Citat:
Ursprungligen postat av
EnOroligSjal
Hej
Har fått reda på att jag har urinblåsecancer som har spridit sig till prostatan och bildat en malign tumör. Ingen har sagt det till mig men jag förstår att jag kommer att dö av detta. Fick symptom som blod i urinen i augusti och sökte för det. Gjorde en TURP operation där dom fann mycket ärrvävnad och det såg inte bra ut. Är omöjligt för mig att gå till jobbet och jobba på som vanligt. Finner liksom ingen lycka eller glädje eller framtidstro i livet. Är bara hemma om dagarna nu. Ska på cellgiftsbehandling snart sedan strålbehandling. Men jag tror inte det kommer hjälpa för den har tydligen redan spritt sig till lungorna och skelettet. Metastaser. Vet inte hur mycket dock. Vad ska jag ta mig till? Har inte fått något dödsbesked. Men denna förtvivlan är fruktansvärd.
Jag beklagar din hälsosituation, ett orättvist livsöde när man är så ung som du.
Förhoppningsvis svarar du bra på cytostatikabehandling och cancern kommer förhoppningsvis kunna gå tillbaka något, eller så kommer man åtminstone kunna hålla den i schack. Hur länge kan ingen veta. Det finns förmodligen olika cytostatika för just din cancer, och en variant av cytostatika kan fungera bra en period, sen behöver man kanske byta till någon som kommer åt cancern men ger dig mer biverkningar.
Du är väldigt ung också så immunoterapi eller kliniska försöksstudier kanske kan bli aktuellt.
Jag hoppas att du har mycket tid kvar och att den tiden blir så bra som möjligt för dig. Läkare i Sverige brukar inte tala om hur mycket tid man har kvar. Tills du vet hur du svarat på behandling tycker jag att du ska fokusera på att göra saker som du tycker om och träffa människor du drivs att umgås med. Låt inte ditt livsöde dra in dig i alkohol, droger eller onödigt dåliga levnadsvanor heller. Även om du känner att det är kört så är det inte det riktigt än.
Sen när du får resultat hur du svarar på behandling så tar vi det därifrån.