Citat:
Ursprungligen postat av
Blackmonk
Jag är utdelad där. Från det som framkommit är att mamman varit betydligt värre men pappan har absolut inte varit bra plus ett garantansvar. Skulle säggäa att de båda bör få väldigt långa straff men om någon ska få ett längre är det mamman. Men jag hade helst sett båda inspärrade för alltid så...
Jag hoppas att de tar sig själv av daga i fängelset. Det är det bästa för samhället. Och då slipper z vara rädd att de kommer tillbaka. Och s har ingen att skydda vilket kan hjälpa läkningsprocessen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det känns som att J varit den drivande och D har hängt på i vissa delar. Jag vet inte säkert men jag tror att J nog kan få lite längre straff än D. Eller så blir det samma pga av att mkt skett i samförstånd. Som i Tove fallet nyss. (Innan det gick till hovrätt.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Snitsigare
Jo det tycker jag nog med tanke på att de verkat behandlat Z lika djävulskt. Och även om man nu kommer fram till att den ena gjort mer så har den andra definitivt vetat med tanke på Z skador som t ex brutna armar och ben, brännskada etc etc. Och då bör den "snällare" åka på garantansvar.
Tack för att ni svarade! Ungefär såhär ser jag på det..
Det har tillsammans och i samförstånd: Bundit och låst in Z i ett mörkt, kallt rum utan möjlighet att gå på toaletten. De har inte heller gett henne kläder utan låtit henne sitta och frysa.
De har inte på ngt sätt tillgodosett hennes behov av näring. Tvärtom har de låtit henne vara hungrig och törstig vilket lett till undernäring av sådan grad att det är sällsynt i ett land som Sverige. (Vad jag förstått). Minns jag rätt gick hon mellan 3 och 6 års ålder endast upp 2 kg..
De har isolerat henne och inte låtit BVC tittat på henne (de skulle då alarmerat), de har inte heller låtit henne gå till tandläkaren trots många kallelser och de har hållit henne hemma från skolan. Denna isolering tror jag beror på att de är rädda för att Z ska säga något. Vilket för övrigt Z:s äldste bror sa "våra föräldrar vill inte låta henne gå i skolan för de är rädda att hon snackar skit om dem".
Hon är även i övrigt vanvårdad och smutsig.
De har utsatt henne för ett oehört lidande genom att inte söka vård vid frakturer och brännskador.
Allt detta ska de dömas gemensamt för. Jag har säkert glömt något, det är så mycket Z varit utsatt för. Det jag funderade på var om mamman skulle få något extra straff t ex eftersom hon hällt kokande vatten på Z och brutit hennes arm. Även har mamman åstadkommit skador på Z privata delar. Det är fler skador som åstadkommits men här har vi ett direkt utpekande på mamman.
Garantansvar är "för lätt", det är ju inte så att endast en av föräldrarna varit aktiv och den andre passiv. Däremot undrar jag hur mycket lidande mamman utsatt Z för när hon varit ensam hemma med barnen och även nattetid.
Att inte söka vård vid bruten arm och vid en sådan enorm brännskada kan ju omöjligt gå under garantansvar det måste vara hårdare straff för det. Dock borde den som åsamkat skadorna få ännu hårdare straff.
Jag har suttit och läst igenom föräldrarnas förhör en gång till. Det är uppenbart att Petr@ vill få pappan att öppna upp vilket han inte gör.
Sedan är det förbluffande hur någon kan vara så manipulativ som J. "Alla" anser henne vara en bra mamma som älskar sina barn. Då ska vi tänka på vad hon trummade in i barnen jämt och ständigt.
"Familjen först" dvs kollektivet före individen.. Hur hon lärt alla barnen att vara tysta om dåliga grejer, då byter de bara samtalsämnen. Z:s syskon är oerhört väldresserade..
Sedan ngt väldigt viktigt, kanske ngt av det viktigaste... Få Z att inse vilken betydelsefull människa hon är. Hon upprepar ofta att föräldrarna inte "orkade med henne". Att det skulle vara något fel på henne. Det tankemönstret måsta absolut brytas, det är något som är oehört sorgligt att läsa.