2023-12-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Det här är sista gången jag försöker förklara för dig.
1. Man har ett kollektivavtal, i detta fall IF Metall och ett av deras avtal, vilket vet jag inte Motorbranschavtalet?

2. Man kan teckna ett lokalt avtal med IF Metall för den specifika arbetsplatsen som ger bättre förmåner.

3. Du kan, vare sig du är fackansluten eller inte, teckna ett individuellt avtal som är bättre än det fackliga avtalet.

1. Varför skulle Tesla börja med att teckna ett avtal som försämrar arbetsvillkoren till sina anställda?

2. För att sedan lägga tid på att förhandla fram ett lokalt avtal med det de redan har idag? Och i denna förhandling behöva göra eftergifter för det är så man gör i en förhandling, ge och ta?

3. Och sen trots man först har försämrat för alla, sedan förhandlat tillbaka samma villkor och i samma veva fått ge efter i bitar. Ska man ändå fortsätta att förhandla och teckna individuella avtal med alla?

Kollektivavtalet är precis som du skrivit i andra inlägg en grund och man kan ge mer. Men jag förstår inte hur alla ni kan vara så blåögda med att tro att kollektivavtalet inte kostar pengar för arbetsgivaren? Skriver de på tar de direkt på dig extra kostnader som du inte hade innan. Både direkta och indirekta.
Citera
2023-12-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kollektivavtal fungerar på liknande sätt inom dom flesta arbetar yrken, man har inga avgångsvederlag eller något vid varsel. bara sin uppsägningstid.

För en bilmekaniker utgör inte detta kollektivavtal någon större skillnad hur man kan säga upp personal,
Har berättat hur man varslar via facket, det är mycket enkelt som arbetsgivare, då det är arbetsgivaren som bestämmer när man vill varsla, dvs det är inte facket,
Vill jag varsla i veckan ringer jag bara facket att jag ska varsla, facket frågar när? jag berättar nu samma veckan . sedan skäl, arbetsbrist, den anställde blir varslad under veckan och har sedan sin sista dag beroende på uppsägningstid.

Hört talas om MBL ?
Citera
2023-12-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
1. Varför skulle Tesla börja med att teckna ett avtal som försämrar arbetsvillkoren till sina anställda?

2. För att sedan lägga tid på att förhandla fram ett lokalt avtal med det de redan har idag? Och i denna förhandling behöva göra eftergifter för det är så man gör i en förhandling, ge och ta?

3. Och sen trots man först har försämrat för alla, sedan förhandlat tillbaka samma villkor och i samma veva fått ge efter i bitar. Ska man ändå fortsätta att förhandla och teckna individuella avtal med alla?

Kollektivavtalet är precis som du skrivit i andra inlägg en grund och man kan ge mer. Men jag förstår inte hur alla ni kan vara så blåögda med att tro att kollektivavtalet inte kostar pengar för arbetsgivaren? Skriver de på tar de direkt på dig extra kostnader som du inte hade innan. Både direkta och indirekta.

1. Försämrar ? KA ger ett golv och man kommer bort ifrån godtycke !

2. Ja, i en förhandling får man ge och ta.

3. "Försämrat för alla"?

4. Ja, ett KA gör att det kostar lite mer för arb.giv
Och det är DÄR skon klämmer !
Citera
2023-12-11, 09:37
Medlem
Finansförbundet - som väl knappast kan anklagas för att vara "sossigt" / "kommunistiskt" etc. + alla andra primitiva vulgära invektiv som "hjärntrusten" av brölande okunniga här verkar ha som favorituttryck säger...

".. Finansförbundet: Våra sympatier ligger hos IF Metall
När leksaksjätten Toys r Us vägrade kollektivavtal på 1990-talet var det Finansförbundets sympatiåtgärd som slutligen knäckte motståndet. Det tänker förbundets ordförande på nu när Tesla-konflikten växer..."

https://www.arbetsvarlden.se/finansforbundet-vara-sympatier-ligger-hos-if-metall/
Citera
2023-12-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle deras arbetsvillkor försämras om de skrev på?

Kollektivavtalet är en paketlösning. Facket har tillsammans med arbetsgivarorganisation kommit fram till vad som passar dem som helhet. Det har varit att ge och ta.

