2023-12-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?
Jag tycker att skolmaten ska ses som en förmån, och därmed att man väljer att ta del av den eller inte. Det ska inte bli ett problem för skolan eller skattebetalarna att vissa elever inte tycker om den. Det här är woke i sin prydno.
Citera
2023-12-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Halal motsvarar inte Kosher

Nej, önskemål om halal är ju faktiskt möjligt att tillmötesgå. Att en elev ska få mat tillagad i separata kokkärl, i vilka man inte ens får tillaga vad som helst och separata tallrikar beroende på vad som ska ätas är orimligt. Skolan ska alltså köpa två helt nya uppsättningar stekpannor, kastruller och tallrikar bara för att en elev är vidskeplig och utan förhud? DO bör läggas ner
Citera
2023-12-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Kolla gärna på när kossor åker i en maskin, snurras runt och får sedan halsen avskuren av en jude. Finns även en riktigt sjuk video från ett muslimskt land där en man går runt i en byggnad med vettskrämda kameler och hugger dem i halsen.

Jag hade i alla fall föredragit att bli dödad med en bultpistol istället för att få halsen avskuren, men det är jag det och vi är alla olika.

Jag skrev att jag gärna såg jämförelser inom Sverige. Det finns gott om ickereligiösa idioter runt om i världen så det idiotargumentet att du sett något utländskt håller inte. Sen om du föredrar att bli slaktad med bultpistol så absolut, men det är inte så vi slaktar djur i sverige. Du lär ärligt talat få svårt att hitta något land där bultpistol är slaktpistol. Visste du föresten att halalslaktade kor bedövas med bultpistol i sverige?
Citera
2023-12-12, 14:45
Medlem
Citat:
Därför att du bortser helt från resten: Man, muslim, mumla böner.
Andra skulle kanske INTE vilja att deras barn skulle äta halal-slaktat av den anledningen.

Mångfald är bra. Men bara när det är enligt dig, tydligen.

Känner väl att om man nu inte är religiös så kanske man inte bryr sig över en bön. Men det är som jag misstänkte, det är religionerna du är emot och det din fråga i grund gäller.
Citera
2023-12-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
SLU's beskrivning av Halalslakt anses av muslimer inte uppfylla koranens krav för Halal.
SLU skriver att djuret bedövas. Det är haram i halalslakt. Djuret måste vara vaket när
halspulsådern skärs av.

Påstår du att djur som halalslaktas i Sverige inte bedövas? Läste du det jag hade citerat från SLU ens innan du började dra dina fantasier ur röven? Om du är fundamentalistisk muslim så fine, men då får du importera ditt kött eller käka grönsaker. Här i Sverige sker halalslakt med bedövning.
Citera
2023-12-12, 14:54
Avslutad
Citat:
Fast nu är religion ett VAL, inte ett handikapp.
(Även om man kan undra vad som sker i vissas huvuden).

Man ERBJUDS delta i undervisningen. Man ERBJUDS mat.
Den rullstolsbundne erbjuds inte delta i undervisningen om den inte kan ta sig dit.
Men den som har fanatiska eller religiösa föräldrar ERBJUDS mat men FÅR inte äta den för sina föräldrar. Då VÄLJER väl dessa föräldrar att förneka sitt barn den mat som erbjuds, och i konsekvensens namn måste man väl ta ansvar för sina handlingar? (Vilket man ju inte kan kräva av den rullstolsbundne, som ju inte valt att sitta i rullstol; ja, om man inte gör det för att få assistansersättning, alltså. Vilket ju tyvärr också händer i Sverige idag).

I min värld är det skillnad.
Du kan tycka att det är skillnad om du vill. Diskrimineringslagen tycker inte det. Det är ett solklart fall av diskriminering enligt hur lagen är utformad.

För övrigt ERBJUDS du inte att delta i undervisningen. Du är TVINGAD att göra det enligt skolplikten.
Citera
2023-12-12, 14:59
Avslutad
Citat:
Läs på innan du skriver:

https://en.wikipedia.org/wiki/Halal#Halal_meat
Dessa krav eliminerar minst 90% av alla "svenskar" från producentledet av kött.
Dessutom får inte samma verktyg användas vid halal-slakt och annan slakt. Det eliminerar alla övriga slakt-inrättningar.
Moderatorhora bad dig förklara hur halalslakt skulle vara mot svenska djurskyddsregler. Det finns ju ingenting i ditt svar här som förklarar det.
Citera
2023-12-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Känner väl att om man nu inte är religiös så kanske man inte bryr sig över en bön. Men det är som jag misstänkte, det är religionerna du är emot och det din fråga i grund gäller.

Min egen tro kanske inte är så viktig just i denna tråd. Vi diskuterar DOs påstående att någon är diskriminerad därför att de får samma mat som alla andra, inte den mat föräldrarna vill att dom skall få.

Men din och min diskussion sprang ur denna kommentar:
Citat:
Gällande halal tycker jag skadan är minimal genom att enbart servera halal, det är inte dyrare och djuren har slaktats på exakt samma sätt som vid konventionell slakt.
Där har du och jag skilda åsikter. Jag tyker du har fel på samtliga dessa punkter.
Och jag tror att det finns vissa (icke-sekulära) som har problem med bönen. Och ja, det är religionen som är problemet, inte maten. För en muslim mår inte dåligt av fläsk, en jude mår inte dåligt av att äta kött med mjölk i. En vegan mår inte dåligt av att äta kött.
Så länge dom inte vet om det, alltså.
Citera
2023-12-12, 15:02
Avslutad
Citat:
En vegan mår inte dåligt av att äta kött.
Så länge dom inte vet om det, alltså.
En vegan som inte ätit kött på länge mår inte speciellt bra av att äta kött.
Citera
2023-12-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En vegan som inte ätit kött på länge mår inte speciellt bra av att äta kött.
En vegan som äter mycket baljväxter men byter till en diet utan baljväxter mår heller inte särskilt bra.
En vegan som äter mycket vegetabiliskt fett men byter till en låg-fett diet mår heller inte särskilt bra.

Övergången har alltså med tarmflora och annat att göra, inte med dieten. Det finns ingen särskild koppling till just kött eller inte kött.
Måendet kommer av dietförändringen.
Citera
2023-12-12, 15:13
Avslutad
Citat:
En vegan som äter mycket baljväxter men byter till en diet utan baljväxter mår heller inte särskilt bra.
En vegan som äter mycket vegetabiliskt fett men byter till en låg-fett diet mår heller inte särskilt bra.

Övergången har alltså med tarmflora och annat att göra, inte med dieten. Det finns ingen särskild koppling till just kött eller inte kött.
Måendet kommer av dietförändringen.
Jag har inte påstått något annat. Säger bara att det du påstod inte var korrekt. I alla fall inte om veganen får i sig kött ovetandes vid ett enstaka tillfälle.

Och hur var det med att halalslakten inte skulle vara förenlig med svensk djurrätt? Du påstod det, men när du fick frågan om en motivering kom du med något helt ovidkommande.
Citera
2023-12-12, 15:22
Medlem
Rent principiellt är det ju märkligt att det finns halal men inte kosher, men det verkar lite mer omständligt?

Har svårt att tänka mig att det handlar om diskriminering iaf, det verkar mest handla om det praktiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in