2023-12-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vet ni (ordentliga FUP-läsare) varför Z har så dålig syn? Hon har väl en skada på hornhinnan på det ena ögat men varför har hon så nedsatt syn på båda ögonen? Hur har skadan på hornhinnan uppstått?

Det är ju inget föräldrarna har sökt för (såklart) men för oss vanliga dödliga är det ju något man tar
på yttersta allvar.

Jag måste ha missat ngt i FUP eftersom jag tycker att det borde framkommit mer om det. Har förskolan (de ggr hon var där) uppmärksammat det eller BVC ngn av de ggr hon varit där?

Inget jag har läst i FUP men ättika/ättiksyra kan ge skador på hornhinnan om man får det i ögonen… om det händer behöver man skölja jättenoga o länge o det är ändå frätande…

OBS!! Jag har alltså inga belägg för att det är vad som hänt med Z o hennes skada på hornhinnan. Men med tanke på dom föräldrarna är det ändå inte otänkbart att just skadan kommit till så.
Citera
2023-12-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadinside666
Läste nånstans i förhören med J att hon hade en traumatisk födsel med Z. Bland annat så kom hon men fötterna först och sedan så beskriver hon att dem fick ”klippa upp hela henne”. Kan det vara en bidragande faktor till hennes hänsynslösa beteende? Att hon på något sätt föraktar och anklagar flickan för sin egen födelse?
Hur J är och behandlar sin dotter visar ju på noll kärlek till henne, medan hon verkar bry sig om och älska alla andra. Det är den enda förklaringen till att det endast är misshandel av ett barn och att J är den som verkar hemskast av J och D.
Om detta berodde på en psykisk störning bara så hade hon varit så här mot andra också. Inte minst sin man. Dvs fysisk och trycker ner en människa på ett sådant sätt att hon inte bara får den att tvivla på sig själv, men även flera personer till också.
I exempelvis sekter när en person blir en syndabock på detta viset att den tillslut blir misshandlad alternativt mördad så har det börjat då personen i fråga gjort något ”fel” som exempelvis sagt ifrån eller till och med försökt lämna sekten. Det har ofta varit den första personen som gör detta som sätter ribban för resten av anhängarna och på så sätt lär även dem sig att inte göra samma sak eller så förenas dem i sin sjuka tro än mer av att det blir blodigt allvar.

Z var det första barnet som hon behövde bli klippt på detta sättet med då hon inte låg med huvudet neråt.
J har tagit tunga droger och tagit sprutor redan i sin ungdom och har genom det förmodligen upplevt både det ena och det andra traumatiska. Men majoriteten av sådana kvinnor har upplevt hemskt pga män. Och män slår man inte tillbaka.
Nu hände något traumatiskt vid Z’s födsel. Alltså ”det är Z som gjort mig detta” och pga att det är en flicka och dessutom mitt eget barn så kan jag straffa henne.

Vad tänker ni om detta?

Bägge föräldrarna verkar sakna empati för andra.
Men gör sig till när de förväntas se ut på ett visst sätt framför samhället.
Hur de ens pratar om en stackare som uppenbarligen inte mår bra är ju sjukt bara det.
En 7 åring.
Något stämmer ju inte.
Citera
2023-12-10, 22:53
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyrJompen
I FUP står det att de gjorde en synundersökning på 5-årskontrollen, och att den var utan anmärkning. Jag reagerade på det, och tänker att den nedsatta synen då kanske mer beror på horhinneskadan än ett medfött fel.

Z var ju undernärd och hade näringsbrist under de sista åren. Kroppens organ och inte minst ögon är ju beroende av olika vitaminer som hon har saknat. Pratar vi då om ett eller ett par år i flickans liv med näringsbrist är det ju väldigt mycket. Lägger vi sedan till att hon var inlåst i mörka rum så har hon inte fått det dagsljus som ögonen kräver..

Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Det finns mycket olika skador att lista ut här.
Tyvärr har flera redan vittnat om att flickan hade självskadebeteende, vilket gör det svårt bevisa exakt vad som hänt angående alla skador.
Ingen vet hur pass illa hon kan ha varit mot sig själv i en pressad situation tex pga stress.

