2023-12-11, 15:53
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Köp en annan lägenhet, undvik nyproduktion på grund av ovan givna anledningar. Sök en äldre förening med god ekonomi.
Citera
2023-12-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baloo183
Vågar jag köpa nyproduktion nu?
Vad tror ni?
Tycker det är super svårt men måste köpa innan dec slut för att vidare ha reavinstskatt.
Snälla hjälp.

Köp nu om du har möjlighet. Det är många nybyggda BRF'er som har fantastiska förmåner iom den iskalla marknaden. Fria avgiftsmånader, rabatterade priser. You name it! Kör på nu innan det är för sent.
Citera
2023-12-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Köp nu om du har möjlighet. Det är många nybyggda BRF'er som har fantastiska förmåner iom den iskalla marknaden. Fria avgiftsmånader, rabatterade priser. You name it! Kör på nu innan det är för sent.

visst har du rätt att det är en iskall marknad på nyproducerade bo rätter
men vem får i slutändan betala för de 12 månaderna som är avgiftsfria ?
ock redan från början brukar nog budgeten vara väldigt låg ock inte säkert räntorna
går ner så mycket det närmaste åren
säg att avgiften är 7000 kr när man skriver kontrakt sen måste föreningen höja till det dubbla pga mycket högre ränta
hälften av borätterna står tomma gissa vilka som får betala för dom ?
ja är inte helt omöjligt att avgiften går från 7000 till 28 tusen per månad (kanske lite överdrivet )

sen kanske det blir kk ock hela föreningen omvandlas till hyresrätter
Senast redigerad av diseledvin 2023-12-11 kl. 17:39.
Citera
2023-12-11, 17:45
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Jorå...har redan haft det ett år...men så blev det panik nu för att min partner blev svårt sjuk och avled hastigt.
Så med sorge hjärna försöker jag ta mig an verkligheten och mitt behov av ny bostad som jag gar råd med själv.
Har hittat en 1 som skulle funka med den är nyproduktion....dvs höga lån dom belastar lägenheten.
Vill inte vara helt dum i huvudet om jag köper den. Vill inte läsa om 6 mån på löpsedlar om idioter som köpt nyproduktion och hyran gått upp .

Det är väldigt vanligt att månadsavgiften höjs på nyproducerade lägenheter eftersom bygget finansierades med stora lån och man räknade med en betydligt ränta när bygget startade.

Sedan vet jag inte varför du måste köpa en nyproducerad lägenhet. Normalt sett är existerande lägenheter billigare och har lägre månadsavgift. Du kanske borde utöka ditt sökområde lite.
Citera
2023-12-11, 18:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad tror ni?
Tycker det är super svårt men måste köpa innan dec slut för att vidare ha reavinstskatt.
Snälla hjälp.

Nyproduktion kan vara helt ok att köpa, men ligg på och fråga hur mycket de tänker belåna föreningen innan du slår till och be att få se den ekonomiska planen. Där står det exakt hur mycket din lägenhet är indirekt belånad via föreningen.

Allt hänger nog på i vilket område du köper och vilket byggbolag du köper av. Men ja det kan vara bra. Det är många som erbjuder "gratis" avgift i ett år och gratis tillval mm.
Citera
2023-12-11, 18:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vad tror ni?
Snälla hjälp.

Vad menar du med nyproduktion? Finns bostaden redan? Ät nu första ägare?

Be någon ekonomikunnig gå igenom ekonomin och kolla på belåning och räntor, ser det ok ut så slå till.

Köp inte en bostad som inte är byggd ännu.
Citera
2023-12-11, 18:42
Medlem
Barentss avatar
Finns enstaka föreningar utan lån, där insatsen är närmare 100% av byggkostnaden. En sådan kan man köpa. Allt annat går bort. Samtliga BRF 2016-2023 har budgetar som bygger på noll-ränta och exakt år 2024 smäller det när lånen läggs om. Priserna kommer då att rasa på BR i dessa föreningar och några får Noll-värde: de som har lika hög månadskostnad som en nybyggd HR har i hyra.
Citera
2023-12-11, 18:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Så bra att du berättar att det handlar om bostad.

Kan man inte längre få uppskov gällande skatten?

Jo men om man redan sålt sin bostad så måste man köpa en ny bostad inom en viss tid annars anses vinsten realiserad.

"Du behöver flytta in i den nya bostaden senast den 2 maj andra året efter det år du sålde ursprungsbostaden. Om du sålde bostaden under 2021 betyder det alltså att du behöver flytta in i den nya bostaden senast den 2 maj 2023. Med att flytta in menas att du folkbokför dig i den nya bostaden. Det innebär att du inte kan få uppskov om du bara ska använda den som fritidsbostad." Låter Skatteverket hälsa.

Med reservation för att jag tycker att senast den 2 maj efter 2021 infaller 2022.
Citera
2023-12-11, 18:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Köp en annan lägenhet, undvik nyproduktion på grund av ovan givna anledningar. Sök en äldre förening med god ekonomi.

Nackdelen med en gammal förening med "bra ekonomi" är att det kan finnas renoveringsbehov som gör att BRF behöver ta lån den närmaste framtiden och avgifterna behöver höjas. Det finns inget som säger att det är bäst att köpa begagnat ur ett ekonomiskt hänseende. Nya hus är billigare att drifta ekonomiskt pga bättre och mer modern isolering och bättre fönster mm.

Vissa äldre föreningar kan förvisso ha bra ekonomi, men stå på tomträtt. Det är inte heller helt optimalt.

Att säga att en äldre förening är bättre än en ny är inte riktigt helt sant. Det är lite som att jämföra en ny med en gammal bil.
Citera
2023-12-11, 18:53
Medlem
Jag hyr en nyproduktion (2mån gammal) och hade fan tagit livet av mig om jag hade köpt den här lägenheten
Citera
2023-12-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mudaki
Jag hyr en nyproduktion (2mån gammal) och hade fan tagit livet av mig om jag hade köpt den här lägenheten
Har du lust att berätta varför?
Citera
2023-12-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du lust att berätta varför?
Riktigt jävla stressat fuskbygge. Hör när grannen ovanför går, urinerar och öppnar/stänger luckor. Skador finns överallt och jag är den första som bor här. Hade behövts att man bor här i en vecka innan man beslutar om ett ja/nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in