2023-12-03, 23:07
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Dessa sidorna är i själva verket kriminellas favoritsidor eftersom det går att koppla ihop adresser med personuppgifter, löner, bilägande, personnummer och andra uppgifter. Dessutom hamnar även friande domar och civilrättsmål i databasen, vilket innebär att folk som aldrig har begått ett brott i hela sitt liv blir misstänkliggjorda.

Finns redan i ett flertal förundersökningar exempel på hur kriminella har hittat offer genom till exempel MrKoll ...

Ja, fast det är ju skillnad på ex. mrkoll och ex. lexbase.
Med Mrkoll fattar jag att de kan välja ut offer, men den senare gör det möjligt att kolla upp seriekriminella. Kanske skulle de slopa den första och behålla och göra den senare mer mainstream? Det skulle väl egentligen vara bäst om alla jättelätt kunde se om Leffe gjort inbrott i någon annans källare tidigare, eller lurat någon på miljoner. Om han har gjort det 25 gånger så vet man att han är slödder och man kan hålla sig undan.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-12-03 kl. 23:42.
Citera
2023-12-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
De innehåller väl bara inkomstuppgifter? I så fall skulle de inte omfattas.
Ja, det är bara inkomstuppgifter (i alla fall i Taxeringskalendern). Tack för svaret.
Citera
2023-12-04, 12:45
Medlem
Hur går det? Ska ni stänga ner dom snart? Eller vad är det som tar sådan tid?
Citera
2023-12-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinnyachef
Hur går det? Ska ni stänga ner dom snart? Eller vad är det som tar sådan tid?

Från inlämnad stämningansökan till huvudförhandling och dom kan det lätt gå ett år.
Citera
2023-12-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehJc379Eyl7J
Från inlämnad stämningansökan till huvudförhandling och dom kan det lätt gå ett år.
Skynda på!
Citera
2023-12-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinnyachef
Skynda på!

Du får skriva till tingsrätten om det
Citera
2023-12-04, 21:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41320
Ja, det är bara inkomstuppgifter (i alla fall i Taxeringskalendern). Tack för svaret.
Inga problem!
Citera
2023-12-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Dessa sidorna är i själva verket kriminellas favoritsidor eftersom det går att koppla ihop adresser med personuppgifter, löner, bilägande, personnummer och andra uppgifter. Dessutom hamnar även friande domar och civilrättsmål i databasen, vilket innebär att folk som aldrig har begått ett brott i hela sitt liv blir misstänkliggjorda.

Finns redan i ett flertal förundersökningar exempel på hur kriminella har hittat offer genom till exempel MrKoll ...

Företagare på Limhamn rånades på Rolex i garage
Mannen som blev bunden i ett garage i Limhamn under natten mot torsdagen blev rånad på en Rolex-klocka. Dådet är ett av flera den senaste tiden där företagare och andra personer blivit rånade på dyra armbandsur. Polisen misstänker att offren blivit kartlagda.

https://www.sydsvenskan.se/2023-12-07/foretagare-pa-limhamn-ranades-pa-rolex-i-garage
Citera
2023-12-08, 09:52
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legalo2
Företagare på Limhamn rånades på Rolex i garage
Mannen som blev bunden i ett garage i Limhamn under natten mot torsdagen blev rånad på en Rolex-klocka. Dådet är ett av flera den senaste tiden där företagare och andra personer blivit rånade på dyra armbandsur. Polisen misstänker att offren blivit kartlagda.

https://www.sydsvenskan.se/2023-12-07/foretagare-pa-limhamn-ranades-pa-rolex-i-garage
Hoppas denna man har råd med en bra advokat och han även stämmer verifiera och company!
Citera
2023-12-08, 23:28
Medlem
Kommer med lite updates här.

