2023-12-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Poängen är att dom flesta inte läser sitt kollektivavtal, jag är en av dom som läser.

Det var mycket mer förmånligt o välja avtalet med lägre grundlön och övertid som är utöver än ta en högre lön där övertiden ingår.
Oftast kom det ett larm mitt i natten, jag plocka upp luren, via detta kunde jag ta 3 timmar jour övertid eftersom vi har inställelse tid isamband med natt, samtalet tog bra 4 min o förklara över mobilen vad dom skulle göra. jag kunde skriva 3 timmar på mycket hög övertid för dessa 4 min.

Tesla har aktieutdelning i sina avtal, dom första anställda som var med tidigt har fått riktigt bra deal då aktien bra gick upp, samt den är mycket starkare än ex Volvos aktier.
Lönerna verkar inte heller vara något fel på, jag ahr lagt ut If metalls kollektivavtal på lägsta lön och tesla anställda ligger en bra bit över, dvs det hänger då inte på hur facket/kollektivavtalet bestämmer lön eller inte, det handlar om vad arbetsgivare erbjuder för lön.

Vad är det du inte förstår?

ALLA kan teckna avtal med sin arbetgivare som är mer förmånliga än "Kollektivavtal"

Är du förståndshandikappad eller fattar du inte?

Topic är Tesla och inte att du ska gråta över din pisslön, fattar du?
Citera
2023-12-10, 17:43
Medlem
Citat:
För If meatll handlar det mer om PR för fackföreningar än vad själva kollektivavtalet betyder.
Genom att välja en lite strejk som enbart involvera 130 st anställda i Sverige och har en framstående företagsledare som Musk får man mer PR till sin kampanj för den svenska modellen.

För facken att försöka påverka dessa andra saker visa sig vara mycket svårt att få till en förändring, dels för vi har inga lagliga minimilöner i sverige, det sköts via kollektivavtalen, som nu visa sig vara tandlösa mot ex arbetare från Ukraina, dessa har uppehållstillstånd och arbetsrätt för en begränsad tid.
Skulle vi haft lagstadgad minimilön skulle det fungerat för dessa Ukrainska arbetare, men skulle vi lagstadga minimilön skulle även den svenska modellen med kollektivavtal raseras och förstöras.
Varav facken inte väljer o ta denna fight.

Detsamma gäller för lärare osv som omfattas av HÖK.s avtal, man kan inte införa lagstadgad minimilön för dessa yrkesgrupper som utgör en stor del av befolkningen, det skulle rasera den svensk modellen.

Det beror ju på inom vilket avtalsområde som gäller.
Knappast någon under 50' väljer oavlönad övertid.
Även för (hög)avlönade chefer finns motsvarande fackföreningar som kan komma med råd och erfarenheter avseende lön och andra villkor.
Citera
2023-12-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Än en gång.
Topic är Tesla och inte chefen som knullar din röv på ditt statliga arbete.

Tesla kan skriva under kollektivavtal OCH ge bättre villkor.

Varför vill inte fittan Elon Påskmust göra det?

För att han hatar Sverige?

Han hatar Irland som vill höja skatten för bolag.

"Ironically, the Irish PM hates the Irish people"

https://www.euronews.com/next/2023/11/25/elon-musk-says-irelands-taoiseach-leo-varadkar-hates-irish-people
För att han hatar fackföreningar. Och det lär inte bli bättre efter svenska fackets maffiametoder.
Citera
2023-12-10, 17:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Sorry men för mig är det mest klan- och gängkriminella från förorten som kör (svarta) BMW (med guldiga fälgar och radband vid backspegeln) samt rysk maffia...

Nu vet jag inte vart du får det till att jag pratar om att BMW är bättre än Tesla, men du är väl fullt medveten om att det finns betydligt fler bilmärken än BMW som tillverkar bilar?
Citera
2023-12-10, 18:03
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janedoe88161
Detta är så himla roligt. Leve kollektivavtal och svensk arbetarkraft. Ni som gnäller på detta glömmer bort att det samma rörelse som gett oss våra rättigheter på jobb, så vi ej blir totalt utnyttjade av arbetsgivare.
Facket var emot införandet av LAS och MBL.
Semesterlagen är äldre än den svenska modellen och om facket fick välja så hade de avskaffat den också.
Om facket fick välja så hade du inte haft några lagstadgade rättigheter på jobbet. Endast genom deras avtal.
Citera
2023-12-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Facket var emot införandet av LAS och MBL.
Semesterlagen är äldre än den svenska modellen och om facket fick välja så hade de avskaffat den.
Om facket fick välja så hade du inte haft några lagstadgade rättigheter på jobbet. Endast genom deras avtal.

