2023-12-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Av den enkla anledningen att de försöker tvinga på sin "religion"(sekt) på andra människor.

Jag är personligt kulturellt kristen(katolik) och skulle aldrig få för mig att försöka omvända någon.
Jag bryr mig således inte om du tror på Muhammed, Pengar eller ingenting.

Det värsta är dock att ateister ofta är kontrollerade av Etablissemanget och endast tror på Individualismen som är den största hjärntvätten av alla.

Men Jehova går och knackar dörr och är jävliga. Man blir bara äcklad av detta.

Sunt och korrekt. En god religion är en kulturell företeelse. Detta är obegripligt för boksavstroemde sektmedlemmar.
Citera
2023-12-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Som en väderkvarn. Tycker du att det här är för gamla fakta, åsikter och sätt att uttrycka sig eller? Din egen dödssekt påstår sig följa och översätta tusentals år gamla skrifter och kalla det dagens sanning.
För att komma tillbaks till trådens ursprungliga fråga så är det den här sortens hjärndöda felfokusering en av många anledningar till att jehåvasdomedagskult är IMPOPULÄRA.
Tror jag iaf.

Jag har inget problem att ta upp gamla inlägg.

Men det bör ske med samma villkor, håller du med?
Citera
2023-12-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.

Bibeln säger att Jesus är Guds son:

"Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son." (Markus 1:1 Bibel2000)
Citera
2023-12-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaMongot
För att Jehovas vittnen är påträngande.

Du upplever väl inte Jehovas vittnen påträngande numera?
Citera
2023-12-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Personuppgiftslagen har krånglat till det för Jehovas vittnen, tidigare hade vi noggranna anteckningar så att det inte skulle bli fel, men det fick man inte ha efter den lagen.

Och även när Jehovas vittnen antecknade så hittade man anklagelser för det, även det var suspekt. Vad än Jehovas vittnen gör så hittar man olika vinklar som man kan anklaga dom för.

Jag håller med, nu handlar det enbart om GDPR.
Citera
2023-12-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
En fråga: Om du inte är ett jehovas vittne vad gör dig så säker på att dem har så överlägset rätt när det kommer till bibeltolkning mot kristna?

Eftersom Jehovas vittnen följer bibeln.
Citera
2023-12-08, 22:26
Medlem
Citat:
Jag respekterar verkligen att JV vägrar att kriga av religiösa skäl.

Jag håller med, Jehovas vittnen är den mest fredliga religionen.
Citera
2023-12-08, 22:28
Medlem
Citat:
Tablock, du verkar vara på en personlig vendetta mot JV, tagga ned litegrann!
Det här skall som sagt vara en respektfull diskussion, inte en attack på JV.
Många här har talat om att de har släkt och vänner som är JV och har en relation med dessa.
JV är helt klart inte någon sluten sekt. De har säkert många fel och brister, men det finns ingen anledning att vara aggresiv eller överdriva.

Detta skrevs 2011, det var andra tider då!
Citera
2023-12-09, 00:09
Medlem
Jag märker jag blir refuserad här om jag kritiserar vissa tråddeltagare, men jag försöker igen att påpeka att tonen ifrån Jv,n här i tråden ganska tydligt förklarar trådens ursprungsfråga. Alltså varför jv är så impopulära. Är man det minsta oense, eller frågar fel sorts frågor fäktas det bort med irrelevanta motfrågor som svar och idiotlånga irrelevanta utdrag ur bibeln, särskilt när bibelns relevans är den ursprungliga frågan.
Citera
2023-12-09, 00:36
Bannlyst
En vacker dag förra sommaren, strax efter senvåren. Då satt jag i trädgården och såg att en bil parkerade ute på vägen utan att köra in på tomten. Det händer eemellanåt men sällan de är på väg in , så kommer två snubbar med kavaj eller ehateverer och minst en av dem har en bunt med papper / pärm, i sin hand medans de går. Jag frågade väl vem det är, och då svarade den ena typ ”vem tror du vi är” och visst jag gillar att leka lekar Sonja svarade ”skattemyndigheten” “nä men om vi inte är det vem är vi då” sades det, så ”Vägverket” eller liknande sade jag. Då skrattade de lite och började köra sin grejj. Sen när de pratat en stund frågade jag dem om muhammedaner och Allah, då säger den ena mycket bestämt ”allah- det är samma som jehova” ….. och då tog jag tungan ut ur skägget och berättade att allah- det är djävulen. Sen efter en stund gick de därifrån och skrattade lite samtidigt. Nästa dag, eller om det var dagen efter ( söndag var det de besökte mig på), så fick hela världen se en av deras egna skjuta besinningslöst emot sina egna sektmedlemmar, och samma person hade nyligen givit ut en bok. Och jag säger bara, före fall kommer högmod
Citera
2023-12-09, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Verkligen? Nu är du inte trovärdig för fem ören.

Alla avfällingar vet vem Eberhard var, han skrev böcker om att han blev felaktigt behandlad av Jehovas vittnen när han blev medlem i Röda Korset.

Nu är han död antar jag, eftersom han inte har skrivit ett enda inlägg på flera år.

Ljug inte nu Usch Usch.

Du är både fräck och osmaklig som skriver så elaka saker som du gjort senaste timmarna. Du förstår inte att det finns fd vittnen som vill varna och upplysa vittnen om sanningen om den sk sanningen. Om en person gör det i många år är det en heder för honom eller henne. JV kan många gånger förstöra familjer, det vet vi. Om vi då vill hjälpa andra att slippa det tycker vi att det är en god insatts!
Citera
2023-12-09, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det har han verkligen gjort. Med den (van)äran.😁😎
Skämt åsido så tror jag att tron att besitta den absoluta sanningen och vara Guds utvalda får psykologiska konsekvenser.....vilka för utomstående betraktare inte är särdeles tilltalande eller angenäma.
Självklart. Jag märker tydligt hos mina familjemedlemmar när de varit på åminnelse, sammankomst eller när kretstillsyningsmannen varit på besök. De blir verkligen outhärdliga ett tag. Hade jag inte haft barnen och djuren som de gärna hälsar på så hade de säkert exkluderar mig för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in