2023-12-11, 02:27
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Lars Hillersberg?
Ja. Jag har aldrig gillat Hillersberg och tycker att han mest ritar en massa skit som är kränkande för utsatta grupper, och sedan ursäktar det med att det är "satir".
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Någolunda? Var du ens med på 90-talet?
Jo, jag spenderade åtminstone delvis 1990-talet i Sverige. Vidhåller dock att Wahlbeck var någorlunda mainstream. Om du tycker han var viktigare än "någorlunda" bodde du väl i någon betongförort till en större stad där alla polare hade kabel-TV. En stor del av Sverige saknade kabel-TV och missade därför helt hans grejer på Z-TV. Han var absolut inte mainstream på det sätt att alla visste vem han var, i stil med det som sändes på Public Service såsom Killinggänget och Hassan-medlemmarnas upptåg (eller ens Varan-TV).

Han var dock tillräckligt mainstream för att en liten grupp i kompisgänget skulle tycka att han var den roligaste personen någonsin. Han var också tillräckligt populär för att få berätta om sina tarmsköljningar i den då populäraste familjeunderhållningen i form av Sen kväll med Luuk.
Citera
2023-12-11, 02:34
Medlem
Hypokondrias avatar
"Peter Wahlbeck, nästan ett geni" som han kör på sin senaste flyer, han har inte helt fel.

Har turen att springa in i han lite då och då,
Vet att många vägrat ha med han att göra men personligen tycker jag han är jävligt rolig och intensiv att samtala med,
faktiskt en av de roligaste.

Keep it up Peter !
Citera
2023-12-11, 03:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad man tycker är kul är såklart helt subjektivt men det är bara att se sig om i komikervärlden för att snabbt inse att komiker nästan alltid har ett bäst-före-datum. De finns ytterst få komiker som är 60+.

Det här har du rätt i. Humor är väldigt generationsbetonat och det som gällde för bara 20 år sedan kan vara stendött idag.

Jag som är född på 80-talet och hade större delen av min tidiga ungdom i mitten till slutet av 90-talet och fullkomligen älskar Killinggänget ser ju att ungdomar idag i mångt och mycket varken förstår eller gillar humorn. Idag är det helt annat som gäller, pranks och gärna väldigt korta klipp, som med allting annat, som jag mest ser som hjärndött skit.

Sverige har också förändrats så enormt mycket sedan 1990, på ett sätt som är i det närmaste unikt, att yngre människor idag inte ens känner igen samhället som humorn byggs i och kring om den förekommer innan de stora invandringsvågorna. Norge är ett land som inte förändrats på samma sätt och där jag upplever att yngre faktiskt tycker att norsk humor från 90-talet är roligt.
Citera
2023-12-11, 03:28
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw66
Peter Wahbeck är en legend.
Han rostade Fredrik Andersson för länge sen på Berns..
https://m.youtube.com/watch?v=3FcxsaH-IQA&t=9s
Och nu när Fredrik Andersson är den hetaste komikern, just för att han inte är PK.
Så ville väl Wahlbeck ta det ett steg längre..
Folk är trötta på Schyffert och Betnér.
Sen vet jag att Peter tog illa vid sig när den feta Johanna Nordström dömde ut honom i sin podd och kallade honom avdankad och rasist.

Schyffert om att turnera med Peter Wahlbeck 🤣🤡✌️
https://www.instagram.com/reel/C0Mf6GtiaXX/

https://youtu.be/3FcxsaH-IQA?t=395

Billgren: https://www.bukowskis.com/sv/auctions/573/458-ernst-billgren-makalos-nedmontering

Wahlbeck: https://www.bukowskis.com/sv/lots/628036-peter-wahlbeck-tillskriven-blandteknik-pa-panna-osignerad
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-12-11 kl. 03:30.
Citera
2023-12-11, 04:07
Medlem
Något med honom och enligt vad jag kan om psykologi får mig att fundera på schizotyp störning. Varför? Jo, han tror på lite konstiga saker. Swedenborg eller vad det var... Talar också om saker relaterade till denna tro som fakta. Kanske inget klart symtom men... Har även gjort mycket konstiga saker, snudd på sjuka vilket är i linje med ovannämnda tillstånd. Sen brist på vissa sorters empati är också ett symptom och det skulle kunna förklara han ibland säger olämpliga saker. Finns nog en del andra konstnärer och regissörer m.fl. som har detta tillstånd. Ytterligare ett symptom är problem med relationer.

