Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
3m USD är idag drygt 31 miljoner kronor. Han har även själv sagt att han har pengar kvar från Fury-fighten. Låt säga att han har typ 25 miljoner kronor efter all skatt är betald medräknat det han tjänat tidigare i karriären. Han kan investera de pengarna och leva ett halvlyxigt liv resten av livet. Eller inte investera alls och så lär han klara sig hyfsat ändå. Skulle jag få hälften av de pengarna skulle jag känna mig set for life, bara köpa två-tre fastigheter typ.
Skulle han förlora mot AJ och sen förlora igen och lägga ner karriären kan han ju också bli tränare eller leva på boxning på annat sätt. Skulle han vinna mot AJ och få titelmatch kan han minst dubbla pengarna och skulle han vinna den kan han leva ett liv i lyx resten av livet.
Men allt är ju relativt och vad man själv anser är lyx osv. Finns ju många idrottsmän som tjänat massor och sen hamnat i personlig konkurs men Otto känns inte som den typen.
Ja, Mike Tyson gick i konkurs efter att ha dragit in minst fyra miljarder eller 4000 msek. Riddick Bowe har ett net worth på 20.000 usd idag. Han drog in närmare en halv miljard när det begav sig och han var i hetluften under the good old days på 90-talet. Evander Holyfield, James Toney och Roy Jones Jr. är också relativt nära ruinens brant rent ekonomiskt enligt rapporter. Toney sålde en massa gamla världsmästarbälten och liknande på EBay, motsvarande Tradera/Blocket, för åtta år sedan och har fortsatt sälja av lite rariteter på den svarta börsen för att hålla sig flytande. Minns att en man som Holyfield fightade emot på 90-talet om tungviktsbältet idag arbetar i kassan hos ngn livsmedelskedja typ Wallmart eller liknande.
Gällande intäkterna som Otto får för matchen så är jag inte säker på att det är hans egen andel utan beloppet som han får från Saudi bör nog delas upp mellan honom, managern och tränaren. Som regel så får coachingstaben ca 10% av intäkterna och managern 30% även om det varierar en aning. Så han kan nog räkna med att få behålla lite mer än hälften i egen ficka (innan skatt).
Otto är ju från Norrland ursprungligen, och om han stadgar sig där så är det nog inga problem att hushålla med några miljoner för resten av livet. Du kan lösa ett hus för några hundratusen där. Men om han stannar i centrala New York så blir det andra villkor. I så fall räcker 10 msek enbart till en liten etta på Manhattan eller för hyran i lite över ett decennium!