2023-12-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Men vad är frivilligheten? Om jag som företagare säger nej tack till kollektivavtal... då har facket rätt att sabotera min affärsverksamhet? Det låter mer som en maffiaverksamhet. Pay or something will burn..
Vi har nya tider nu, varav Musk visar vägen, man kan vinna över världens starkaste fackrörelse, dvs relativt enkelt som vi nu ser.
Jag har själv varit utsatt för facket och gav mig inte, både som anställd där jag öppet berätta att jag stödjer inte facket, berätta även vad jag betala fackavgiften till, dvs min egna pension, detta fick kolleger o facket att gå i taket. men jag var en bra arbetare, arbetsgivaren berätta, vi gör ingen skillnad på dig som ikke fackansluten.
När jag som företagare börja anställa, starta facket igen, arbetsmiljöverket och facket gick hand i hand, under två år försökte med det mesta, men dom flesta arbetsuppgifter vi hade var åt privatpersoner, likt som tesla säljer sina bilar, facket vet inte hur man ska rikta auktioner när man har denna grupp man jobbar åt, dom vet aldrig vart man är, även om dom sökte med ljus o lyckta.

Ingen av mina anställda var missnöjda, alla berätta vi har det bättre här än hos storföretagen, som tidigare berättat vad dom försäkrade via läns, som har krav på även tjänstepension, dvs mycket bättre än fora försäkringen.
Bästa anställd jag hade då jobbar nu åt skatteverket, han kan inte berätta att har det mycket bättre, han tyckte det var en mycket intressant tid hos oss, då med alla fackliga möten samt arbetsmiljöverket, detta skrattar han gott åt än idag, saker jag berätta åt facket o arbetsmiljöverket, där dessa får sitta i telefon med sina jurister i 30- 40 minuter, och sedan konstatera du har rätt.
Citera
2023-12-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Se där! strejken verka inte fungera så bra, folk verka skita i vad if metall tycker o tänker.

Enligt Transportstyrelsen registrerades väldigt få nya Teslabilar den första tiden efter att postblockaden inleddes, totalt 19 bilar mellan den 20 och 28 november.

Kraftig ökning
I veckan skedde dock en kraftig ökning. Under onsdagen och torsdagen har totalt 896 nya bilar registrerats.

Alla utom en var på fredagsförmiddagen fortfarande registrerade på Tesla Sverige, enligt Transportstyrelsen.

För en av bilarna skedde dock ett ägarbyte till en privatperson i onsdags. SVT har varit i kontakt med mannen som fick bilen levererad tidigare i veckan – utan registreringsskyltar.

– Jag förstår syftet med fajten om kollektivavtal. Men det blir problem för dem som beställt bilar innan och nu står utan skyltar, säger mannen som vill vara anonym.

Men genom att utnyttja ett kryphål, och beställa nya registreringsskyltar dagen efter ägarbytet, kommer han att få skyltarna skickade till sig trots postblockaden.

– Vi kan bara konstatera att den som är registrerad ägare till en bil kan beställa en skylt från oss. Vi ifrågasätter inte en sådan beställning. Skyltarna skickas till ägaren, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Att Tesla registrerar in bilar visar ju bara att de få in bilar till Sverige. Detta är ju något som vi redan vet sen tidigare.

Sen att de har lyckats bli av med en bil i sitt lager under veckan är väl inte så mycket att vara glad över. 895 av bilarna står ju fortfarande på Tesla.

Hur det går för Tesla får vi väl se de närmaste veckorna. Men för den intresserade så kan man följa statistiken på registreringar och ägarbyten med en viss fördröjning på car.info. De uppdaterar sin statistik 5 gånger i veckan när det gäller nyregistreringar och har en eftersläpning på 1-7 dagar när det gäller ägarbyten.

I diagrammet har jag valt ut nyregistreringar från Tesla och följande ägarbyten. B2B (business to business), B2L (business to leasing) och B2C (business to consumer). Tidsspannet är från halvårsskiftet fram till nu.

https://www.car.info/sv-se/tesla/stats?from=2023-07&to=2023-12&vd=4.9.10.11&tcb=registered&tcs=registered&tcf= registered&cumulative=0
Citera
2023-12-08, 23:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Vad är 40% företag? Är det enmansföretag, 50 000 sådana eller är det 100 000? Vad betyder dina 40%?

Ja det är 40% av alla företag, men de flesta är enmansföretag, fåmansföretag, ofta av skum karaktär som "Achmeds däck och rekond", med minst sagt tveksamma villkor för de anställda. Om de ens kan kallas för anställda, de får jobb lite när det passar Achmed.

Sett till total arbetskraft så arbetar över 90% i Sverige inom kollektivavtal. Det är det som gett vår unika modell med arbetsfred, produktivitet, rimlig löneökning, vidareutbildning osv. Det som övriga världen försöker kopiera. Den svenska modellen.
Citera
2023-12-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Att Tesla registrerar in bilar visar ju bara att de få in bilar till Sverige. Detta är ju något som vi redan vet sen tidigare.

