2023-12-10, 15:59
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Varför erbjuds inte det i Sverige det är ju förfan helt sjukt

Ja denna kategori vård är otroligt långt bak i utvecklingen i Sverige.
Citera
2023-12-10, 16:05
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incognitoxd
Ja, får jag inte höjning på receptet så kommer det ta slut i förtid. Blodprov har jag inte tagit ännu men tanken är att ta både topp och dal på 2 doser dag samt 3 doser dag så får läkaren avgöra. Är mest orolig att läkaren kommer säga att jag inte får fortsätta eftersom jag överskred min dos.

Har läkaren sagt att du ska ta dessa 4 blodprover? Har du fått via primärvården eller t ex Rewell?
Citera
2023-12-10, 16:12
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Varför erbjuds inte det i Sverige det är ju förfan helt sjukt

Läkarna i Sverige kan noll om denna typen av vård.
Min kompis är nyexaminerad läkare och han berättade att dom inte lär sig något alls om det i skolan, jag kan 1000 ggr mer än honom om detta och då har jag bara läst på internet.
Iförsig har jag läst och experimenterat under 15 år men det är löjligt hur okunniga svenska läkare är om detta.
Citera
2023-12-10, 16:34
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Läkarna i Sverige kan noll om denna typen av vård.
Min kompis är nyexaminerad läkare och han berättade att dom inte lär sig något alls om det i skolan, jag kan 1000 ggr mer än honom om detta och då har jag bara läst på internet.
Iförsig har jag läst och experimenterat under 15 år men det är löjligt hur okunniga svenska läkare är om detta.

Alltför många läkare i Sverige har dåliga kunskaper inom dessa områden, värst är inkompetensen inom primärvården. Där finns läkare som anser att 6 nmol/L är lågt men acceptabelt för en man i trettioårs åldern, enbart HB och Testosteron tas.
Citera
2023-12-10, 17:03
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Alltför många läkare i Sverige har dåliga kunskaper inom dessa områden, värst är inkompetensen inom primärvården. Där finns läkare som anser att 6 nmol/L är lågt men acceptabelt för en man i trettioårs åldern, enbart HB och Testosteron tas.

Helt sjukt, finns andra alternativ med innan man ger testosterone t.ex. clomid som ökar egen produktionen och kan räcka men det är uteslutet här i Sverige.
Och får man testo så är t.ex. hcg för att behålla fertiliteten uteslutet vilket är helt sjukt.
Även ai för att slippa östrogen besvär är helt uteslutet.

I USA vet jag att man kan få både AI och hcg.
Om du nämner clomid, AI eller hcg så sitter läkarna här som frågetecken.

Att ha lågt testosteron är bra i Sverige, högt testosterone är tabu och farligt.
Män i Sverige ska helst ha lågt testosteron, gyno och vara väldigt feminina.

I USA är dom ljusår före läkarna i Sverige.
Senast redigerad av tram123 2023-12-10 kl. 17:10.
Citera
2023-12-10, 19:46
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Jag var precis som dig. Hade 12nmol, vården vägrade hjälpa till. Styrketräning 3-4ggr i veckan, någorlunda bra kost, hyfsad sömn, magnesium, zinc, d3, k2, ashwaganda, tongkat ali, inget höjde mina värden. Tongkat ali sänkte mitt SHBG så där kan det vara någonting men men. Misstänker att mitt långvariga opiatmissbruk är boven. Men hursom..

Fick tag på clomid, den hjälpte mig att få upp mina nivåer till 20mol men östrogenet flög iväg. Testa clomid men ha även en AI för att motverka de östrogena effekterna men förvänta dig ingen wow känsla.

Idag går jag på 500mg testo E, 500mg deca, 50mg anavar, 10mg lgd & 10mg mk677. Mentalt har ingenting ändrats, fysiken däremot.. TRT behöver inte vara en livslång behandling. Om man är seriös och sköter kost, träning, sömn etc kan "en kur" faktiskt hjälpa till att återställa ens värden/välmående. Dock skulle jag isådanafall rekommendera en kur på 6 månader med mk677 både under och efter kuren (PCT). Tänk typ en "body recomp". Viktigast är att bli bort med fettet då överskott på fett ökar konverteringen från testosteron till östrogen

En annan sak som är viktig att ha i åtanke är att vi blir bombarderade med hormoner, framförallt östrogen, från alla möjliga håll. Kläder, hudvård, vegetabiliska oljor, spannmål, kranvatten, socker, butikskött, fisk etc etc. Nästan allt innehåller ämnen som direkt eller indirekt påverkar det endokrina systemet. Så nästa gång du handlar kan det vara smart att leta efter 100% organiska produkter. (Du lär ej hitta dessa i ica, coop, willys osv).

Livsstilen som de flesta har idag är som ett facit för hur man sänker ens testosteron värden.

Det du säger med att köra en kur låter intressant men har du några belägg för att det funkar i längden??
Citera
2023-12-17, 22:15
Medlem
Någon som har erfarenhet av hur högt östrogen vanligtvis behandlas vid trt i Sverige? Upplever att jag har flera symtom på högt östro som jag gärna vill bli av med, men är samtidigt orolig över att enda lösningen är att förlänga dosintervall på Nebido vilket jag inte vill.
Används något läkemedel mot östro i Sverige om blodprov visar högt värde?
Citera
2023-12-18, 00:42
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostvarg26
Någon som har erfarenhet av hur högt östrogen vanligtvis behandlas vid trt i Sverige? Upplever att jag har flera symtom på högt östro som jag gärna vill bli av med, men är samtidigt orolig över att enda lösningen är att förlänga dosintervall på Nebido vilket jag inte vill.

Nej (visst, någon privatläkare kanske skriver ut det, men då snackar vi verkligen undantagsfall).
Citera
2023-12-18, 08:49
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:

Vad har du för intervall nu?
Citera
2023-12-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Nej (visst, någon privatläkare kanske skriver ut det, men då snackar vi verkligen undantagsfall).

Fan, då får jag kanske utforska egenprov och beställa något om provet visar på högt.

Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Vad har du för intervall nu?

Har 7 veckor just nu, och upplever ändå en dipp sista veckan innan nästa dos, så är rädd att läkare vill höja upp intervallet om jag klagar på symtom på högt östro.
Citera
2023-12-18, 16:19
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Fan, då får jag kanske utforska egenprov och beställa något om provet visar på högt.
Har 7 veckor just nu, och upplever ändå en dipp sista veckan innan nästa dos, så är rädd att läkare vill höja upp intervallet om jag klagar på symtom på högt östro.

Om intervallet är längre och dosen större per gång så lär du få ännu högre östrogen-konversion tänker jag.
Citera
2023-12-18, 18:10
Avslutad
Ni på TRT, vad blir månadskostnaden för er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in