Citat:
Ursprungligen postat av
Moderatorhora
Jag skulle inte vilja påstå att ett barn i yngre tonåren inte förmår att tänka själva. Sedan är det såklart inte uteslutet att föräldrar i somliga fall påverkat.
Min åsikt avviker starkt från det du säger! Jag dristar mig till att säga att du har fel!
Enligt svensk lag får barn från 16 års ålder själva bestämma över sin religiösa tillhörighet. För barn under 16 år är det vårdnadshavarna som har rätten att bestämma om barnets medlemskap i ett trossamfund.
Om ett judiskt eller muslimskt barn vill avvika från föräldrarnas tro och äta vanlig skolmat så kan dom göra det. Men de kan INTE kräva att få en viss kost, baserat på sin religiösa övertygelse. Det kan BARA föräldrarna göra. (I gymnasiet finns ingen skolplikt eller skyldighet att erbjuda skolmat, så vi kan lämna den diskussionen därhän).
Citat:
Ursprungligen postat av
Moderatorhora
Gällande halal tycker jag skadan är minimal genom att enbart servera halal, det är inte dyrare och djuren har slaktats på exakt samma sätt som vid konventionell slakt.
Halal-slakt är tillåten i Sverige (med begränsningar) medan koscher-slakt är förbjuden.
https://jordbruksverket.se/djur/djurtransportorer-och-slakterier/religios-slakt
Men nej, Halal-slakt är inte samma som konventionell-slakt. Det är för mig svårbegripligt hur halal-slakt kan vara i enlighet med våra djurskyddsregler
Citat:
bland annat måste djuret vara mentalt närvarande när halspulsådern skärs av och djuret tappas på blod
men det är nog en diskussion för en annan tråd.
Halal-slakten får bara utföras av en troende muslim och bara av en man. Dessutom måste man under slakten rabbla muslimska fraser. Så nej, Halal-kött kan inte bli normen; det vore diskriminerande mot ALLA andra som hanterar djur.
Däremot går det ju att erbjuda barn vegetarisk kost, som anses vara halal om den inte innehåller alkohol. (Även detta med alkohol är värd en egen tråd). Så muslimska barn kan äta den vegetariska mat som skolan redan erbjuder. Det är inte alltid fallet med koscher-reglerna.