2023-12-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det kan man naturligtvis ha åsikter om, men då strejkrätten faktiskt är grundlagsskyddad så tycker jag att det är att gå lite väl långt att jämföra det hela med maffia. I synnerhet då strejkrätten faktiskt har minskats hyfsat nyligen så att man inte längre får strejka om det finns ett kollektivavtal.
Strejkrätten är skyddad men det är inte KA. Strejkrätten minskar inte med KA om KA inte har klausuler om fredsplikt.
Citera
2023-12-11, 12:08
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Eftersom lo:s politiska del tidigare drev igenom att tvångsmetoder i dessa delar inte är olagliga i Sverige så javisst. Men alla utanför ser att det är orimliga metoder. I många länder är vissa delar olagliga av goda skäl.

Tror inte tex hydro tycker det känns rimligt att skriva på ka och sedan användas med stoppad produktion och uppsagd personal.
Bilfirmor och verkstäder som har ka får även de problem. Vägra måla privatägda bilar. Så mycket för arbetsfred.

Olaga tvång? Only in sweden känns det som. I Finland har de tydligen nåt slags kolletivavtalsliknade via lag som alla måste uppfylla. Känns spontant bättre. Då vet alla vad som gäller.

Vi är ju inte långt ifrån egentligen med de lagar som trots allt finns.
Tja, jag vet inte. Även om jag inte är jättepositiv till hur många fack arbetar i praktiken så tycker jag absolut att det finns en poäng i att de ska vara delaktiga vid frågor om arbetsmiljö och dylikt.
Citera
2023-12-11, 12:08
Medlem
Citat:
Det kan man naturligtvis ha åsikter om, men då strejkrätten faktiskt är grundlagsskyddad så tycker jag att det är att gå lite väl långt att jämföra det hela med maffia. I synnerhet då strejkrätten faktiskt har minskats hyfsat nyligen så att man inte längre får strejka om det finns ett kollektivavtal.

Det är inte strejken på Tesla som någon anser är maffiametoder. Det är sympatistrejkerna där de slår ut myndighetsutövning och postlag.

Då det är dålig uppslutning på strejken från Teslas egna anställda, så visar detta tydligt att strejken inte är förankrad. Strejken skulle där med självsanerat sig om det enbart varit dessa som strejkat, då detta inte skulle påverkat Tesla.

Exempel
Om städare går ut i sympatistrejk, OK
Om sopgubbarna går ut i sympatistrejk, OK

Detta försvårar för Tesla och gör att vardagen inte blir lika lätt. Men de kan fortsätta driva sitt bolag som följer alla lagar i Sverige.
Citera
2023-12-11, 12:12
Medlem
Citat:
Tror inte tex hydro tycker det känns rimligt att skriva på ka och sedan användas med stoppad produktion och uppsagd personal.

Tänker att det i grunden inte ens är TM Sweden AB som Hydro har något avtal med? Vilket gör det hela ännu mer intressant. Ska vi kunna sätta bolag i Sverige i strejk/blockad för att företag utomlands inte har svenskt KA?
Citera
2023-12-11, 12:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Eftersom lo:s politiska del tidigare drev igenom att tvångsmetoder i dessa delar inte är olagliga i Sverige så javisst. Men alla utanför ser att det är orimliga metoder. I många länder är vissa delar olagliga av goda skäl.

Bilfirmor och verkstäder som har ka får även de problem. Vägra måla privatägda bilar. Så mycket för arbetsfred.

Olaga tvång? Only in sweden känns det som. I Finland har de tydligen nåt slags kolletivavtalsliknade via lag som alla måste uppfylla. Känns spontant bättre. Då vet alla vad som gäller.

Vi är ju inte långt ifrån egentligen med de lagar som trots allt finns.

Sympatiåtgärder är tydligen förbjudet i Tyskland.
Citera
2023-12-11, 12:16
Medlem
Citat:
Tja, jag vet inte. Även om jag inte är jättepositiv till hur många fack arbetar i praktiken så tycker jag absolut att det finns en poäng i att de ska vara delaktiga vid frågor om arbetsmiljö och dylikt.
Visst. Och där finns det redan lagar om det mesta.

Men i den pågående konflikten nämns inget om sånt utan enbart att ka ska finnas, med det underförstådda att då är allt bra.

