2023-12-09, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ursprungligen postat av sybel:
Är det då inte lite märkligt att en känslokall/ känslolös varelse utan mänskliga skyddsmekanismer, får ångest, försöker ta sitt liv och får utmattningsdepression?

JA, i högsta grad motsägelsefullt.

Empati?

Vad har du för underlag till påståendet att personer med dold narcissism skulle vara självmordsbenägna?

Jag tycker att det finns många ställen i FUP som visar på att Maja har empati.

Det som tydligt visar att hon har det, är när hon berättar om hur det låter när Toves kropp dras i gruset. Jag återkommer till detta många gånger, eftersom det dels visualiserar dragandet nästan som på en film framför mina ögon, och dels kan jag leva mig in i hur Maja menar.

Dessa ljud, det är inget en person utan känslor kan hitta på.

En psykopat t ex, registrerar ljuden som ovidkommande om det inte finns någon risk att någon hör eller att det blir spår i gruset. Om det inte förknippas med någon risk, är släpljuden inte förknippat med obehag, då en död kropp för psykopaten, endast är ett ting. De resonerar på ett kalkylerande och rationellt sätt.

Att ens kunna fantisera ihop en lögn om att skrapljuden är "det värsta jag varit med om", eller att hopa högt när Toves huvud slår i en trädstam, det är omöjligt, tänker jag. Det går ju knappt att tänka ut ett sådant scenrio trots att man både har känslor och livserfarenhet.

Att Maja skulle kunna ljuga ihop denna "lögn", det är helt osannolikt.

Hon beskriver i rätten om hur obehagligt det är när Johanna vill att hon ska hjälpa till i skogen. Hur hon slutligen ombeds att lysa för att Johanna ska se, men att hon tittar bort för att det är så läskigt. Detta låter inte som något påhittat. Det var ju väldigt tätt bevuxet och det var becksvart i skogen. Om Maja inte sagt något om detta, skulle man kanske inte tro att hon kunde se mycket alls själv.

Pappan berättar om en sak som fastnat i mitt minne:

"Vidare berättar G*örgen att Maja haft "samvetskval" över en grej som hände i skolan för flera år sedan, det var några som var taskiga mot en tjej i skolan, Maja sa att hon inte ställde upp för henne och hade samvetskval för det. Görgen säger vidare att Maja inte tycker om våldsfilmer, om de sitter hemma och ser en Beckfilm och Maja kommer in så vill Maja att de skall stänga av filmen, hon tycker det är "skitläskigt" med våldsfilmer. G*örgen beskriver Maja som "rätt så mjuk"."

En känslokall person kommer inte att ha samvetskval över det ovan beskrivna. De kommer inte knappt minnas det, eftrsom det inte berör dom. Inte heller kommer de att ha samvetskval över att de inte hjälpte till. Det är något som en känslolös person inte ens reflekterar över. De kommer inte "att vara där", utan lägger fokus på det som de tycker är intressant.
Citera
2023-12-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det som tydligt visar att hon har det, är när hon berättar om hur det låter när Toves kropp dras i gruset. Jag återkommer till detta många gånger, eftersom det dels visualiserar dragandet nästan som på en film framför mina ögon, och dels kan jag leva mig in i hur Maja menar.

En psykopat t ex, registrerar ljuden som ovidkommande om det inte finns någon risk att någon hör eller att det blir spår i gruset. Om det inte förknippas med någon risk, är släpljuden inte förknippat med obehag, då en död kropp för psykopaten, endast är ett ting. De resonerar på ett kalkylerande och rationellt sätt.

Att ens kunna fantisera ihop en lögn om att skrapljuden är "det värsta jag varit med om", eller att hopa högt när Toves huvud slår i en trädstam, det är omöjligt, tänker jag. Det går ju knappt att tänka ut ett sådant scenrio trots att man både har känslor och livserfarenhet.

Hon beskriver i rätten om hur obehagligt det är när Johanna vill att hon ska hjälpa till i skogen. Hur hon slutligen ombeds att lysa för att Johanna ska se, men att hon tittar bort för att det är så läskigt. Detta låter inte som något påhittat. Det var ju väldigt tätt bevuxet och det var becksvart i skogen. Om Maja inte sagt något om detta, skulle man kanske inte tro att hon kunde se mycket alls själv.

