Citat:
Ursprungligen postat av
BengtGT
Det beror ju på inom vilket avtalsområde som gäller.
Knappast någon under 50' väljer oavlönad övertid.
Även för (hög)avlönade chefer finns motsvarande fackföreningar som kan komma med råd och erfarenheter avseende lön och andra villkor.
Snubben före mig hade valt att övertid skulle ingå, då han hade lån familj osv, han hade uppenbart inte läst kollektivavtalet där jag berätta åt han hur det fungerar med dessa 3 timmars inställelse tid vid utringd övertid, det menas jag kan ställa klockan på snooze i två timmar och vara på plats den 3 timmen. jag har då betalt för hela tiden även om jobbet bara tar 2 timme, har jag då betalt för 5 övertidstimmar.
Snubbe före tog chefens bud på ca 4000 kr extra varje månad för att övertid skulle ingå,
Dom flesta jag berätta detta åt med inställelsetiden hade inte förstått hur det fungerar, hur den var formulerad, varav många valt fast lön inkl övertiden. Dom kände sig lurade när jag visa hur mycket det skilde sig på extrem övertid som mitt inatten, en massa tillägg, då vår ordinarie arbetstid är 8:00 till 16:00. därefter ökar övertiden för varje timme, 18 högre 22 ännu högre, mitt i natten hur hög som helst alla till lägg ligger då på topp, genom att vi bara har ordinarie dagtid att utgå ifrån. lägg sedan till att man har två gratistimmar på bara inställa sig, dvs hinna till jobbet från larmet går, bor du nära tar det 20-30min till arbete