Tänker främst på vår fackliga historia i Sverige. Det är där våra rättigheter skapades. Facket idag är rätt lame, men detta med Tesla är sjukt roligt
Citera
2023-12-10, 18:14
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Har du problem med läsförståelse eller är du bara korkad? Jag skriver att många saker inklusive kollektivavtal är frivilligt men det innebär inte att man slipper konsekvenserna av att välja bort det.
Eller tänker du dig nån sorts moderat drömvärld där det helt saknas konsekvenser? På samma sätt som när du och dina moderatkompisar släppte in alla flyktingar.

Du vet det finns andra metoder att visa sitt ogillande på än att likt små tjuriga småbarn strejka och ha sig. Man kan till exempel välja att inte börja arbeta hos ett företag som saknar kollektivavtal, något man sannolikt känner till när man skriver på ett anställningsavtal. I övrigt undrar jag vad du rökt på under helgen med tanke på dina attitydproblem.
Citera
2023-12-10, 18:20
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår?

ALLA kan teckna avtal med sin arbetgivare som är mer förmånliga än "Kollektivavtal"

Är du förståndshandikappad eller fattar du inte?

Topic är Tesla och inte att du ska gråta över din pisslön, fattar du?
Nej det är du som inte förstår hur det fungerar.

If metall har bara runt 19700kr imånaden som lägsta lönekrav på en mekaniker som en tesla mekaniker minst ska ha.

Varav man inte har krav på kollektivavtal i början, man låter företaget starta upp, som tesla, där erbjuder tesla mycket högre lön än vad if metall har i sitt kollektivavtal, sedan vill if metall komma in och utgå från den lön tesla redan erbjudit och anställt för.

Skulle vi haft krav på kollektivavtal från start hade mest troligt tesla lagt sig runt lägsta lön som står i kollektivvatalet.
Citera
2023-12-10, 18:30
Medlem
Citat:

If metall har bara runt 19700kr imånaden som lägsta lönekrav på en mekaniker som en tesla mekaniker minst ska ha.

Varav man inte har krav på kollektivavtal i början, man låter företaget starta upp, som tesla, där erbjuder tesla mycket högre lön än vad if metall har i sitt kollektivavtal, sedan vill if metall komma in och utgå från den lön tesla redan erbjudit och anställt för.

Skulle vi haft krav på kollektivavtal från start hade mest troligt tesla lagt sig runt lägsta lön som står i kollektivvatalet.

Precis, du har rätt, och sossar fattar inte detta för de saknar intelligens. Kolla på Transport branschen, samma jäkla låga löner för alla slags chaufförer, spelar ingen roll om det är timmer eller ADR eller om det är Sorsele eller Stockholm - lönerna är densamma ändå, 28-30k. Hur fan kan sossar tycka det är okej när samma chaufför i USA tjänar 4x mer för exakt samma jobb? Om inte mer!
Citera
2023-12-10, 18:31
Medlem
Citat:

Två saker:

1. Ingenting hindrar kollektivavtalsanslutna företag att sätta bättre villkor än det lägsta kollektivavtalet medger. Ingenting alls.

2. Kollektivavtal reglerar betydligt mer än lönenivåer.
Citera
2023-12-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Det beror ju på inom vilket avtalsområde som gäller.
Knappast någon under 50' väljer oavlönad övertid.
Även för (hög)avlönade chefer finns motsvarande fackföreningar som kan komma med råd och erfarenheter avseende lön och andra villkor.
Snubben före mig hade valt att övertid skulle ingå, då han hade lån familj osv, han hade uppenbart inte läst kollektivavtalet där jag berätta åt han hur det fungerar med dessa 3 timmars inställelse tid vid utringd övertid, det menas jag kan ställa klockan på snooze i två timmar och vara på plats den 3 timmen. jag har då betalt för hela tiden även om jobbet bara tar 2 timme, har jag då betalt för 5 övertidstimmar.

Snubbe före tog chefens bud på ca 4000 kr extra varje månad för att övertid skulle ingå,
Dom flesta jag berätta detta åt med inställelsetiden hade inte förstått hur det fungerar, hur den var formulerad, varav många valt fast lön inkl övertiden. Dom kände sig lurade när jag visa hur mycket det skilde sig på extrem övertid som mitt inatten, en massa tillägg, då vår ordinarie arbetstid är 8:00 till 16:00. därefter ökar övertiden för varje timme, 18 högre 22 ännu högre, mitt i natten hur hög som helst alla till lägg ligger då på topp, genom att vi bara har ordinarie dagtid att utgå ifrån. lägg sedan till att man har två gratistimmar på bara inställa sig, dvs hinna till jobbet från larmet går, bor du nära tar det 20-30min till arbete
Citera
2023-12-10, 18:44
Medlem
Citat:
Förutom att Elon Musk hatar sverige och vår samhällsmodell.
Fittan Påskmust hatar också Irland för att de vill höja skatten.
"Ironically, the Irish PM hates the Irish people"
Vad tycker du om det?
Jag förstår inte vad Irland har med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in