2023-12-01, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnOroligSjal
1. Nej det tror jag inte är inte överviktig. Dricker väl rätt mycket läsk och godis och käkar pizza en gång i veckan.

2. Nej inte vad jag vet från min pappas sida.

Tack för svar!

Undvika detta för alltid= Dricker väl rätt mycket läsk och godis och käkar pizza en gång i veckan.
Citera
2023-12-01, 22:19
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Finns det chans att jag kan leva tills jag blir 70 år?
Varför frågar du inte läkaren? Han kan ge bättre svar än amatörer på Flashback.
Citera
2023-12-01, 22:34
Avslutad
Finns det beteenden som ökar risken för prostatacancer? Undrar bara för min egen skull
Citera
2023-12-01, 23:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Finns det chans att jag kan leva tills jag blir 70 år?

Det kan nog ingen svara på men det finns bra behandlingar. Hörde något om att Finland är duktiga på prostatacancer och att det finns många män i Sverige som fått en "dödsdom" här men som blivit friska efter behandling i Finland. Sverige är ett land där de är oerhört duktiga på forskning osv men samtidigt ett land där de själv behandlar folk med gammal "teknik/mediciner".

Frun har en sjukdom där det finns mediciner runt om i Europa och även i USA som är betydligt bättre än det de använder i Sverige men det är ytterst få personer som fått behandling av den medicinen i Sverige. Då är det ingen "ny medicin" utan som används av större delen av världen sen säkert 20 år tillbaka men Sverige verkar tvivla
Citera
2023-12-02, 00:44
Medlem
Låg chans att det bland oss skulle finnas en kunnig urolog, onkolog eller kirurg som utifrån delgiven information vill säga något av värde.

"Min pappa hade prostatcancer å han klarade sig!"
"Är du vaccinerad?"
"Titta här på denna konspirationssidan om cancer å hur allt är ett påhitt!"
- Flashback 2023

Jag är själv läkare och skulle inte spekulera i hur det kommer gå för dig utöver att oavsett ev. kirurgi, kemoterapi, strålning och/eller ren palliativ behandling så kommer detta att bli tufft för dig. Jag önskar dig lycka till
Citera
2023-12-02, 00:57
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Urotelial cancer finns det immunterapi mot, eller är det bara mot blåscancer?

Tolkar det hela som en urotelialcellscancer som växer nära, och in i prostatan. Ingen "äkta prostatacancer". Snarare än uretracancer med lokal överväxt i prostata och sedan spridning.

Ovanlig sjukdom. Ung patient. Jag tror inte det finns så mycket studier när det gäller dessa rara fåglar. Men med tanke på TS ålder kommer man försöka allt som finns och lite till för att komma åt sjukdomen. Cytostatika och strålning helt säkert. Kirurgi mycket troligt (om man inte redan nu anser det är kört). Immunterapi har jag dålig koll på, men man testar nog som sagt allt i såna här fall.
Citera
2023-12-02, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Finns det beteenden som ökar risken för prostatacancer? Undrar bara för min egen skull

har du cancer i släkten så har du anlag för att få cancer?

det viktiga är nog att leva sunt och vara vaksam och gå på regelbundna kontroller?
Citera
2023-12-02, 01:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
har du cancer i släkten så har du anlag för att få cancer?

det viktiga är nog att leva sunt och vara vaksam och gå på regelbundna kontroller?

Ingen cancer i släkten, nyss slutat dricka för jag alltid blir kokainsugen då. Annars ör jag normal kroppsvikt, tränar, äter knappt mejeri elr godis.

Dock äter jag mycket kött bönor, nötter och dricker 3 liter loka om dagen.

Såg att prostatainfektion och könssjukdomar kan vara cancerframkallande så ska wrappa upp willyn framöver.

Jag tror du överlever TS, du är ung se bara till att hålla humöret uppe, ketogeniskt som vissa säger så ingen alkohol/socker.

Då tror jag du överlever
Citera
2023-12-02, 02:34
Medlem
MikeHanlons avatar
Är du rökare TS?
Citera
2023-12-02, 03:17
Bannlyst
Citat:
Så det är hopplöst för mig? Lika bra att vänta på döden?
Hur det än går, försök att ta vara på varje dag du har, det kan bli många år. Så att vänta på döden är inget bra alternativ, lev hälsosamt och gör allt du vill göra i livet utan att skjuta det på framtiden.
Tipset gäller väl alla, typ skall göra när jag blir pensionär, så kanske de inte hinner...

Så ta vara på det roliga du har i livet, infria drömmar, typ resa eller göra annat. Med det blir du lite gladare och är man det mår kroppen bra och du kan leva lite längre.

Så fastna inte i ge upp tänkandet. Fanns en undersökning om bröstcancer, en grupp kämpa på och ville leva, den andra gruppen var de som gav upp och såg döden framför sig.
De som efter 5 år överlevde var gruppen med positivt tänkande... Ger man upp så ger man ju hjärnan/kroppen signaler att släcka ner typ.

Så ta vara på varje dag och må så gott du kan.
Citera
2023-12-02, 06:29
Bannlyst
Nu har jag börjat känna av värk i skelettet. Värst är på natten. I vänstra benet och i ena axeln. Kan bromsmedicin hjälpa mot detta?
Citera
2023-12-02, 07:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nu har jag börjat känna av värk i skelettet. Värst är på natten. I vänstra benet och i ena axeln. Kan bromsmedicin hjälpa mot detta?

Man brukar göra så kallad "palliativ strålbehandling" för att få skelettmetastaserna att minska i storlek, och därmed smärtan. Men det här ska du inte fråga om på Flashback, du måste fråga din läkare! Och sedan måste du väl ha fått ett direktnummer till en cancersjuksköterska också, som du kan ringa när du har funderingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in