"Vidare berättar G*örgen att Maja haft "samvetskval" över en grej som hände i skolan för flera år sedan, det var några som var taskiga mot en tjej i skolan, Maja sa att hon inte ställde upp för henne och hade samvetskval för det. Görgen säger vidare att Maja inte tycker om våldsfilmer, om de sitter hemma och ser en Beckfilm och Maja kommer in så vill Maja att de skall stänga av filmen, hon tycker det är "skitläskigt" med våldsfilmer. G*örgen beskriver Maja som "rätt så mjuk"."

En känslokall person kommer inte att ha samvetskval över det ovan beskrivna. De kommer inte knappt minnas det, eftrsom det inte berör dom. Inte heller kommer de att ha samvetskval över att de inte hjälpte till. Det är något som en känslolös person inte ens reflekterar över. De kommer inte "att vara där", utan lägger fokus på det som de tycker är intressant.

Jag tror att du har fått en felaktig bild av både psykopater, narcissister och folk med empatistörningar. Det är inte så att dom alla är likadana, och helt saknar känslor som "normala" människor har.

Det finns t.ex seriemördare som inte vill se på sina offer medans dom has ihjäl, för det väcker obehag. Styckmördare brukar som bekant ta bort huvudet först eller täcka det med något, för att slippa se på ansiktet. Och det finns narcisser som både bryr sig om och vill vissa medmänniskor väl.

Och ja, det finns sadistiska mördare som njuter av att se sina offer plågas. Poängen är att det inte är svart eller vitt, och alla är inte likadana.

T.ex så ringde Paul Michael Stephani till polisen efter att han haft ihjäl någon, och bad om ursäkt medans han grät och berättade vart offren kunde hittas.

Gary Rigway börjar gråta i rätten när pappan till ett av hans offer förlät honom.
Citera
2023-12-09, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att du har fått en felaktig bild av både psykopater, narcissister och folk med empatistörningar. Det är inte så att dom alla är likadana, och helt saknar känslor som "normala" människor har.

Det finns t.ex seriemördare som inte vill se på sina offer medans dom has ihjäl, för det väcker obehag. Styckmördare brukar som bekant ta bort huvudet först eller täcka det med något, för att slippa se på ansiktet. Och det finns narcisser som både bryr sig om och vill vissa medmänniskor väl.

Och ja, det finns sadistiska mördare som njuter av att se sina offer plågas. Poängen är att det inte är svart eller vitt, och alla är inte likadana.

T.ex så ringde Paul Michael Stephani till polisen efter att han haft ihjäl någon, och bad om ursäkt medans han grät och berättade vart offren kunde hittas.

Gary Rigway börjar gråta i rätten när pappan till ett av hans offer förlät honom.
Visst är det vanligt att dom sjukaste mördarna återvänder till liket, för att njuta lite till...
Johanna tog sig dit i dagsljus, med mer bensin, hon hade under en kort period stängt av sin mobil, men hennes övriga mobilrörelser och att hon eldat på kroppen pånytt, talar för sig själv.
Johanna höll igång otroligt länge, hon hade planerat för detta.
Varför var Toves byxor och behå i oordning?
Johanna njöt av att äntligen få bort Tove från jordens yta.
Citera
2023-12-09, 12:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag reagerade också över hennes känslofulla beskrivning av dumpningen.
Min spontana reflektion är att M är ljudkänslig och att händelser förknippade med ljudupplevelser ligger mer lättåtkomliga i minnesbanken.

Med det som grund tvivlar jag på att M hört Ts väsande och rosslande, då de ljuden torde gjort starkt intryck på henne.
Att hon i så fall inte heller skulle hört något av tumultet i badrummet låter osannolikt, såvida hon inte gjort allt vad hon kunnat för att utestänga ljuden.

Det jag då kan tycka är lite märkligt är att hon inte nyttjat hörlurarna till tfn. Kanske slog tanken inte henne?
Citera
2023-12-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Visst är det vanligt att dom sjukaste mördarna återvänder till liket, för att njuta lite till...
Johanna tog sig dit i dagsljus, med mer bensin, hon hade under en kort period stängt av sin mobil, men hennes övriga mobilrörelser och att hon eldat på kroppen pånytt, talar för sig själv.
Johanna höll igång otroligt länge, hon hade planerat för detta.
Varför var Toves byxor och behå i oordning?
Johanna njöt av att äntligen få bort Tove från jordens yta.

