2023-12-11, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Hotellet jag sitter på har en "privathiss" med en maxvikt på 800kg och max 5pers. En "bygghiss" låter som maxvikten bör vara betydligt mindre och definitivt inte avsedd för 5 pers, men vad vet jag.
Haha är du efterbliven? Det är ju helt tvärtom! Dom fraktar ju massa tungt material + maskiner och människor samtidigt i en sån. Så klarar flera ton!

Idiot 😆
Citera
2023-12-11, 14:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Finns det inga spärrar som slår till om farten blir för hög?

En airbag, kopplad till en accelerometer, i botten på varje bygghiss, skulle vara en billig livförsäkring. Borde inte kosta mer än några tusenlappar per hiss om de tillverkas i större serier.
Citera
2023-12-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack för bra info vad säger du om rörhylsorna på bilden jag tycker de ser korta ut gissar att styrhylsorna är längre som du sänker ner i befintliga maströr?

Sedan bultas det ihop som du säger gissar att ni använder vi kan kalla det styrmejsel/bult i hålet innan korrekta mastbultar binder samman samman delarna?

Nej dom är faktiskt rätt korta, nu har jag inga till hands men skulle uppskatta att dom är max 10mm långa. Mastbultarna till Alimak är robusta och väldigt långa. Jag sticker i bulten, skruvar på muttern och spänner med mutterknackare (Man ska använda momentnyckel om man är pedantisk). Så fort en bult är fast kan man pusta ut lite... Då riskerar man ju inte att masten trillar av, men du kan fortfarande inte köra. Man spänner sedan resterande 3 bultar och sen kan man åka upp och släppa kranen.
Citera
2023-12-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

En airbag, kopplad till en accelerometer, i botten på varje bygghiss, skulle vara en billig livförsäkring. Borde inte kosta mer än några tusenlappar per hiss om de tillverkas i större serier.

Det finns en "Fångapparat" som utlöser om hissen åker för fort på masten nedåt, där är även "Buffertfjädrar" som bromsar kollision med marken. Men i detta fallet har hissen trillat av genom att köra upp på mast som inte varit fastspänd. Det kan vi nog med säkerhet säga genom att kolla på bilderna
Citera
2023-12-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Jo det gör det!

Problemet här verkar vara att de glömt bulta ihop masten på ett ställe, alltså faller hissen och masten av när den körs ovanför den punkten! Då hjälper inga bromsar i världen, hiss och mastdel blir en lös del som faller!
Citera
2023-12-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
-37 mkr förra året. Läge att begära skräpföretaget i konkurs.

Resultatet från ett enskilt år berättar väldigt lite om hur företaget mår ekonomiskt. Dessutom bör man sätta resultatet i förhållande till företagets omsättning.
Citera
2023-12-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Det är ju dock bara ockulärt. Du kan ju inte gå och känna på varenda jäkla bult varje dag. Det är aldrig med i en checklista. Och du kan ju kolla efter bultar men om du inte vet var dem sitter så kan det vara svårt. Bas-U behöver inte ens vara med under besiktning eller färdigställande men man ska kontrollera så papperna stämmer för montaget.

Det jag vill ha sagt är att en entreprenör omöjligt kan veta hur allt ska monteras. Därför köper man in vissa tjänster. Och får man in ett papper med egenkontroller där allt är ifyllt så får man lite på att allt är rätt monterat.

Det är upp till den som är Bas-U om han anser att det behövs ja då får någon stackare gå och känna på bultarna, är han frikostig nog är det en stackare som får gå där en gång i timme och känna på bultarna. Upp till Bas-U.

Saknar du kunskap om det du levererar (i dett fall hiss) så ska du nog tänka om och börja jobba med något annat.
Citera
2023-12-11, 14:54
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Tjena! Ska ge mina 2 cents på detta. Jag är certifierad i båda GEDA och Alimak (De två största bygghissmärkena vi har) och efter att ha kollat på bilderna så skulle jag kunna tänka mig att detta har skett.