Jag kan ha fel såklart.
Senast redigerad av Snobird 2023-12-11 kl. 04:30.
Citera
2023-12-11, 04:09
Medlem
Man undrar ju hur det gick till när hans uppträdande fick avbrytas i förtid?! Tacklade man honom av scenen? Sprang man in o tog mikrofonen?!
Citera
2023-12-11, 04:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Något med honom och enligt vad jag kan om psykologi får mig att fundera på schizotyp störning. Varför? Jo, han tror på lite konstiga saker. Swedenborg eller vad det var... Talar också om saker relaterade till denna tro som fakta. Kanske inget klart symtom men... Har även gjort mycket konstiga saker, snudd på sjuka vilket är i linje med ovannämnda tillstånd. Sen brist på vissa sorters empati är också ett symptom och det skulle kunna förklara han ibland säger olämpliga saker. Finns nog en del andra konstnärer och regissörer m.fl. som har detta tillstånd. Ytterligare ett symptom är problem med relationer.

Jag kan ha fel såklart.

Det roar honom att bli betraktad som knasboll, så jag tror knappast han är psykiskt sjuk. Han snöar in på någon esoterisk filosof ibland, mest för att ha något att prata om. Innan det var Swedenborg så var det Martinus. Och så kör han med att han är "kosmisk kommunist" eller något liknande. Han hittar bara på någon skit. Jag får inte intrycket att han är särskilt bildad tyvärr.
Citera
2023-12-11, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det roar honom att bli betraktad som knasboll, så jag tror knappast han är psykiskt sjuk. Han snöar in på någon esoterisk filosof ibland, mest för att ha något att prata om. Innan det var Swedenborg så var det Martinus. Och så kör han med att han är "kosmisk kommunist" eller något liknande. Han hittar bara på någon skit. Jag får inte intrycket att han är särskilt bildad tyvärr.

Ok, det är kanske något sätt han bara gillar att bete sig. En person med schizotyp störning är dock konsekvent lite konstig eller dras till eller gillar konstiga saker. Överlag kan folk med den störningen verka ganska normala.

Sen kan man såklart ifrågasätta psykiatri överhuvudtaget och vilka diagnoser som egentligen finns...
Citera
2023-12-11, 04:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Sen kan man såklart ifrågasätta psykiatri överhuvudtaget och vilka diagnoser som egentligen finns...

Personlighetsstörningarna är ju bara beskrivningar av olika beteendeen. Det är godtyckligt satta kategorier av beteenden som vi betraktar som problematiska.
En del andra psykiska sjukdomar kan du ser på hjärnröntgen, så det är ju väldigt olika.
Citera
2023-12-11, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Man undrar ju hur det gick till när hans uppträdande fick avbrytas i förtid?! Tacklade man honom av scenen? Sprang man in o tog mikrofonen?!
Va han onykter ?
Har hänt tidigare han varit rejält på kanelen och fått avbryta
Citera
2023-12-11, 06:01
Medlem
Peer Wahlbeck kommer bli fullbokad efter detta

En underhållare som under de senaste åren har blivit en vattendelare. Många ser honom
som ett komiskt geni. Andra betraktar honom som konspirationsteoretiker och rasist. Peter
Wahlbeck har under senare år bland annat skapat rubriker på grund av sitt vaccinmotstånd
i samband med corona-pandemin.

– Han hånade folk i publiken för deras utseenden, säger en besökare.
Låst: https://www.smt.se/2023-12-10/stjarnkomikern-fick-sparken-efter-forsta-julshowen
Citera
2023-12-11, 06:12
Medlem
Skön lirare. Hade rätt kul med honom på kvarnen engång för ca 10 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in