Sen att de har lyckats bli av med en bil i sitt lager under veckan är väl inte så mycket att vara glad över. 895 av bilarna står ju fortfarande på Tesla.

Hur det går för Tesla får vi väl se de närmaste veckorna. Men för den intresserade så kan man följa statistiken på registreringar och ägarbyten med en viss fördröjning på car.info. De uppdaterar sin statistik 5 gånger i veckan när det gäller nyregistreringar och har en eftersläpning på 1-7 dagar när det gäller ägarbyten.

I diagrammet har jag valt ut nyregistreringar från Tesla och följande ägarbyten. B2B (business to business), B2L (business to leasing) och B2C (business to consumer). Tidsspannet är från halvårsskiftet fram till nu.

https://www.car.info/sv-se/tesla/stats?from=2023-07&to=2023-12&vd=4.9.10.11&tcb=registered&tcs=registered&tcf= registered&cumulative=0
Du får läsa engång till:
Tesla tog in 896 bilar, det menas att hamn blockader inte fungerar, bilarna står tydligen i Sverige.
Sedan berättar Transportstyrelsen att man kan skriva över bilen och få sina reg-plåtar.
Vi alla som köpt en ny bil vet att man inte får den samma dag man tittar på den. man har leveranstid av olika anledningar, köpte en ny bmw för tre år sedan, bilen fanns i hallen men tog en vecka in jag fick den, lite snabbare var Bmw Berlin när jag köpte därifrån, flög ner, Bmw Berlin berätta kom in direkt på morgonen, sedan skickar vi en från personalen o fixa export plåtarna, sedan ringde dom efter en taxi, åk vart du vill i stan, vi rekommendera dit, vi ringer när allt är klart,
Sagt o gjort dom ringde just innan stängning o jag fick hämta bilen.

Reg-plåtar utgör inget problem för tesla.
Citera
2023-12-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja det är 40% av alla företag, men de flesta är enmansföretag, fåmansföretag, ofta av skum karaktär som "Achmeds däck och rekond", med minst sagt tveksamma villkor för de anställda. Om de ens kan kallas för anställda, de får jobb lite när det passar Achmed.

Sett till total arbetskraft så arbetar över 90% i Sverige inom kollektivavtal. Det är det som gett vår unika modell med arbetsfred, produktivitet, rimlig löneökning, vidareutbildning osv. Det som övriga världen försöker kopiera. Den svenska modellen.

Vad är din syn på det här med frivillighet... jag kan inte se att det är frivilligt...
Citera
2023-12-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

Tack det var ganska dramatiskt. Man förstår att Tesla Sverige är ganska nervösa. Ett extremt tapp under hösten nu sedan strejken inleddes. Typ 90% ner.

Frågan är om detta når Musk. Sverige är (trots vår litenhet, men tack vare vår rikedom) Teslas 5:e största marknad i världen. Större än Holland, Frankrike, Portugal kombinerat. Borde bli ganska nervöst.
Citera
2023-12-08, 23:50
Medlem
Citat:
Vad är din syn på det här med frivillighet... jag kan inte se att det är frivilligt...

Hur menar du? Vissa saker i ett samhälle är inte frivilliga. Yttranderätt ska vara frivilligt. Men allt kan inte vara frivilligt i ett samhälle om det ska fungera.

Det är inte frivilligt att betala skatt. Det är inte "frivilligt" att vara en god medmänniska i din bostadsrättsförening (även om det inte är lagstiftat). Vill vi ha ett fungerande samhälle så bygger det på vissa gemensamma normer. Det ska inte vara frivilligt att komma till Sverige och bete sig hur som helst, oavsett om man är Tesla eller en person från Somalia.
Citera
2023-12-08, 23:56
Medlem
Citat:
Hur menar du? Vissa saker i ett samhälle är inte frivilliga. Yttranderätt ska vara frivilligt. Men allt kan inte vara frivilligt i ett samhälle om det ska fungera.

Det är inte frivilligt att betala skatt. Det är inte "frivilligt" att vara en god medmänniska i din bostadsrättsförening (även om det inte är lagstiftat). Vill vi ha ett fungerande samhälle så bygger det på vissa gemensamma normer. Det ska inte vara frivilligt att komma till Sverige och bete sig hur som helst, oavsett om man är Tesla eller en person från Somalia.

De säger att det är frivilligt om man vill teckna ett kollektivavtal men verkligheten säger annat. Om du inte tecknar ett kollektivavtal så saboterar vi din affärsrörelse. Det här är inte så långt ifrån vad maffian gör om du inte betalar för deras "beskydd".
Citera
2023-12-09, 00:05
Medlem
Citat:
De säger att det är frivilligt om man vill teckna ett kollektivavtal men verkligheten säger annat. Om du inte tecknar ett kollektivavtal så saboterar vi din affärsrörelse. Det här är inte så långt ifrån vad maffian gör om du inte betalar för deras "beskydd".