Flera av de lagar som gäller för de som är anställda på ett företag utan KA har avtalats bort eller om av facket som eftergift då arbetsgivare vill ha detta. Ta till exempel LAS. Turordningsregler och uppsägningstid har försämrats för den anställde.

Nu vet ingen förutom facket och arbetsgivarorganisationen exakt vad som förhandlats om för detta. Men för att visa ett exempel.

För att låsa in anställda med längre uppsägningstid har de exempelvis fått bättre procent på sin tjänstepension. Arbetsgivare inser att det är mer fördelaktigt för dem att en anställd inte kan sluta på 1 månad då det stör verksamheten och är omöjligt att ersätta på så kort tid. De betalar gärna mer i pension så de får 3 månader på sig att ersätta personen. Dvs ge och ta.

Nu så uppfyller Tesla redan villkoren eller ger bättre. Så varför ska arbetarna acceptera att deras villkor försämras för att få något de redan har?
Citera
2023-12-11, 09:42
Medlem
Citat:
Tesla hade inte haft de problem de har om de hade tecknat kollektivavtal. Och de skulle bli av med de problemen de har nu om de hade ändrat sig. Eller hur?

Och nej, jag påstår inte att man är fullständigt garanterad att bli drabbad av en strejk bara för att man tecknar kollektivavtal. På samma sätt påstår jag heller inte att man är garanterad att inte bli skadad i trafiken om man använder bilbälte. Men det minskar risken påtagligt i båda fallen.

Har maffiafacket accepterat att det är FRIVILLIGT att teckna kollektivavtal så har detta inte varit något problem.
Citera
2023-12-11, 09:42
Medlem
För den som läser tysk media är detta inte någon nyhet.

Tyska SIXT, Europas största biluthyrningsföretag gör sig av med Tesla i sin hyrbilsflotta.

"..företaget hävdar att det blivit för dyrt att äga och hålla igång Teslabilar. Dels har Teslas stora prissänkningar lett till att bilarna fått betydligt lägre restvärdet, dels är bilarna dyrare att reparera när de skadas. Till skillnad från andra bilföretag vill inte Tesla teckna avtal om garanterade restvärden med hyrbilsföretag..."

Detta med att inte vilja teckna avtal tycks vara ett signum för Tesla.. Avtal om garanterade restvärden likväl som KA

Avtal skapar trygghet och stabilitet och garanterar långsikighet.och.. "Ordnung muss sein!"

Musk & Co borde ta och lära sig lite mer om Europeisk kultur och de förhållanden som gäller här. Dagens "cowboymentalitet" skapar bara oreda och i slutänden inte bara negativ publicitet utan även röda siffror i kalkylerna.

https://carup.se/darfor-dumpar-hyrbilsforetaget-sina-tesla-bilar/
Citera
2023-12-11, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Har maffiafacket accepterat att det är FRIVILLIGT att teckna kollektivavtal så har detta inte varit något problem.
Tja, jag svarade bara på din fråga om varför de skulle skriva på. Hade de gjort det hade de sluppit de här problemen.

Och frågan är fortfarande, varför skriver de inte på?
Citera
2023-12-11, 09:45
Medlem
Citat:
Tja, jag svarade bara på din fråga om varför de skulle skriva på. Hade de gjort det hade de sluppit de här problemen.

Och frågan är fortfarande, varför skriver de inte på?

De vill inte ha avtalet. Svårt att förstå??
Citera
2023-12-11, 09:46
Avslutad
Citat:
De vill inte ha avtalet. Svårt att förstå??
Varför inte? Innebär det några nackdelar för Tesla? Det borde det ju inte göra om deras avtal är bättre.
Citera
2023-12-11, 09:50
Medlem
Citat:
Varför inte? Innebär det några nackdelar för Tesla? Det borde det ju inte göra om deras avtal är bättre.

Finns ingen anledning om det är sämre.
Citera
2023-12-11, 09:51
Medlem
Citat:
Det är där problemet ligger , det är fullt lagligt i Sverige att på ett mindre företag som inte tecknat kollektivavtal jobba för en krona i månaden om man bara är idiot nog att ställa upp på det.Ingen lagstadgad minimilön.De flesta med invandrarbakgrund som jag försökt förklara detta för har trott att jag är galen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in