Men hon vittnar själv om flera händelser som att tex blivit tejpad med silvertejp inte fått fråga om mat tex.
Mamman har klagat att hon luktar för illa för att få duscha..

Där håller jag faktiskt inte med dig att många vittnar om att Z har självskadebeteende. Däremot säger mamman det till alla som vill höra på men ingen har i praktiken sett det.

Sedan det att hon skulle riva sig i ansiktet så att hon t ex kom åt ögat tror jag absolut inte på. I övrigt det som föräldrarna kallar självskadebeteende ser man ju ofta hos barn som inte får som de vill. Har ni inte sett barn som kastar sig på golvet och låter som mistlurar för att de inte får något

Det andra de pratar om att hon äter och dricker vad som helst verkar ju gå väldigt långt bak i tiden. Z är ju inte speciell på det viset. "Alla" vet att ungar kan stoppa vad som helst i munnen. Det som tydligast framkommer är ju att när hon var hos mormor och morfar och fick mat är det inget som de har sett. Har hon sen kommit hem och maten blivit ransonerad har hon förmodligen blivit hungrig och desperat.

Under det dryga halvår som vi fick följa henne har det hänt vid ett tillfälle att hon slagit sig i ansiktet.
Citera
2023-12-11, 00:08
Medlem
Citat:
Z var ju undernärd och hade näringsbrist under de sista åren. Kroppens organ och inte minst ögon är ju beroende av olika vitaminer som hon har saknat. Pratar vi då om ett eller ett par år i flickans liv med näringsbrist är det ju väldigt mycket. Lägger vi sedan till att hon var inlåst i mörka rum så har hon inte fått det dagsljus som ögonen kräver..

Där håller jag faktiskt inte med dig att många vittnar om att Z har självskadebeteende. Däremot säger mamman det till alla som vill höra på men ingen har i praktiken sett det.

Sedan det att hon skulle riva sig i ansiktet så att hon t ex kom åt ögat tror jag absolut inte på. I övrigt det som föräldrarna kallar självskadebeteende ser man ju ofta hos barn som inte får som de vill. Har ni inte sett barn som kastar sig på golvet och låter som mistlurar för att de inte får något

Det andra de pratar om att hon äter och dricker vad som helst verkar ju gå väldigt långt bak i tiden. Z är ju inte speciell på det viset. "Alla" vet att ungar kan stoppa vad som helst i munnen. Det som tydligast framkommer är ju att när hon var hos mormor och morfar och fick mat är det inget som de har sett. Har hon sen kommit hem och maten blivit ransonerad har hon förmodligen blivit hungrig och desperat.

Under det dryga halvår som vi fick följa henne har det hänt vid ett tillfälle att hon slagit sig i ansiktet.

Ok.
Det lät så på flera av mammans syskon och om jag inte minns fel, kanske flickans syskon även?

Det var därför jag läste i FUP, för att det verkade så oklart om sånt kan hända och det inte går att bevisa vem som gjort vad?
Citera
2023-12-11, 00:22
Medlem
Citat:
Bägge föräldrarna verkar sakna empati för andra.
Men gör sig till när de förväntas se ut på ett visst sätt framför samhället.
Hur de ens pratar om en stackare som uppenbarligen inte mår bra är ju sjukt bara det.
En 7 åring.
Något stämmer ju inte.

Ja fast det är ju redan underförstått. Jag ville mest bara fördjupa mig lite inom vad som kan ha lett upp till att det blev så och varför just mot Z. Alla andra syskon är dom ju nämligen snälla mot
Citera
2023-12-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ja fast det är ju redan underförstått. Jag ville mest bara fördjupa mig lite inom vad som kan ha lett upp till att det blev så och varför just mot Z. Alla andra syskon är dom ju nämligen snälla mot

Hon var speciell uttryckte de sig om.
Krånglig.
Kan väl räcka.
Så är det ofta i många familjer fast inte på så grovt sätt.
Citera
2023-12-11, 00:39
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Slagit sig själv eller blivit slagen i ansiktet?
Citera
2023-12-11, 01:49
Medlem
Citat:
Hon var speciell uttryckte de sig om.
Krånglig.
Kan väl räcka.
Så är det ofta i många familjer fast inte på så grovt sätt.