Johanna är ingen lustmörderska. Hennes tidigare försök med eldning är ett tecken på detta. Hon såg T som ett problem och ville få bort henne på enklast möjliga sätt utan att själv åka dit.

Hon åker inte tillbaks till kroppen på söndagen för att njuta, utan för att sopa igen spåren så hon och M inte ska åka dit.
Citera
2023-12-09, 13:08
Avslutad
Citat:
Jag reagerade också över hennes känslofulla beskrivning av dumpningen.
Min spontana reflektion är att M är ljudkänslig och att händelser förknippade med ljudupplevelser ligger mer lättåtkomliga i minnesbanken.

Med det som grund tvivlar jag på att M hört Ts väsande och rosslande, då de ljuden torde gjort starkt intryck på henne.
Att hon i så fall inte heller skulle hört något av tumultet i badrummet låter osannolikt, såvida hon inte gjort allt vad hon kunnat för att utestänga ljuden.

Det jag då kan tycka är lite märkligt är att hon inte nyttjat hörlurarna till tfn. Kanske slog tanken inte henne?
Hon hade öronproppar i jackfickan...
Citera
2023-12-09, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Johanna är ingen lustmörderska. Hennes tidigare försök med eldning är ett tecken på detta. Hon såg T som ett problem och ville få bort henne på enklast möjliga sätt utan att själv åka dit.

Hon åker inte tillbaks till kroppen på söndagen för att njuta, utan för att sopa igen spåren så hon och M inte ska åka dit.
Jag tycker att oordningen på underkläderna talar sitt tydliga språk.
Detta var Johannas första mord, tidigare har hon "endast" försökt bränna människor inne.

Du har förstått det viktigaste i kråksången, jag har fetat det i din text...

Johanna är en lustmörderska.
Hon såg T som ett problem och ville få bort henne på enklast möjliga sätt utan att själv åka dit.
Hon åker tillbaks till kroppen på söndagen för att njuta och för att sopa igen spåren så hon inte ska åka dit
.
Citera
2023-12-09, 13:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jag tycker att oordningen på underkläderna talar sitt tydliga språk.
Detta var Johannas första mord, tidigare har hon "endast" försökt bränna människor inne.

Du har förstått det viktigaste i kråksången, jag har fetat det i din text...

Johanna är en lustmörderska.
Hon såg T som ett problem och ville få bort henne på enklast möjliga sätt utan att själv åka dit.
Hon åker tillbaks till kroppen på söndagen för att njuta och för att sopa igen spåren så hon inte ska åka dit
.

Du läser andras inlägg som fan läser bibeln, vart någonstans skriver skribenten att Johanna åkte till kroppen för att njuta?? och du tror inte att kläderna blir i oordning när du släpar ett lik in i skogen.
Citera
2023-12-09, 14:15
Medlem
develis avatar
Citat:
"Så här ligger landet."

"Den jag ifrågasätter just nu är dig."

Och det gör du genom att ifrågasätta och raljera över fakta, med hänvisning till dina tolkningar av citat från FUP.
Ämnet för diskussionen förefaller totalt egalt.

När du sedan ertappas med byxorna nere snor du in dig än mer i din iver att försöka "sätta dit" mig och du förefaller inte ens förstå kontentan av vad du skriver.
Din snirkliga utväg är då att påstå att jag undviker att svara på en intelligent fråga om jag anser att M är sanningsenlig då hon uppenbart ljuger.

"Så ge fan i att ljuga och dramatisera."
Haha!

Att inleda med så här ligger landet är inte att raljera. Det är att sätta ner foten.
Jag tröttnade på dina lögnaktiga påståenden.

Att skriva att jag tar en köbricka faller bättre inom ramen.

Jag vände nämligen dina egna ord mot dig själv:
Citat:
Jag ställde två frågor. Varför svarade du inte på dem?

