2023-12-12, 15:22
Medlem
powlices avatar
Tur att han inte krävde halal mat!
Citera
2023-12-12, 15:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Den elev som av religiösa skäl inte äter viss mat missgynnas per definition på grund av sin religion då denna inte kan ta del av skolmaten på samma sätt som elever av annan religiös tillhörighet, eller avsaknad av sådan. Effekten blir därför att eleven blir utan mat, och missgynnas därmed.

Som sagt, inga konstigheter. Att du tycker att något är fel innebär inte att du har rätt. Rent juridiskt är detta att anse som diskriminering, vilket är vad som är relevant.

Den kan äta sallad. Det finns många som inte äter en viss mat av alla möjliga orsaker. Vissa tycker inte om rotmos, andra tycker inte om fiskbullar, en tredje tycker inte om potatisgratäng osv. Skolan kan inte tillaga femtioelva olika maträtter. Enda undantaget ska vara pga allergiskäl. Det är den enda giltiga anledningen att få specialkost.

Om man inte vill äta maten som erbjuds så kan man ta med sig egen mat hemifrån, äta det veganska alternativet eller äta ute. Det är heller inget tvång att äta skolmat.
Citera
Medlem
Det kränkthetsindustriella komplexet firar ständigt nya triumfer i det postmoderna, henifierade Sverige...
Citera
Bannlyst
Fullkomligt idiotiskt!
Man äter den maten som lagas i skolan, passar inte det, tar man med egen mat. Gäller alla elever.
Detta lallande med religioner och "kan inte äta" måste få ett slut!
Vi har skolplikt! Inte måltidsplikt.
Föreslår att skolan slutar servera måltider och lägger de pengarna till lärarlöner.
Citera
2023-12-12, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Rent principiellt är det ju märkligt att det finns halal men inte kosher, men det verkar lite mer omständligt?

Har svårt att tänka mig att det handlar om diskriminering iaf, det verkar mest handla om det praktiska.
Enligt lag är det solklar diskriminering

Sen kan man förstås ha åsikter om att lagen jamsar med folk som tror på gamla sagoböcker
Citera
2023-12-12, 15:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Rent principiellt är det ju märkligt att det finns halal men inte kosher, men det verkar lite mer omständligt?

Har svårt att tänka mig att det handlar om diskriminering iaf, det verkar mest handla om det praktiska.

Beror antagligen på att det finns fler muslimer än judar i skolan. Hade det funnits fler judar än muslimer så hade situationen varit den omvända.

Hoppas skolan står på sig och vägrar betala. DO förlorar nästan alltid i domstol.
Citera
2023-12-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Enligt lag är det solklar diskriminering

Sen kan man förstås ha åsikter om att lagen jamsar med folk som tror på gamla sagoböcker
Hmm... Ja det räknas kanske som diskriminering även om det inte görs i syfte att diskriminera?

Jag har dålig koll på diskrimineringslagen men det känns ändå konstigt att denna fråga kommer upp först nu?
Citera
2023-12-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Den kan äta sallad. Det finns många som inte äter en viss mat av alla möjliga orsaker. Vissa tycker inte om rotmos, andra tycker inte om fiskbullar, en tredje tycker inte om potatisgratäng osv. Skolan kan inte tillaga femtioelva olika maträtter. Enda undantaget ska vara pga allergiskäl. Det är den enda giltiga anledningen att få specialkost.

Om man inte vill äta maten som erbjuds så kan man ta med sig egen mat hemifrån, äta det veganska alternativet eller äta ute. Det är heller inget tvång att äta skolmat.

Det står dig absolut fritt att tycka, det ändrar dock inte faktumet att det utgör diskriminering enligt rådande rättsläge.
Citera
2023-12-12, 15:29
Avslutad
Citat:
Hmm... Ja det räknas kanske som diskriminering även om det inte görs i syfte att diskriminera?

Jag har dålig koll på diskrimineringslagen men det känns ändå konstigt att denna fråga kommer upp först nu?
Ja, syftet behöver inte vara att diskriminera. Det räcker med att någon missgynnas.

Det finns lite undantag. Exempelvis får krogar åldersdiskriminera, men de får inte ha olika ålder för män och kvinnor.
Citera
2023-12-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Påstår du att djur som halalslaktas i Sverige inte bedövas? Läste du det jag hade citerat från SLU ens innan du började dra dina fantasier ur röven? Om du är fundamentalistisk muslim så fine, men då får du importera ditt kött eller käka grönsaker. Här i Sverige sker halalslakt med bedövning.

Bedövningen som du så vackert skriver skall vara el-chock.

På pappret sker halalslakt enligt svenska regler, i praktiken sker den som det gjort i tusen år.

Jag VET att du kan köpa ett helt eller halvt lam med garanti på "äkta" halal.

Lam som slaktas på icke Halal använder man bultpistol. Djuret är tvärdött då en bult gå in i hjärnan
och sedan avblodas djuret.

Du är naiv.
Citera
2023-12-12, 15:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det står dig absolut fritt att tycka, det ändrar dock inte faktumet att det utgör diskriminering enligt rådande rättsläge.

Nej, det är inte diskriminering. Man är inte tvingad till att äta skolmaten.
Citera
2023-12-12, 15:35
Medlem
Är det inte så att den som ska äta enligt koscherreglerna måste vara säker på att maten lagats till på ett särskilt sätt. Matvaror av vissa slag får inte blandas. Det måste därför vara skilda kokkärl, skilda serveringskärl, servis och bestick för olika typer av mat. Mat som har blandats ihop, t.ex. kött och mjölkprodukter får inte ätas, om jag har förstått saken rätt. Som jag har fattat det så kan det t.o.m. handla om att man måste ha olika kök där de olika utensilierna som används vid matlagningen förvaras. Frågan är om man ens kan diska sakerna i samma diskho eller diskmaskin eller ens använda rena, diskade grytor och skålar m.m. som använts på normalt sätt, om man ska vara riktigt regeltrogen.

Att erbjuda vegetarisk mat blir då inte acceptabelt, eftersom det inte är kosher om grönsakerna har legat i en gryta som tidigare använts i vanlig matlagning där olika ingredienser tidigare har blandats.

I en skola med en enstaka elev som ska äta enligt dessa regler kan jag förstå om det kan bli onödigt dyrt, om jag nu har fattat saken rätt.

Borde man inte kunna lösa det hela med att skolan/kommunen köper in godkänd mat till eleven, eller betalar familjen en summa för att de förser sitt barn med mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in