2023-12-09, 19:16
Medlem
friendpilleds avatar
Finns det 60mg-kapslar? Eller tar man 2 x 30mg om man har en dagsdos på 60mg?
Citera
2023-12-09, 20:43
Medlem
Sarcophaguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friendpilled
Finns det 60mg-kapslar? Eller tar man 2 x 30mg om man har en dagsdos på 60mg?

Det finns 60mg-kapslar.
Citera
2023-12-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Allt är beroende av hur lång tid och vilka doser du har använt. Det kan ta allt från några dagar till flera månader.
Det bästa är om du kan köra en lång och långsam nedtrappning.

50mg en gång per dag i strax över två år. Testat ta 20mg då och då vilket är för svagt för att ge någon effekt men motverkar tröttheten någorlunda.
Citera
2023-12-10, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
50mg en gång per dag i strax över två år. Testat ta 20mg då och då vilket är för svagt för att ge någon effekt men motverkar tröttheten någorlunda.
Börja att trappa ner till 45 mg och minska med 5 mg i veckan. Jag tror att det kommer gå utmärkt!
Citera
2023-12-10, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Börja att trappa ner till 45 mg och minska med 5 mg i veckan. Jag tror att det kommer gå utmärkt!

Tack för svar, men är det verkligen möjligt med elvanse? Hade för mig att det enbart finns i 20,40,50,70mg
Citera
2023-12-10, 13:00
Medlem
supernalles avatar
Nån som gått till Elvanse från Concerta och den har fungerat bättre?

Concerta klev jag av redan på 3:e veckan, var väl upp i 36mg om mitt minne inte sviker mig.
Krascharna framförallt typ 8 timmar efter dosering var alltför tråkiga för att fortsätta.

Nu frågade min läkare om jag vill pröva Elvanse. Men jag vet inte, samma elände som Concerta?

Hur är det med skakigheten som jag fick av Concerta (överstimulerad känsla)? Samma med Elvanse?
Citera
2023-12-10, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Tack för svar, men är det verkligen möjligt med elvanse? Hade för mig att det enbart finns i 20,40,50,70mg
Du får öppna kapslarna själv, ta fram mg-vågen och måtta upp nya doser.
Citera
2023-12-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaBlend1
Du får nog ha lite mer is i magen, kanske är det ett bra tillfälle för dig att kunna stanna upp och reflektera över livet hehe. Strukturera om vardagen och hitta bättre fungerande rutiner istället för att virra runt och stressa på. För mig tog det några veckor innan jag slutade känna mig ”konstig” av medicinen, men jag är helt klart mer låg i känslorna men det är ganska skönt när man varit som en orkan av känslor hela livet.

Låt kroppen vänja sig med medicinen i några veckor innan du oroar dig. Det är ett CS läkemedel så klart det ändrar dig, sen om du tycker det är positiva eller negativa förändringar det kan bara du avgöra.

Hej Gula,
Jag var nog ändå lite påverkad för jag brukar ALDRIG kunna skriva så där mycket hehe.
Jag mår faktiskt bättre, förutom att jag är lika trött, om inte tröttare, sämre koncentration faktiskt.
Men är mycket mindre impulsiv, hittar lättare ord och känns som att jag kan uttrycka mig lättare.
Jag tar Elvans, men testade Ritalin en karta innan det och tyckte att den hjälpte mig mer med vakenhet och koncentration. Kunde plugga bra på Ritalin. Kanske inbillar mig.
Tack för att du svarade.
Citera
2023-12-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Bra effekt

haha ja det var bra effekt ser jag nu.
Citera
2023-12-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Nån som gått till Elvanse från Concerta och den har fungerat bättre?

Concerta klev jag av redan på 3:e veckan, var väl upp i 36mg om mitt minne inte sviker mig.
Krascharna framförallt typ 8 timmar efter dosering var alltför tråkiga för att fortsätta.

Nu frågade min läkare om jag vill pröva Elvanse. Men jag vet inte, samma elände som Concerta?

Hur är det med skakigheten som jag fick av Concerta (överstimulerad känsla)? Samma med Elvanse?

Jag har gått över till Elvanse nu, fått börja på 30mg. Känner noll biverkningar men inte heller så märkbart mycket postivia effekter så lär väl ska höja dosen. Om jag jämför 30mg Elvanse med 36mg Concerta så är Elvanse= Ingen extrem dipp efter 7-8 timmar. Ingen ångest. Bättre aptit. Inte apatisk xD Så biverkningarna på Concerta var ju väsentligt värre för mig iallafall.
Citera
2023-12-11, 23:00
Medlem
Blev utredd och fick diagnosen ADD för ett par år sedan, blev då erbjuden att börja med Elvanse men tackade nej.

Jobbar som konsult och har väldigt svårt att jobba konsekvent, när jag väl jobbar hoppar jag mellan olika mail/uppgifter hela tiden och inte sällan fastnar jag på mobilen eller surfar alldeles för länge. Det stör mig väldigt mycket för jag gillar mitt jobb men jag har väldigt svårt att komma till skott.
I vardagen har jag väldigt många projekt och typ 100 tankar i huvudet samtidigt, svårt att göra klart saker men också svårt att börja i vissa fall. Skjuter upp en del saker, inte minst på jobbet.

Står på Sertralin och Buspiron idag, vet ärligt talat inte om det hjälper, tar det varje dag bara för att.

Gissar att någon mer har varit i min situation, hur har ni upplevt det, kan Elvanse hjälpa till med problem jag beskriver ovan?
Citera
2023-12-12, 00:36
Medlem
Jag kör metylfenidat.

Kan inte jobba utan, hjärnan stänger av så jag fattar inte vad jag kodar.

Kan rekommendera medicinering med cs, det gör så jag orkar "nöta" timme ut och timme in, jag löser problemen, jag förstår dom bättre (kan klura ut hur vägen framåt enklare för jsg fattar tydligare vad jag gör), Jag orkar även läsa in tråkig kunskap osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in