2023-12-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det här citatet från Aftonbladet bådar inte heller så gott:

Speciellt inte i kombination med uppgiften om att inga ambulanser lämnat med blåljus.

Edit: Å andra sidan skriver SVT så här:

Så uppgiften om att ingen ambulans lämnat med blåljus kan möjligen vara lite missvisande.

Bor på områdets huvudgata, där alla utryckningsfordon körde. Hörde samtliga sirener när bilarna kom. Efter att sista bilen anlänt har inga fler sirener hörts, dvs ingen har lämnat med dem på. Blåljus möjligen men ej sirener, hur vanligt är det när någon med "allvarliga skador" transporteras (på en trafikerad gata där sirener tidigare använts)?

Vet inte om du åsyftade min kommentar, men jag sa att inga sirener varit på, sa aldrig något om blåljus.
Senast redigerad av Jamenvemvet 2023-12-11 kl. 13:58.
Citera
2023-12-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Kan bero på att ingen var svårt skadad..
Tänk så istället!!

Ja det känns jätterimligt när media gått ut med att de är allvarligt skadade... 🤦‍♀️
Citera
2023-12-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte Alimak som har installerat hissen.

"Alimak uppger att bygghissen är av en standardmodell som använts under många år.

– Den är tillverkad i Skellefteå. Det är vår produkt men har hyrts ut av Stockholmsbolaget ABC Bygghissar. Det är de som har installerat den. Det är vår produkt men de har skött den biten, säger Alimaks kommunikatör Johnny Nylund.

Har den här bygghissen stoppats på andra byggarbetsplatser?

– Nej, vi ser ingen anledning till det. Det är en standardprodukt vi har använt i många år. Vi har aldrig varit med om något liknande tidigare. Vi ser ingen anledning att stoppa dem, säger Johnny Nylund.

Norran söker ABC Bygghissar för en kommentar men har inte fått svar. "

https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/just-nu-alimaks-bygghiss-har-rasat-20-meter-flera-skadade/ly4k787l
Känns som att Alimak kommer skyll ifrån sig på Stockholmsbolaget ABC Bygghissar och viseversa!
Citera
2023-12-11, 13:59
Medlem
Larasofts avatar
Alla dessa oseriösa företag i många led under entreprenören, utländsk arbetskraft som utnyttjas. Självklart brister säkerheten. Undrar hur många incidenter som förhindrats i sista stund.
Citera
2023-12-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Känns som att Alimak kommer skyll ifrån sig på Stockholmsbolaget ABC Bygghissar och viseversa!
Det känns mer troligt att det är ett installations- och/eller underhållsmisstag, så att uthyrningsbolaget ska kunna skylla på tillverkaren är väl mindre sannolikt.
Citera
2023-12-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Om kör mot rött och krockar med din BMW är det då BMWs fel att du krockar?
Citera
2023-12-11, 14:00
Medlem
Tjena! Ska ge mina 2 cents på detta. Jag är certifierad i båda GEDA och Alimak (De två största bygghissmärkena vi har) och efter att ha kollat på bilderna så skulle jag kunna tänka mig att detta har skett.

Eftersom där inte är något plan på översta våningen så tror jag att man höll på att höja hissen till den våningen. Det skulle även stärka teorin om att det är Hissteknikerna som skadats.

På Aftonbladets bild ligger korgen på sidan. På hisskorgen sitter två stycken mastsektioner som sitter ihopbultade. Även på webbkamerabilden så ser man att masten upp till näst översta våningen sitter kvar. Vanligtvis när man höjer våningen på en bygghiss så lyfter man dom på plats med kran då sektionerna väger ca 100kg styck (1,5m höga). Vanlig takhöjd på ett lägenhetshus i sverige brukar ligga på 2,6m så naturligt sätter man ihop två mastbitar á 3 meter (200kg) och lyfter upp de med kran och sätter på befintlig mast. När man gör det kör man upp hissen i toppen och på Alimak hissar specifikt så står man på taket och monterar. När man står på toppen får man styra masten som kommer med kran på befintlig mast, så fort det gjorts så sätter man i en mastbult för att säkra den nya biten som satts på.

Här kommer min första kontroversiella tanke. Tittar man på aftonbladets bild där masten sitter på hissen så är masten helt oskadd. Även hålen där mastbultarna träs igenom är helt intakta, detta skulle indikera på att man inte har säkrat den nya mastbiten som satts på.

Så jag tror att dom helt enkelt glömt bultarna nere på backen. Dom har chansat och kört ner för att hämta bultarna. Sen när dom åker upp för att sätta dom så är sikten jävligt dålig om man står i korgen eller så hade dom stått där uppe och kört så körs hissen långsammare. Så jag tror att dom bara har kört upp på den lösa nya biten sen så har det jävligt gått fort ner...

Det är en tråkig timing på detta. Man har precis infört certifieringskrav på att montera bygghissar, vilket är bra! Vi får bara se vad konsekvenserna av detta blir...
Citera
2023-12-11, 14:01
Avslutad
Hotellet jag sitter på har en "privathiss" med en maxvikt på 800kg och max 5pers. En "bygghiss" låter som maxvikten bör vara betydligt mindre och definitivt inte avsedd för 5 pers, men vad vet jag.
Citera
2023-12-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det känns mer troligt att det är ett installations- och/eller underhållsmisstag, så att uthyrningsbolaget ska kunna skylla på tillverkaren är väl mindre sannolikt.
Det får väl utredningen visa men känns iom vd uttalande att det kommer skyllas ifrån sig. Kan ju vara nåt fel på hissen från början.
Citera
2023-12-11, 14:03
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Another-Name
Ja det känns jätterimligt när media gått ut med att de är allvarligt skadade... 🤦‍♀️

Allvarlig skadad = allt från större benbrott till multipla skador. Brett spektra...
Citera
2023-12-11, 14:04
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Handlar om 5 personer varav 4 fått allvarliga ben och ryggskador.
De var kontaktbara när räddningspersonal anlände.
Tyvärr svårt skadade byggnadsarbetare och enligt en snickare har 'någon' missat att montera bultar och muttrar på någon del som orsakat raset.
Detta enligt chockade byggare på ett fik i nära anslutning till bygget.
Vi sa åt dessa killar att gå tillbaka så de kan få samtalsstöd.
Citera
2023-12-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Hotellet jag sitter på har en "privathiss" med en maxvikt på 800kg och max 5pers. En "bygghiss" låter som maxvikten bör vara betydligt mindre och definitivt inte avsedd för 5 pers, men vad vet jag.

Maxvikten är faktiskt högre på bygghissar även om de ofta är mindre till ytan.

5 pers är inget konstigt.
Senast redigerad av Blaskig 2023-12-11 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in