2023-12-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men skolan diskriminerar inte någon då de ju erbjuder samma mat till alla barn.
Du tycks blanda ihop saker och ting. Det sker ingen särbehandling i skolmatsalen. Det vore en annan sak om man tvingade den stackars eleven äta vid ett annat bord därför att han är av judisk tro.

Men att inte erbjuda särbehandling är i min mening absolut inte diskriminering!
Hoppas det går till juridisk prövning! DO är trots allt en åsiktsmaskin och inte en rättsinstans.

Den elev som av religiösa skäl inte äter viss mat missgynnas per definition på grund av sin religion då denna inte kan ta del av skolmaten på samma sätt som elever av annan religiös tillhörighet, eller avsaknad av sådan. Effekten blir därför att eleven blir utan mat, och missgynnas därmed.

Som sagt, inga konstigheter. Att du tycker att något är fel innebär inte att du har rätt. Rent juridiskt är detta att anse som diskriminering, vilket är vad som är relevant.
Citera
2023-12-12, 11:39
Avstängd
Citat:
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?

Halal motsvarar inte Kosher
Citera
2023-12-12, 11:51
Medlem
Gäller detta en enda elev som ska ha specialkost?
Och om detta går igenom, så kommer andra att haka på, och mer och mer krav? Och det kommer att välla in krav om skadestånd! Kan inte annat än att drömma om den gamla goda tiden då Sverige var svenskt. Då var allting så enkelt.
Senast redigerad av Akasha1000 2023-12-12 kl. 11:54.
Citera
2023-12-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Den elev som av religiösa skäl inte äter viss mat missgynnas per definition på grund av sin religion då denna inte kan ta del av skolmaten på samma sätt som elever av annan religiös tillhörighet, eller avsaknad av sådan. Effekten blir därför att eleven blir utan mat, och missgynnas därmed.

Som sagt, inga konstigheter. Att du tycker att något är fel innebär inte att du har rätt. Rent juridiskt är detta att anse som diskriminering, vilket är vad som är relevant.

Fast hur tänker du dig att detta ska gå till, ska vi ha specialkost för varje existerande religion på skolorna? Och om någon unge får för sig att denna tillhör pidzaian religionen och dennes trosuppfattning är att pizza är heligt och det enda som får ätas, ska denna unge då serveras pizza varje dag? Eller en annan unge som får för sig att denna är sockerian och vill ha en talrik med choklad och godis till lunch, är det då diskriminering att neka dessa elever?
Citera
2023-12-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag skulle inte vilja påstå att ett barn i yngre tonåren inte förmår att tänka själva. Sedan är det såklart inte uteslutet att föräldrar i somliga fall påverkat.

Min åsikt avviker starkt från det du säger! Jag dristar mig till att säga att du har fel!
Enligt svensk lag får barn från 16 års ålder själva bestämma över sin religiösa tillhörighet. För barn under 16 år är det vårdnadshavarna som har rätten att bestämma om barnets medlemskap i ett trossamfund.

Om ett judiskt eller muslimskt barn vill avvika från föräldrarnas tro och äta vanlig skolmat så kan dom göra det. Men de kan INTE kräva att få en viss kost, baserat på sin religiösa övertygelse. Det kan BARA föräldrarna göra. (I gymnasiet finns ingen skolplikt eller skyldighet att erbjuda skolmat, så vi kan lämna den diskussionen därhän).

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Gällande halal tycker jag skadan är minimal genom att enbart servera halal, det är inte dyrare och djuren har slaktats på exakt samma sätt som vid konventionell slakt.
Halal-slakt är tillåten i Sverige (med begränsningar) medan koscher-slakt är förbjuden.
https://jordbruksverket.se/djur/djurtransportorer-och-slakterier/religios-slakt

Men nej, Halal-slakt är inte samma som konventionell-slakt. Det är för mig svårbegripligt hur halal-slakt kan vara i enlighet med våra djurskyddsregler
Citat:
bland annat måste djuret vara mentalt närvarande när halspulsådern skärs av och djuret tappas på blod
men det är nog en diskussion för en annan tråd.
Halal-slakten får bara utföras av en troende muslim och bara av en man. Dessutom måste man under slakten rabbla muslimska fraser. Så nej, Halal-kött kan inte bli normen; det vore diskriminerande mot ALLA andra som hanterar djur.

Däremot går det ju att erbjuda barn vegetarisk kost, som anses vara halal om den inte innehåller alkohol. (Även detta med alkohol är värd en egen tråd). Så muslimska barn kan äta den vegetariska mat som skolan redan erbjuder. Det är inte alltid fallet med koscher-reglerna.
Citera
2023-12-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Fast hur tänker du dig att detta ska gå till, ska vi ha specialkost för varje existerande religion på skolorna? Och om någon unge får för sig att denna tillhör pidzaian religionen och dennes trosuppfattning är att pizza är heligt och det enda som får ätas, ska denna unge då serveras pizza varje dag? Eller en annan unge som får för sig att denna är sockerian och vill ha en talrik med choklad och godis till lunch, är det då diskriminering att neka dessa elever?

