2023-12-12, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Jag tror i nuläget inget, däremot VET jag att vi sett lika mycket av dom 5 avlidna som vi såg av den påstådde lastbilschauffören under den s.k. Drottninggateterrorn härförleden, nämligen inget alls
Lite så ja. När kommer visselblåsaren.
Citera
2023-12-12, 17:21
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Verkar som Andersson Company Byggnads inte är de allra bästa på detta med säkerhetsarbete...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tva-olyckor-tidigare-hos-byggbolaget-innan-hissolyckan-i-sundbyberg--mrccyc

Jag är inte byggnadsarbetare så jag har NOLL koll på branschen. Men är det inte ganska "vanligt" med arbetsplatsolyckor i byggsvängen? Relativt förstås....men det är väl en av de mer skadedrabbade branscherna om jag förstått saken rätt så det kanske inte är jätteovanligt med en del anmärkningar och händelser?
Att 5 man dör är naturligtvis en olycka utom det ordinära, men "indicier" som kunde slutat bra mycket värre kanske inte är jätteovanligt?
Citera
2023-12-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Återigen är jag nyfiken på hur man inte kan överleva fall instängd i något. Utan att håna mig nu vad är det som gör att de inte överlever från 20 meter som inte är särskilt högt och i varandras kroppar har man krockkuddar ungefär nu...

Om 20m inte är särskilt högt så kan du ta dig till 8:e våningen och titta ner. Jag tror inte att du hade velat trilla.
Citera
2023-12-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Här en bild på aktuell mast. Svårt o se om den sitter förankrad i väggen men det vore ju direkt korkat att inte ha någon infästning där med tanke på hur övrig infästning ser ut?

https://www.svd.se/a/Kn509o/detta-vet-vi-om-den-dodliga-hissolyckan

Ser inget större fel i den infästningen mellan två ställningar snarare blir det mer stabilt än om den bara varit fäst i byggnaden även om det också blir starkt problemet här var ju topdelen som bara hålls med fyra M22/24? bult.

Tror även att montören satte dit några bultar kanske alla men glömt att dra åt dessa tillräckligt. Enligt monteringsanvisning monteras dessa underifrån och mutter på ovansidan då kan bulten trilla ur om den gängar upp sig säg att två tre bultar inte var korrekt dragna (nylockmutter kan du bara gänga något varv för hand innan det tar stopp mot nylonplasten som gör att muttern inte gängar upp sig) och den sista av tynden smäller av så är det inte säkert det syns på masten som visats tidigare i tråden där hålen i profilen ser helt intakta ut. Antagligen har/kommer de hitta bultar på backen nedanför.
Citera
Medlem
Fiskmos14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
VD på Andersson sitter och småskrattar på presskonferensen som nu sänds på Aftonbladet.

Vilken nolla till VD.
Helt otroligt vd Patrik Toresäter verkar ju nästan likgiltig över att 5 personer har dött på en arbetsplats där han är ytterst ansvarig
Citera
Medlem
Byggbolag kallade till pressträff – vägrade svara på frågor
Andersson Company, byggbolaget som är huvudentreprenör på bygget där hissolyckan i Sundbyberg skedde, kallade till pressträff. Men vd:n Patrik Toresäter vägrade svara på några frågor.
https://www.byggnadsarbetaren.se/byggbolag-kallade-till-presstraff-vagrade-svara-pa-fragor/
Citera
2023-12-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qflexi0n
Andra gången iår som Andersson company är inblandad i en olycka på deras byggen. I vintras lossnade ett betongblock ifrån kranen och föll över två arbetare på ett av deras byggen i norrtälje

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte Alimak som har installerat hissen.

"Alimak uppger att bygghissen är av en standardmodell som använts under många år.

– Den är tillverkad i Skellefteå. Det är vår produkt men har hyrts ut av Stockholmsbolaget ABC Bygghissar. Det är de som har installerat den. Det är vår produkt men de har skött den biten, säger Alimaks kommunikatör Johnny Nylund.

Har den här bygghissen stoppats på andra byggarbetsplatser?

– Nej, vi ser ingen anledning till det. Det är en standardprodukt vi har använt i många år. Vi har aldrig varit med om något liknande tidigare. Vi ser ingen anledning att stoppa dem, säger Johnny Nylund.

Norran söker ABC Bygghissar för en kommentar men har inte fått svar. "

https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/just-nu-alimaks-bygghiss-har-rasat-20-meter-flera-skadade/ly4k787l

På tidigare nämnda arbetsplats i Norrtälje så är i alla fall hissen stoppad. Samma sorts hiss.
Senast redigerad av Kastrullfenomen 2023-12-12 kl. 17:25.
Citera
2023-12-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ser inget större fel i den infästningen mellan två ställningar snarare blir det mer stabilt än om den bara varit fäst i byggnaden även om det också blir starkt problemet här var ju topdelen som bara hålls med fyra M22/24? bult.

Tror även att montören satte dit några bultar kanske alla men glömt att dra åt dessa tillräckligt. Enligt monteringsanvisning monteras dessa underifrån och mutter på ovansidan då kan bulten trilla ur om den gängar upp sig säg att två tre bultar inte var korrekt dragna (nylockmutter kan du bara gänga något varv för hand innan det tar stopp mot nylonplasten som gör att muttern inte gängar upp sig) och den sista av tynden smäller av så är det inte säkert det syns på masten som visats tidigare i tråden där hålen i profilen ser helt intakta ut. Antagligen har/kommer de hitta bultar på backen nedanför.

Det är längst upp det blir intressant.
https://imgur.com/a/x21ut8Z
Citera
2023-12-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Vet inget mer än det som står i media men det lär ju vara uppspelt på Byggnads kontor i sumpan nu.

Alltid vidrigt att åka såna där jävla bygghissar, gamla som nya, känslan är alltid att skiten ska släppa.
Hade en likandan hiss på senaste bygget
Citera
2023-12-12, 17:25
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Journalisterna borde granska Andersson company riktigt djupt och ordentligt. För att inte tala om deras UE. Det är inte en hund begraven man kommer att finna, utan minst en hel kennel..

Lyssnade på radio idag, upplägget är perfekt för Andersson som inte har egna anställda hantverkare.

Andersson anlitar bara UA som skeppar hit folk från öst som jobbar för 40kr i timmen, tydligen ska dom registreras för sin första arbetsdag till myndigheterna, det struntar 90% av UA företagen att göra för att kunna ha sina låglöneslavar en längre tid än 3 månader.

I slutändan så är det huvudentreprenören som gjort den största vinsten.
Citera
2023-12-12, 17:25
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiaMannen.
Vadå syns på backen? Ser inte skit på den bilden! Vare sig blod eller nåt annat. Eller har jag missat nåt?

Zooma in bilden så ser du hur röd snön är under hisskorgen
Citera
2023-12-12, 17:26
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Jag tror i nuläget inget, däremot VET jag att vi sett lika mycket av dom 5 avlidna som vi såg av den påstådde lastbilschauffören under den s.k. Drottninggateterrorn härförleden, nämligen inget alls

Även om man sätter kroppskameror som rullar 24/7/365 på varenda jävel så kommer foliehattar vid varje tillfälle antyda att Storebror varit framme och konspirerat och manipulerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in