2023-12-11, 14:21
Medlem
Fy fan va otäckt, har alltid haft en oro när jag åkt bygghiss, kört bobcat in i en liknande bygghiss för många år sen, då delade sig springan mellan plattformen och hissen.

Men alltid haft i åtanke att det kan vara vem fan som helst som kunnat sätta upp hissen.

Hoppas allt går bra för alla inblandade, tvivlar dock på det då man ofta inte åker utan något med sig.
Citera
2023-12-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Hotellet jag sitter på har en "privathiss" med en maxvikt på 800kg och max 5pers. En "bygghiss" låter som maxvikten bör vara betydligt mindre och definitivt inte avsedd för 5 pers, men vad vet jag.

Uppenbarligen vet du inte mycket om hissar iaf, bygghissar är väldigt robusta och kraftigt gjorde för att klara av allt tungt byggmaterial. Vanligtvis mellan 2-3 ton. Har för mig att denna hiss har kapacitet för 2500 kg/ 15 pers.
Citera
2023-12-11, 14:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Vet inget mer än det som står i media men det lär ju vara uppspelt på Byggnads kontor i sumpan nu.

Alltid vidrigt att åka såna där jävla bygghissar, gamla som nya, känslan är alltid att skiten ska släppa.

Du vet att "uppspelt" innebär att man är upprymd, glad och förväntansfull, fylld av entusiasm?
Citera
2023-12-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Du vet att "uppspelt" innebär att man är upprymd, glad och förväntansfull, fylld av entusiasm?

Hört talas om ironiska uttryck?
Citera
2023-12-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Du gör en egenkontroll men sedan måste alla bygghissar med persontransport besiktas av någon utomstående t ex Dekra
Däremot kan jag tycka att kvalitén på externa besiktningsföretag kan vara ojämn av det jag sett gällande t ex bygghissar.

Hissen ska servas en gång i månaden under byggtiden

Beställaren i detta fall Andersson Company har ansvar att göra daglig besiktning av hissen (vilket jag skulle säga nästan aldrig sker utan det är bara något som står på ett papper)

En daglig besiktning som givetvis är helt meningslös. Vad ska du kolla på? Du tar ju in ett företag för att man själv inte har kompetensen att montera en bygghiss. Ska du sen inspektera den varje dag? Hur? Du har en checklist där det står att grejer som inte ska vara i hissen ska tas bort. I princip så. Du kan ju inte ha koll på om något har hänt vid montaget eller något är fel för du vet inte riktigt hur det ska se ut. Du har fått ett papper från hisskillarna att montaget har gått rätt till med ikryssade moment. Mer ska inte behövas utöver en check i månaden av folk som vet hur hiss fungerar och ska se ut.
Citera
2023-12-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Hört talas om ironiska uttryck?

I detta fall är det nog inte ett ironiskt intryck. Man kan få intrycket ibland att Byggnads hoppas att sånt här ska hända.
Citera
2023-12-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
En daglig besiktning som givetvis är helt meningslös. Vad ska du kolla på? Du tar ju in ett företag för att man själv inte har kompetensen att montera en bygghiss. Ska du sen inspektera den varje dag? Hur? Du har en checklist där det står att grejer som inte ska vara i hissen ska tas bort. I princip så. Du kan ju inte ha koll på om något har hänt vid montaget eller något är fel för du vet inte riktigt hur det ska se ut. Du har fått ett papper från hisskillarna att montaget har gått rätt till med ikryssade moment. Mer ska inte behövas utöver en check i månaden av folk som vet hur hiss fungerar och ska se ut.

Finns väl extremt många åtgärder som alla kan göra (om man inte är rullstolsbunden eller ligger i koma) tex känna om grindra stänger och låser efter sig, att elkablar är hela och fungerade, att bultar inte sitter löst, att hissen startar när man trycker på knappen, att nödstoppsknapp fungerar som det ska.

Bara för du inte förstår dig på rutinmässiga kontroller betyder det inte att andra är på samma nivå som du. du borde jobba på Byggnads om du inte redan gör det....
Citera
2023-12-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet

Jag refererar till regelverket, men en bas u ska ha en ganska allomfattande kunskap om det mesta men tror den kompetensen saknas numera.
Har själv monterat bygghissar och har vid något tillfälle sett skräckexempel på hissar/ställningar där man borde stoppat arbete men där ingen tagit ansvar utan bara kört på.
Citera
2023-12-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Finns väl extremt många åtgärder som alla kan göra (om man inte är rullstolsbunden eller ligger i koma) tex känna om grindra stänger och låser efter sig, att elkablar är hela och fungerade, att bultar inte sitter löst, att hissen startar när man trycker på knappen, att nödstoppsknapp fungerar som det ska.

Bara för du inte förstår dig på rutinmässiga kontroller betyder det inte att andra är på samma nivå som du. du borde jobba på Byggnads om du inte redan gör det....

Det är ju dock bara ockulärt. Du kan ju inte gå och känna på varenda jäkla bult varje dag. Det är aldrig med i en checklista. Och du kan ju kolla efter bultar men om du inte vet var dem sitter så kan det vara svårt. Bas-U behöver inte ens vara med under besiktning eller färdigställande men man ska kontrollera så papperna stämmer för montaget.

Det jag vill ha sagt är att en entreprenör omöjligt kan veta hur allt ska monteras. Därför köper man in vissa tjänster. Och får man in ett papper med egenkontroller där allt är ifyllt så får man lite på att allt är rätt monterat.
Citera
2023-12-11, 14:35
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Handlar om 5 personer varav 4 fått allvarliga ben och ryggskador.
De var kontaktbara när räddningspersonal anlände.
Tyvärr svårt skadade byggnadsarbetare och enligt en snickare har 'någon' missat att montera bultar och muttrar på någon del som orsakat raset.
Detta enligt chockade byggare på ett fik i nära anslutning till bygget.
Vi sa åt dessa killar att gå tillbaka så de kan få samtalsstöd.

Tak for oplysningerne. Du må endelig fortælle, hvis du hører mere fra dit nærområde!
Citera
2023-12-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack för bra info vad säger du om rörhylsorna på bilden jag tycker de ser korta ut gissar att styrhylsorna är längre som du sänker ner i befintliga maströr?

Sedan bultas det ihop som du säger gissar att ni använder vi kan kalla det styrmejsel/bult i hålet innan korrekta mastbultar binder samman samman delarna?

Nej styrningarna i rören är inte längre!

Och nej du använder mastbulten direkt, när du satt ner masten!
Citera
2023-12-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag refererar till regelverket, men en bas u ska ha en ganska allomfattande kunskap om det mesta men tror den kompetensen saknas numera.
Har själv monterat bygghissar och har vid något tillfälle sett skräckexempel på hissar/ställningar där man borde stoppat arbete men där ingen tagit ansvar utan bara kört på.

Ja, det är ju optimalt men någon sån utbildning finns inte. Du kan ju inte gå och checka vents eller els arbete om det är rätt utfört för den kompetensen finns inte men du kan kontrollera att de använder rätt skyddsutrustning, fyller i sina egenkontroller, drar sina kanaler på rätt ställe osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in