Visst kan man diskutera vissa avgränsningsproblem som kan uppstå rent teoretiskt, men just i detta fall handlar det om en vedertagen och erkänd religion.

Men en generell ”men om… men om… men om…”-diskussion är jag inte särskilt intresserad av. Rättsläget i det specifika fallet är glasklart, i mer osäkra fall får det avgöras i domstol.
Citera
2023-12-12, 12:06
Medlem
Citat:

Det kommer att bli många krav på skadestånd ....
Citera
2023-12-12, 12:09
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?
Det rimligaste är nog att ta bort skolmat som man måste vara med och tvångsfinansiera genom skatten eftersom många familjer av olika skäl (etiska, religiösa osv) inte äter det som serveras. Vid en första anblick kan det verka orimligt att skolan ska tillmötesgå alla möjliga krav från alla möjliga håll, men å andra sidan, om man är med och tvångsfinansierar borde man ha rätt att ställa krav. Så det rimligaste blir väl då att sluta kräva att alla ska betala som det inte är rimligt att möta kraven hos de som betalar. Alltså ta bort skolmaten helt och hållet.

Om någon inbillar sig att skolmaten är gratis kan jag informera om att det är en helt felaktig idé, den tvångsfinansieras genom skatten. Ni vet, det finns ingen gratislunch.

Om någon familj inte har råd att köpa mat till sina barn kan det lösas på andra sätt än att pracka på alla barn billig näringsfattig, oetiskt producerad skräpmat till lunch.

Om jag tex går på restaurang och ska betala 200 kr för mat, då är det givetvis inte okej att restaurangen serverar mig en blodig biff om jag är vegan. Eller serverar mig en gräddtårta om jag käkar LCHF. Jag betalar och har då något att säga till om. Det blir i detta fall uppenbart hur absurt det vore om restaurangen ska bestämma vad jag, som betalar, ska få för mat. Det funkar inte.

Men bara för att man finansierar i ”smyg”, alltså mer dolt, via skatten så ska man helt plötsligt inte ha rätt att säga något alls utan kan få mat som man absolut inte kommer äta. Som sagt, dessutom i regel billig näringsfattig skitmat.
Senast redigerad av osofistikerad 2023-12-12 kl. 12:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Visst kan man diskutera vissa avgränsningsproblem som kan uppstå rent teoretiskt, men just i detta fall handlar det om en vedertagen och erkänd religion.

Men en generell ”men om… men om… men om…”-diskussion är jag inte särskilt intresserad av. Rättsläget i det specifika fallet är glasklart, i mer osäkra fall får det avgöras i domstol.

Om det gäller för en erkänd religion men inte för elevers "påhittade" religioner så skulle ju det i sig utgöra diskriminering av dessa elevers trosuppfattning. Går inte att ha specialregler för vissa religioner för att dessa är mer vanliga än andra lixom
Citera
Medlem
Citat:
Men nej, Halal-slakt är inte samma som konventionell-slakt. Det är för mig svårbegripligt hur halal-slakt kan vara i enlighet med våra djurskyddsregler

Nu låtsas du veta något du uppenbart inte vet, sanningen är väl att du inte har en aning. Men försök gärna förklara vad det är för skillnad förutom den där lilla biten att djuren ska vara vända åt ett visst håll och att en bön ska spelas upp. Vad är det som är svårbegripligt för dig att förstå att halal absolut inte på något sätt inskränker på våra djurskyddslagar?

Förutom att endast servera vegetariskt för att snöflingor som du inte ska ha något att gnälla om vore väl halalmat enklaste lösningen på problemet?
Senast redigerad av Moderatorhora 2023-12-12 kl. 12:13.
Citera
2023-12-12, 12:13
Medlem
Citat:
Om det gäller för en erkänd religion men inte för elevers "påhittade" religioner så skulle ju det i sig utgöra diskriminering av dessa elevers trosuppfattning. Går inte att ha specialregler för vissa religioner för att dessa är mer vanliga än andra lixom

Vilket i så fall blir upp till domstolarna att bedöma.
Citera
2023-12-12, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När jag gick i högstadiet och gymnasiet och man inte gillade maten så år man antingen smörgås eller sallad.

Bättre alltid ha blodpudding eller pölsa på menyn som passar alla👍😂
Var väl någon skola som alltid hade makaroner och köttbullar på menyn för att det alltid skulle finnas något att äta. Snacka om att skämma bort ungarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in