Eftersom där inte är något plan på översta våningen så tror jag att man höll på att höja hissen till den våningen. Det skulle även stärka teorin om att det är Hissteknikerna som skadats.

På Aftonbladets bild ligger korgen på sidan. På hisskorgen sitter två stycken mastsektioner som sitter ihopbultade. Även på webbkamerabilden så ser man att masten upp till näst översta våningen sitter kvar. Vanligtvis när man höjer våningen på en bygghiss så lyfter man dom på plats med kran då sektionerna väger ca 100kg styck (1,5m höga). Vanlig takhöjd på ett lägenhetshus i sverige brukar ligga på 2,6m så naturligt sätter man ihop två mastbitar á 3 meter (200kg) och lyfter upp de med kran och sätter på befintlig mast. När man gör det kör man upp hissen i toppen och på Alimak hissar specifikt så står man på taket och monterar. När man står på toppen får man styra masten som kommer med kran på befintlig mast, så fort det gjorts så sätter man i en mastbult för att säkra den nya biten som satts på.

Här kommer min första kontroversiella tanke. Tittar man på aftonbladets bild där masten sitter på hissen så är masten helt oskadd. Även hålen där mastbultarna träs igenom är helt intakta, detta skulle indikera på att man inte har säkrat den nya mastbiten som satts på.

Så jag tror att dom helt enkelt glömt bultarna nere på backen. Dom har chansat och kört ner för att hämta bultarna. Sen när dom åker upp för att sätta dom så är sikten jävligt dålig om man står i korgen eller så hade dom stått där uppe och kört så körs hissen långsammare. Så jag tror att dom bara har kört upp på den lösa nya biten sen så har det jävligt gått fort ner...

Det är en tråkig timing på detta. Man har precis infört certifieringskrav på att montera bygghissar, vilket är bra! Vi får bara se vad konsekvenserna av detta blir...
En fråga

Välter hissen ur masten eller släpper den rakt ner och faller fritt? Hur lyfts den? På videon från Alimak så är det via vajer.
Citera
2023-12-11, 14:55
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Andersson Company. Enbart namnet ger vibbar av lågbudget, slarv och fusk.

Japp jävla bluff och mygelfirma och dom var det även när det var goda tider.....
Citera
2023-12-11, 14:56
Medlem
Man ser ju på bilden på Aftonbladet att hela mastsektionen sitter kvar i hissen.
Detta kan bara betyda en sak, att montören ej förankrat mastsektionen korrekt.

Detta e ju en Alimak bygghiss som anses bara säkrast i världen.
Brandas ofta om av ex Cramo mfl och monteras av deras personal.

Hissen är konstruerad att monteras längst med mastsektioner som man monterar uppåt när man kör upp hissen, dvs montera mast, köra upp, montera mast osv
Hissen har hjul som håller mot på baksida mast(baksida rör) och en fångapparat som låser hissen på en kuggstång för att den inte ska falla fritt.

Men i detta läge har antingen masten gått av eller mer troligt inte förankrats korrekt av montören.
Citera
2023-12-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
(...) i detta fallet har hissen trillat av genom att köra upp på mast som inte varit fastspänd. Det kan vi nog med säkerhet säga genom att kolla på bilderna

Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Problemet här verkar vara att de glömt bulta ihop masten på ett ställe, alltså faller hissen och masten av när den körs ovanför den punkten! Då hjälper inga bromsar i världen, hiss och mastdel blir en lös del som faller!

Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
En fråga
Svar till dig (Vitman-33) ovan.
Citera
2023-12-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
En fråga

Välter hissen ur masten eller släpper den rakt ner och faller fritt? Hur lyfts den? På videon från Alimak så är det via vajer.

Hissen går på en kuggstång, ingen vajer!

Hissen välter ej ur masten, även om du kör över toppen på masten hänger korgen kvar!

Här har masten trillat ner med korgen, alltså ej ihop bultad mast!

Hissmodellen skulle ja säga är extremt säker, rätt monterad och använd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in