2023-12-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Ojdå, måste varit mer än några krosskador som gjort att offren är svåra att identifiera.

https://www.expressen.se/nyheter/hissolyckan-i-sundbyberg-anmald/

Tror inte det var skadorna som försvårade utan att det kanske var icke svenska arbetare som inte stämplat in med sina legitimationer och då kanske företaget de arbetade för heller inte har kontaktnummer för anhöriga.
Citera
2023-12-12, 14:03
Medlem
Haverikommissionen har beslutat att utreda olyckan. Bra, då får vi veta exakt vad som hänt!
Citera
2023-12-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det blir helt omöjligt för montörerna att påstå det.

Man kan undra var skruvarna och muttrarna finns. Eller om de fattades från början. Det är helt ofattbart hur de kan missa detta. Blev det rast just när de skulle skruva dit dem, och tillbaka från rasten fortsatte de med nästa moment. Men då borde det ha blivit skruvar över som de uppmärksammat.

Det måste vara flera saker som har fallerat här på samma gång. Bristande rutiner och slarv m.m.
Bultarna borde ju finnas där nånstans ju.
Citera
2023-12-12, 14:05
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
Du som är insatt, förstår jag rätt i att man först stänger grinden på det aktuella våningsplanet, därefter hissdörren vilken dras igen uppifrån och ned?

Precis. Först stänger man grinden som sitter på ställningen och när den är stängd så stänger man dörren på hissen som man drar ner och kontakt sker så går det att köra hissen.

Problemet är att det inte sitter någon grind på översta ställningen utan är bara ett hål vilket betyder att det inte fanns någon grind där. Den kan iof ha dragits med i fallet men det ser inte ut som så på webkamerabilden som finns i tråden.

https://imgur.com/a/r49ITnf
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
Måste erkänna att jag är rätt efterbliven när det gäller fysik, men skottkärran, hur mycket påverkade den när hissen föll 20 meter? faller det såpass snabbt att allt flyger omkring i hissen, kroppar med andra redskap + skottkärran etc?
räcker 20 meter för att effekterna ska bli såpass starka?

Jag är inte någon expert, men jag kan tänka mig att allting i hissen dinglade lite i luften.

Jag tänkte förstås på Liseberg Uppskjutet.

Uppskjutet
Uppskjutet var en åkattraktion av i nöjesparken Liseberg i Göteborg. Attraktionen liknade fritt fall
Citera
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Kanske rören i masten träs in i underliggande rör en bit. Då ger det viss sidostabilitet som i kombination med stag kan göra att det fungerade en tid.

Ja, det här kanske någon kunnig kan svara på? Fäster de olika mastsektionerna i varandra på något vis? Eller är det bara bultarna som håller ihop dem?
Citera
2023-12-12, 14:06
Medlem
Återigen är jag nyfiken på hur man inte kan överleva fall instängd i något. Utan att håna mig nu vad är det som gör att de inte överlever från 20 meter som inte är särskilt högt och i varandras kroppar har man krockkuddar ungefär nu...
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tror inte det var skadorna som försvårade utan att det kanske var icke svenska arbetare som inte stämplat in med sina legitimationer och då kanske företaget de arbetade för heller inte har kontaktnummer för anhöriga.

Alla svenska byggen har ID06 krav. Dom ( skall ) inte komma in på bygget utan ID06 kort.
Citera
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Nämndes precis på radion om någon kvinna som nu var väldigt sorgsen, hon brukade hälsa och utväxla några ord med dessa arbetarna på Engelska, så vi kan nog utgå från att det är utländska arbetare.
Citera
2023-12-12, 14:08
Medlem
Hissen blev höjd för en vecka sen. På tornbiten som hänger kvar på hissen ser det ut som det saknas skador på bulthålen.
Ergo har det förmodligen slarvats vid monteringen.
Hiss ser ut att vara en alimak 650 FC. Mycket säker hiss.
Citera
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Ja, det här kanske någon kunnig kan svara på? Fäster de olika mastsektionerna i varandra på något vis? Eller är det bara bultarna som håller ihop dem?
Tydligen är rören konade. Jag är ingen expert men har varit med i tråden tidigt och tar mig friheten att svara då alla experter har varit väldigt behjälpliga här.
Citera
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
https://files.klaravikcdn.com/uploads/productimages/e8/45/1670089/extrabilder34314731_large.jpg?v=1699342297

Här är en bild som visar att det är en liten konisk smalare del som träs i underliggande rör. Så uppfattar jag det och det vore naturligt att det är så.

edit. Eller tvärtom. Troligtvis konan uppåt.
Senast redigerad av bandspelaren 2023-12-12 kl. 14:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in