Finns massor av företag som fungerar bra utan och massor av företag som verkar fungera sämre trots ka.
Citera
2023-12-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Ja, det stämmer men det förekommer också mer strejker sanktionerade av facket. Detta eftersom det som i Sverige finns i KA regleras lagstiftningsvägen vilket ger en stelare och mindre flexibel struktur.

I Fredags exv. var det stor strejk på DB, tyska järnvägen och tågtrafiken drabbades hårt. Men eftersom i god tysk "ordnung" hade annonserat detta tidigare så var det många som hade lyckats lägga om sina scheman.
Däremot drabbades godsflödet till Teslas fabrik liksom till alla andra..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det är ju dessa som är problemet eftersom de kan bli hur oproportionerliga som helst.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Strejkrätten är skyddad men det är inte KA. Strejkrätten minskar inte med KA om KA inte har klausuler om fredsplikt.
Hmmm, ja vid en närmre granskning verkar den inte inskränkt så mycket som jag trodde.

Citat:
41 d § En arbetstagare får inte vidta eller delta i en stridsåtgärd mot en
kollektivavtalsbunden arbetsgivare till stöd för krav i en fråga som är
reglerad genom arbetsgivarens kollektivavtal
1. om stridsåtgärden inte i behörig ordning har beslutats av arbetstagarens
organisation,
2. om stridsåtgärden inte har till ändamål att uppnå kollektivavtals-
bundenhet mellan arbetsgivaren och arbetstagarorganisationen,
3. om arbetstagarorganisationen inte har förhandlat med arbetsgivaren
eller arbetsgivarens organisation om de krav som arbetstagarorganisationen
ställer, eller
4. om arbetstagarorganisationen kräver att arbetsgivaren ska tillämpa det
kollektivavtal som organisationen vill uppnå på ett sådant sätt att det tränger
undan arbetsgivarens befintliga kollektivavtal.
En stridsåtgärd som strider mot första stycket är olovlig.
Citera
2023-12-11, 12:20
Medlem
Ja ha...
here we go again ! Circus Tesla spelar vidare!

"..Tesla överklagar tingsrättsbeslutet om att Postnord inte behöver dela ut post och andra försändelser till bilföretaget i väntan på att det kommer en dom i frågan.."

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-over...7-8990c02a66c7

Kan nog bli svårt för Tesla att tvinga ett företag att köra över dem som sympatistrejkar.
Strejkrätten är en grundlag och detta skulle i så fall ge upphov till inte bara ett prejudikat utan även frågor om ett privat företag som verkar i Sverige inte behöver bry sig om de lagar som finns i Sverige.

Själv undrar jag om vem F-N Tesla tror att de är ?
Citera
2023-12-11, 12:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Ja ha...
here we go again ! Circus Tesla spelar vidare!

"..Tesla överklagar tingsrättsbeslutet om att Postnord inte behöver dela ut post och andra försändelser till bilföretaget i väntan på att det kommer en dom i frågan.."

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-over...7-8990c02a66c7

Kan nog bli svårt för Tesla att tvinga ett företag att köra över dem som sympatistrejkar.
Strejkrätten är en grundlag och detta skulle i så fall ge upphov till inte bara ett prejudikat utan även frågor om ett privat företag som verkar i Sverige inte behöver bry sig om de lagar som finns i Sverige.

Själv undrar jag om vem F-N Tesla tror att de är ?

Först kör de sitt case den legala vägen. Sedan blir det nog politisk påtryckning. Sedan får vi se hur det går.
Citera
2023-12-11, 12:27
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Det är inte strejken på Tesla som någon anser är maffiametoder. Det är sympatistrejkerna där de slår ut myndighetsutövning och postlag.

Då det är dålig uppslutning på strejken från Teslas egna anställda, så visar detta tydligt att strejken inte är förankrad. Strejken skulle där med självsanerat sig om det enbart varit dessa som strejkat, då detta inte skulle påverkat Tesla.

Exempel
Om städare går ut i sympatistrejk, OK
Om sopgubbarna går ut i sympatistrejk, OK

Detta försvårar för Tesla och gör att vardagen inte blir lika lätt. Men de kan fortsätta driva sitt bolag som följer alla lagar i Sverige.
Vad det gäller Postnord så tycker jag att man där ska lägga skulden på de som valde att privatisera verksamheten.

Och sen om strejken hos TS bedöms som laglig så är det ju så. Tycker själv att det är lite halvmärkligt, men är inte 100% insatt heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in