Tror du verkligen att det var allt de kallade henne?

Okej men i många familjer brukar ej sådant här ske. Det är just därför jag ville fördjupa mig inom det psykologiska.
Om du är så emot det behöver du inte svara, jag ställde trots allt mina frågor till de som var intresserade av diskutera den biten
Citera
2023-12-11, 02:51
Medlem
Citat:
Tror du verkligen att det var allt de kallade henne?

Okej men i många familjer brukar ej sådant här ske. Det är just därför jag ville fördjupa mig inom det psykologiska.
Om du är så emot det behöver du inte svara, jag ställde trots allt mina frågor till de som var intresserade av diskutera den biten

Jag svarade på det också.
Citera
2023-12-11, 11:11
Medlem
Citat:
Det finns mycket olika skador att lista ut här.
Tyvärr har flera redan vittnat om att flickan hade självskadebeteende, vilket gör det svårt bevisa exakt vad som hänt angående alla skador.
Ingen vet hur pass illa hon kan ha varit mot sig själv i en pressad situation tex pga stress.

Men hon vittnar själv om flera händelser som att tex blivit tejpad med silvertejp inte fått fråga om mat tex.
Mamman har klagat att hon luktar för illa för att få duscha..

De som säger Z har ett självskadebeteende är J och D. De andra är tillsagda att Z har ett dvs alla syskon tror på mamma och pappa. Det är uppenbart. Att utomstående vittnar om att Z har ett självskadebeteende är för att de fått det som information de har inte sett något själva inte J syskon heller. De är hörsägen de vittnar på isåfall från J & D
Citera
2023-12-11, 12:27
Medlem
Vet inte om det framkommit i FUP men vet man hur Z tandstatus va? Har svårt att tänka mig att J och D har borstat tänderna osv på henne.
Citera
2023-12-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Man hade önskat att ”föräldrarna” kunde sitta häktade så länge de krävdes och att man tog höjd för att vänta in Z att bli redo för att berätta mer , innan man avslutade rättegången. Ja jag menar alltså att det kanske kan ta tre år och sen efter det får man sätta punkt, och avsluta rättegången. Typ så.
Svårt att föreställa sig men alla pågående processer i den lill flickans huvud måste vara massivt komplext. Förnekelse, förträngning, lojalitet, tilltro till andra, våga gå in hur det var, perspektiv att ens kunna se vad som är värt att berätta etc etc.
Fyfan vilket jävla fall.

Nej, det hade inte varit möjligt varken på ett juridiskt, rättssäkert eller etiskt plan!
Häktning handlar ju om att det skall finnas ett misstänkt brott som behöver utredas - och att det måste finnas tillräckliga skäl för att häkta samt att det finns en misstankegrad av sannolika skäl mot vederbörande. Om man då är i en situation där man skulle vara tvungen att "vänta in" att målsägande EVENTUELLT öppnar upp sig och berättar, så är man i ett läge där det ju faktiskt inte finns någon konkret brottsmisstanke. I vart fall så finns det varken tillräckliga skäl för att häkta, och heller inte en misstankegrad av sannolika skäl mot föräldrarna - vilket som sagt är helt avgörande för att kunna hålla någon häktad.

Vidare så finns ett skyndsamhetskrav reglerat i Rättegångsbalken som säger att en åklagare har skyldighet att bedriva förundersökning, med häktad person, skyndsamt. Detta hade man ju knappast levt upp till, då förundersökningen s.a.s skulle gå ut på att vänta ut att målsägande är redo att berätta något. Vidare så finns även proportionalitetsprincipen reglerat i Rättegångsbalken som säger att "häktning endast får ske om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse" och tar sikte på att det måste finnas ett behov av att frihetsberöva vederbörande, samt att frihetsberövandet skall vara proportionerligt. Att då häkta personer för att vänta in att målsägande ev. skall berätta något - och att göra detta under en längre/oöverblickbar tidsrymd skulle definitivt strida mot proportionalitetsprincipen.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-12-11 kl. 12:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in