2023-12-11, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Människornas värld styrs hänsynslöst och obarmhärtigt även om många människor förmår leva bättre under bra förhållanden. Jag förstår och har erfarit att medias konsensusbild av världen inte är sann. Dessutom så tycket jag mig förstå att berättelserna om den vuxna Jesus är sanna och därför utgår jag från Jesus information, som många utgår från annan information, t.ex om Universum och dess beskaffenhet.

För mig räcker det att jag själv förstår och att jag gör mitt bästa för att hjälpa andra att förstå. Vem som sedan förstår eller inte, tror eller inte, är bortom min makt. Men jag är rätt säker på att många kristnas tolkning av Paulus teologi inte är riktig: Gud skickar ingen till evig plåga för att de "tror fel". De som är barmhärtiga är värdiga evigt liv och detsamma gäller de som tror på Jesus och hans budskap.
Vad är det fetade grundat på?
Citera
2023-12-11, 14:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Vad är det fetade grundat på?
Allt jag har erfarit som definitivt inte är allmänt vedertaget som konsensus.
Citera
2023-12-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Allt jag har erfarit som definitivt inte är allmänt vedertaget som konsensus.
Skulle du kunna formulera ett rakt svar istället för ett luddigt?
Citera
2023-12-11, 16:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är jag som vet vad ett cirkelargument är & att jag inte presenterat sådan argumentation.
Det är också därför du inte kan visa sådan argumentation från min sida, och ingen annan heller.
Vad det hela handlar om är att du är d-m i h-l- h-v-d-et, men tror om dig att vara smart & poserar som sådan. Finns en del andra också här. Gemensamt för åtminstone de flesta torde vara Alla att de presterat bra i svensk skola och/eller förläst sig på dumheter på ateistiska fulsajter.
Uppenbarligen har du noll koll på vad ett cirkelargument är. Vi släpper det. Du framstår som helt obildbar.
Citera
2023-12-11, 16:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men hur d-m är du? Många skrifter kan vara objektivt heliga. Objektiv helighet och subjektiv helighet är olika storheter, de ligger på olika plan.

this dude is so cr-z-
Nej. Något som är objektivt gäller för alla överallt. Det finns inga heliga böcker som gör det. Det finns heller inget objektivt rikigt eller tråkigt eller snyggt eller fult eller vad du vill
Citera
2023-12-11, 16:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Uppenbarligen har du noll koll på vad ett cirkelargument är. Vi släpper det. Du framstår som helt obildbar.
Nej. Jag har i decennier vetat vad ett cirkelargument (circulus in probando) är.
Hela ditt bråkande betingas av ditt eländiga tillstånd av grav ateism. Den förvänder ditt tänkande (och djävulen slår stundom sina barn med ren galenskap).
Sådan fader, sådana barn.
Jag har inte framfört cirkelargument.
Citera
2023-12-11, 16:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej. Något som är objektivt gäller för alla överallt. Det finns inga heliga böcker som gör det. Det finns heller inget objektivt rikigt eller tråkigt eller snyggt eller fult eller vad du vill
Nej. Något som är objektivt sant är sant oavsett om någon subjektivt försanthåller det.
Att det inte skulle finnas något objektivt riktigt är ett oriktigt och subjektivt påstående från ditt håll.
Din gravt ateistiska och relativistiska själ har producerat det påståendet. Påståendet har inte objektivt status, förutom att det är en objektiv sanning att du producerat det påståendet.
Citera
2023-12-11, 17:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Skulle du kunna formulera ett rakt svar istället för ett luddigt?
Nej, jag har sett saker som inte anses finnas men vill inte diskutera det just nu i detalj. Kan väl ändå nämna de två diskusformade UFO som jag såg för c:a 30 år sedan.
Citera
2023-12-11, 17:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej. Jag har i decennier vetat vad ett cirkelargument (circulus in probando) är.
Hela ditt bråkande betingas av ditt eländiga tillstånd av grav ateism. Den förvänder ditt tänkande (och djävulen slår stundom sina barn med ren galenskap).
Sådan fader, sådana barn.
Jag har inte framfört cirkelargument.
Du säger att Guds ord bevisar dig själva. Du menar att bibeln är sann för att det står i bibeln att bibeln är sann. Det blir inte mer cirkelargument än så.
Citera
2023-12-11, 17:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej. Något som är objektivt sant är sant oavsett om någon subjektivt försanthåller det.
Att det inte skulle finnas något objektivt riktigt är ett oriktigt och subjektivt påstående från ditt håll.
Din gravt ateistiska och relativistiska själ har producerat det påståendet. Påståendet har inte objektivt status, förutom att det är en objektiv sanning att du producerat det påståendet.
Men för helvete...något är objektivt sant även om någon subjektivt tycker det? Fattar du själv vad du pratar om?
Och nej, det finns inget objektivt riktigt.
Citera
2023-12-11, 18:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du säger att Guds ord bevisar dig själva. Du menar att bibeln är sann för att det står i bibeln att bibeln är sann. Det blir inte mer cirkelargument än så.
Varför skulle Guds ord inte bevisa Guds ord? Menar du kanske att Gud kan ljuga? I så fall inför du ett förvänt gudsbegrepp som jag inte tänker ens diskutera.

Jag har inte argumenterat för att vilken som helst textsamling är ofelbar om den själv hävdar sig vara ofelbar.
För att en textsamlings hävdande om sig själv som ofelbar ska vara ofelbart måste textsamlingen vara Guds ord, eftersom endast Gud är ofelbar.
Jag har inte sagt att alla textsamlingar är Guds ord.
En textsamling som vittnar om sig själv som Guds ord är ofelbar om textsamlingen faktiskt är Guds ord.
Att kalla DET cirkelargumentation visar endast att man är d-m i hela h-v-d-t.
Citera
2023-12-11, 18:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Men för helvete...något är objektivt sant även om någon subjektivt tycker det? Fattar du själv vad du pratar om?
Och nej, det finns inget objektivt riktigt.
Om något är objektivt sant är det objektivt sant oavsett hur många som håller det för objektivt sant. Det som är objektivt sant är objektivt sant även om ingen skulle hålla det för objektivt sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in