Du skrev I stället motfrågor...
...och lite klipp ifrån FUP
Varför då?
Jag svarade väldigt utförligt på vad jag menar och på bas av varför:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Jag undrade följande:

▪️Tror Maja att hon varit hos sitt KK?
▪️Jag skrev om att Maja ljuger gentemot sin far vid IIharjen.
▪️Undrade om du tror att att trauma och amnesi innebär att hitta på nya saker som öht inte hänt.

Du har inte ertappat mig öht. Snarare skyltat med hur du beter dig.
Antar det blev för besvärligt att besvara - så jag nöjer mig med den reaktionen.

Orsaken till att jag frågar är att du kört med att locket är på.
Maja har ett trauma och tappat minnet. Sen har du fumlat kring ADD och annat.

Hon börjar nämligen direkt på söndag, kort efter att ha släppt Toves ben.

En lögnhals med hög kapacitet att framstå trovärdig eftersom föräldrarna inte anar ett dugg när familjen käkar lunch.

Mamman får uppfattningen att det nog rent varit en bra kväll.

Citat:
Kan inte just udda, bisarra beteenden, typ att låtsas att inget hänt, vara ett tecken på trauma?
Du har ånyo skrivit alldeles nyss att allt detta är ett trauma och en försvarsmekanism.

Hon ljuger som sagt i 47 dagar framöver och minns att Tove är strypt.
Men bara till samsittaren.
Citera
2023-12-09, 14:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Hon hade öronproppar i jackfickan...
Det tycker jag talar för att hon är lite extra ljudkänslig och då inte varit närvarande under Ts dödskamp eftersom hon lyckas förneka kännedom.

Om jag tolkat rätt, torde dylikt ljudminne varit överväldigande.
Citera
2023-12-09, 14:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha!

Att inleda med så här ligger landet är inte att raljera. Det är att sätta ner foten.
Jag tröttnade på dina lögnaktiga påståenden.

Att skriva att jag tar en köbricka faller bättre inom ramen.

Jag vände nämligen dina egna ord mot dig själv:

Jag svarade väldigt utförligt på vad jag menar och på bas av varför:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Jag undrade följande:

▪️Tror Maja att hon varit hos sitt KK?
▪️Jag skrev om att Maja ljuger gentemot sin far vid IIharjen.
▪️Undrade om du tror att att trauma och amnesi innebär att hitta på nya saker som öht inte hänt.

Du har inte ertappat mig öht. Snarare skyltat med hur du beter dig.
Antar det blev för besvärligt att besvara - så jag nöjer mig med den reaktionen.

Orsaken till att jag frågar är att du kört med att locket är på.
Maja har ett trauma och tappat minnet. Sen har du fumlat kring ADD och annat.

Hon börjar nämligen direkt på söndag, kort efter att ha släppt Toves ben.

En lögnhals med hög kapacitet att framstå trovärdig eftersom föräldrarna inte anar ett dugg när familjen käkar lunch.

Mamman får uppfattningen att det nog rent varit en bra kväll.

Du har ånyo skrivit alldeles nyss att allt detta är ett trauma och en försvarsmekanism.

Hon ljuger som sagt i 47 dagar framöver och minns att Tove är strypt.
Men bara till samsittaren.
Som jag skrev: Du inser inte ens att du gör bort dig med dina rundgångar då du ska förklara dina faktaresistenta påståenden.

Jag ställde en fråga angående trauma eftersom jag, i min enfald, trodde att du hade bättre kunskaper än jag. Av svaret att döma, börjar jag tvivla.
Citera
2023-12-09, 14:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel:
Är det då inte lite märkligt att en känslokall/ känslolös varelse utan mänskliga skyddsmekanismer, får ångest, försöker ta sitt liv och får utmattningsdepression?

JA, i högsta grad motsägelsefullt.

Empati?

Vad har du för underlag till påståendet att personer med dold narcissism skulle vara självmordsbenägna?
Ja, in din värld är det motsägelsefullt.

Tex antisocial p-störning och narcissister utan grandios framtoning kan vara depressiva, begå suicid och är ångestladdade.
Vidare finns samsjuklighet ang andra tillstånd där känslokyla kan framträda, tex BPD.

Mitt underlag mer konkret om VN som diskuterats är utifrån forskningsmaterial.
Se SPOILER:
Senast redigerad av develi 2023-12-09 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in