Recap - såhär såg det ut för några veckor sedan:

GDPRWarrior har besvarat deras bestridande:

Citat:
1. Tillämplighet av Dataskyddsförordningen (GDPR) och Artikel 10:
Motparten hävdar att Dataskyddsförordningen inte är tillämplig på databaser med utgivningstillstånd och att frågan därmed saknar betydelse. Dock fortsätter jag att argumentera för att det finns överlappande områden där GDPR bör tillämpas för att skydda individens rättigheter, särskilt med avseende på integritetskänslig information som brottsdomar.

2. Principen om Unionsrättens Företräde:
Motparten ifrågasätter relevansen av frågan om Unionsrättens företräde och menar att den saknar betydelse för avgörandet av målet. Jag håller fast vid att det är nödvändigt att klargöra huruvida nationella domstolar bör upprätthålla en lagstiftning som tillåter publicering av personuppgifter utan individens samtycke, särskilt när det gäller känslig information som brottsdomar.

3. Begränsningar av Yttrandefriheten:
Motparten hävdar att frågan om balans mellan yttrandefrihet och individens rätt till privatliv och dataskydd har behandlats i nationell lagstiftning och därmed saknar betydelse för avgörandet av målet. Jag argumenterar för att EU-domstolens vägledning behövs för att förstå hur dessa principer samspelar på en övergripande nivå.

4. Kommersiella Motiv och Individuella Rättigheter:
Motparten förklarar att de inte förstår hänvisningen till "fallet" med Lexbase och anser att frågan saknar betydelse. Jag understryker vikten av att bedöma proportionen mellan kommersiella motiv, som i fallet med Lexbase.se syftar på mitt fall T 3743-23 som handlar om GDPR artikel 10, och individens rättigheter, en bedömning som jag anser är central för att säkerställa en rättvis och balanserad praxis.

5. EU-domstolens tidigare beslut (C-439/19 - B v. Latvijas Republikas Saeima):
Motparten menar att frågan saknar anknytning till omständigheterna i det aktuella målet. Jag påpekar att vägledning från tidigare EU-domstolsbeslut, särskilt i liknande fall, är viktig för att förstå tillämpningen av Dataskyddsförordningen och principen om Unionsrättens företräde.
Avslutningsvis framhåller jag att dessa frågor är nödvändiga för att säkerställa en enhetlig tolkning och tillämpning av unionsrätten och att de har en direkt relevans för målet.
Citera
2023-12-11, 14:21
Medlem
fendadens avatar
Tämligen undermåligt utformade svar ur ett juridiskt perspektiv, men vi får sätta hoppet till att den aktuella rådmannen till viss mån processleder och tar frågans EU-rättsliga dimension i särskilt beaktande - inte minst mot bakgrund av HD:s prövningstillstånd i Mr. Koll-fallet tidigare i år.

En erfaren jurist hade t.ex. inte missat att nämna detta fall och hade på ett tydligt sätt angett relevanta EU-rättsliga principer och artiklar i förhållande till Lexbase verksamhet.

GDPRWarrior ska dock ha kudos för det han gör - hade lagstiftaren varit konsekvent så hade denna situation aldrig uppstått.
Citera
2023-12-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Tämligen undermåligt utformade svar ur ett juridiskt perspektiv, men vi får sätta hoppet till att den aktuella rådmannen till viss mån processleder och tar frågans EU-rättsliga dimension i särskilt beaktande - inte minst mot bakgrund av HD:s prövningstillstånd i Mr. Koll-fallet tidigare i år.

En erfaren jurist hade t.ex. inte missat att nämna detta fall och hade på ett tydligt sätt angett relevanta EU-rättsliga principer och artiklar i förhållande till Lexbase verksamhet.

GDPRWarrior ska dock ha kudos för det han gör - hade lagstiftaren varit konsekvent så hade denna situation aldrig uppstått.
Ja.. Det är lite det jag har sagt hela tiden - att någon härifrån borde hjälpa honom i processen. Det är alltför många här som väljer att rulla tummarna med rollen som observerande besserwisser istället för att använda sina superkrafter. Känner på mig att detta inte kommer att leda till något förhandsavgörande från EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in