att mitt tidsperspektiv kan vara fel apropå detta.)

Nej det kan de inte, det krävs tämligen höga betyg för att komma in på Socionomprogrammet på Socialhögskolan.

Jag undrar om de verkligen är så lättduperade eller om det ligger något annat bakom - men jag kanske är för konspiratoriskt lagd. I förhöret säger väl även Ellinor att hon såg Z uppe i rummet som S och N delade. Men i polisförhör säger Z själv att hon inte fick lov att vistas i det rummet! Och det håller jag för sannolikt med tanke på hur hon behandlades.

Citat:

Såg du Z uppe i flickornas rum?
Ja.

Berätta om det, du sa att hon gömde sig under en filt.
Ja töserna hade varsin säng på varsin sida om rummet. Och vid fotändan av Ns säng stod
en gran. Där var leksaker och annat runt den. Jag sitter på Ns säng med ryggen mot
julgranen och rätt vad det var vände jag mig om och tittade mot granen och då rörde sig
filten. Jag sa "vem har vi här?", och då var det ju Z som skulle busa.

Jag finner det även märkligt att SÄ efter att ha fått reda på att föräldrarna utreds och deras mobiltelefoner beslagtagits omedelbart bistår med ersättningstelefoner??? När de här människorna som de enligt egen utsago träffat enbart tio gånger på två år utreds för brott mot barn?
Citera
2023-12-12, 21:26
Medlem
Ballcancers avatar
Kommer man kunna lyssna på rättegångarna sen?
Citera
2023-12-12, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Jag undrar om de verkligen är så lättduperade eller om det ligger något annat bakom - men jag kanske är för konspiratoriskt lagd. I förhöret säger väl även Ellinor att hon såg Z uppe i rummet som S och N delade. Men i polisförhör säger Z själv att hon inte fick lov att vistas i det rummet! Och det håller jag för sannolikt med tanke på hur hon behandlades.

Jag finner det även märkligt att SÄ efter att ha fått reda på att föräldrarna utreds och deras mobiltelefoner beslagtagits omedelbart bistår med ersättningstelefoner??? När de här människorna som de enligt egen utsago träffat enbart tio gånger på två år utreds för brott mot barn?

Jag har tidigare sagt att jag tror att det är att gå för långt att misstänka att SÄ är inblandade på något vis, men osvuret är samtidigt bäst, verkligheten överträffar ofta dikten sägs det.

SÄ uppför sig onekligen märkligt, och ingen rök utan eld, eller? ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in