Känner du till den svenska modellen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_modellen

Det är nog dags att fler förstår vad den verkligen innebär. Sverige har i stort sett ingen lagstiftning på arbetsmarknadsområdet. Inga minimilöner, inga lagstadgade pauser med mera. Istället är detta upp till arbetsgivare och arbetstagare att förhandla om. Via fackföreningar och arbetsgivarorganisationer, och kollektivavtal mellan dessa. Detta är modellen vi haft sedan 1930-talet.

Fördelarna innebär:
- Arbetsfred, dvs internationellt sett extremt få strejker
- Förståelse mellan arbetsgivare och arbetstagare
- Sådant som vidareutbildning, och motivation

De allra flesta arbetsgivarorganisationer, och arbetstagare stödjer (givetvis) denna framgångsrika modell. Maffia, ja då får du läsa på lite faktiskt....
Citera
2023-12-09, 00:15
Medlem
Citat:
Känner du till den svenska modellen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_modellen

Det är nog dags att fler förstår vad den verkligen innebär. Sverige har i stort sett ingen lagstiftning på arbetsmarknadsområdet. Inga minimilöner, inga lagstadgade pauser med mera. Istället är detta upp till arbetsgivare och arbetstagare att förhandla om. Via fackföreningar och arbetsgivarorganisationer, och kollektivavtal mellan dessa. Detta är modellen vi haft sedan 1930-talet.

Fördelarna innebär:
- Arbetsfred, dvs internationellt sett extremt få strejker
- Förståelse mellan arbetsgivare och arbetstagare
- Sådant som vidareutbildning, och motivation

De allra flesta arbetsgivarorganisationer, och arbetstagare stödjer (givetvis) denna framgångsrika modell. Maffia, ja då får du läsa på lite faktiskt....

Vi kan nog konstatera att maffia liknelsen stämmer kring metodiken. Men om vi går vidare, den länk som du skickade innebar ju förskjutning av maktbalansen och verkar ha kantats av problem. Men låt oss säga att det är utslätat.

Men om vi går vidare igen. De löneökningar man har erhållit genom åren har varit rätt bra men det har man fått utan hjälp av facket och de största lönehöjningarna har skett genom byta jobb bara. Varför skulle jag vilja ha ett avtal som inte gynnar mig? Staten som ska vara förebild är väl den sämsta av alla när det gäller vidareutbildning och motivation? Varför skulle man ens påstå att avsaknaderna av strejker skulle bero på ett kollektivavtal? I det statliga är det mer också som, här har du en pengapåse, fördela den lika bland personalen... de bästa belönas ungefär på samma nivå som de sämsta...
Citera
2023-12-09, 00:36
Medlem
Om man tar ett företag med kollektivavtal och jämför med tesla.

Vi kan ta vår folkkära volvo, hur beter sig chefer som är bundna av kollektivavtal osv, fungerar det i praktiken? eller är det som jag berättar enbart för att hålla anställda under kontroll.
Ta vad volvo gör: dom är värre än vad tesla är som arbetsgivare. dvs detta har hänt i år. och det är inte första gången, dvs kollektivavtal gör inte saker bättre.

Chef på Volvo Cars till fysisk attack mot anställd

En chef på Volvo Cars ska ha gått till fysisk attack mot två skyddsombud i bolagets fabrik i Torslanda. En anmälan har skickats in till Arbetsmiljöverket. Enligt IF Metall är det andra gången på kort tid som skyddsombud och förtroendevalda drabbats av hot och våld utan att företaget agerar.

https://www.di.se/nyheter/chef-pa-volvo-cars-till-fysisk-attack-mot-anstalld/
Citera
2023-12-09, 00:38
Medlem
Citat:
Vi kan nog konstatera att maffia liknelsen stämmer kring metodiken. Men om vi går vidare, den länk som du skickade innebar ju förskjutning av maktbalansen och verkar ha kantats av problem. Men låt oss säga att det är utslätat.

Men om vi går vidare igen. De löneökningar man har erhållit genom åren har varit rätt bra men det har man fått utan hjälp av facket och de största lönehöjningarna har skett genom byta jobb bara. Varför skulle jag vilja ha ett avtal som inte gynnar mig? Staten som ska vara förebild är väl den sämsta av alla när det gäller vidareutbildning och motivation? Varför skulle man ens påstå att avsaknaderna av strejker skulle bero på ett kollektivavtal? I det statliga är det mer också som, här har du en pengapåse, fördela den lika bland personalen... de bästa belönas ungefär på samma nivå som de sämsta...

Jag tror du inte riktigt förstår fackets roll. Fack som Handels, Restaurang och liknande reglerar minimilöner och ser till att alla i dessa låglöneyrken har en hyffsat dräglig lön.

Men i högavlönade ingenjörsyrken som mitt är det inte alls detta. De är en speaking partner gentemot översta företagsledningen, fixar vidareutbilning, aktiviteter, arbetsskydd, mm. De har absolut inget med min lön att göra, den sköter jag själv.

Jag tror att du har en rätt gammalmodig nidbild av "facket". Det är inte denna nidbild som gjort att Sverige haft typ den mest extremt positiva ekonomiska utvecklingen i världen sedan 1990-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in