2023-12-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojje211
Hahaha jag ser hur det ser ut som jag skryter åt honom men just för polisyrket är han väldigt passande, men alla har såklart brister 😅 Syftade väl mer på om de sakerna jag skrev om psykologkontakt och missbruk i familjen kan vara underlag till att kugga…

Han har kuggat på cykel tidigare, psykologen kuggade han nu! Hur många gånger är ”värt” att söka? Antar att det är svårt att ta in när det enligt honom inte kunde gått mycket bättre. Nånstans har det ju uppenbarligen inte gått så bra…
Det är väl bara bra och självklart att du skryter om honom, det visar att han har bra stöd och en anledning att inte ge upp på det han drömmer om.

Det finns inte ”för många gånger” att söka, tvärtom, så visar att man fortsätter söka att man verkligen vill bli polis. Hade polisen velat sätta en maxgräns på hur många gånger man kan söka så hade de gjort det.

Jag lyssnade på en före detta polis och lärare vid Sörentorp som driver podden ”Snutsnack”, Hasse Brontén, som sa att han hade en elev som hade sökt elva gånger och kommit in på tolfte. Han pratade även med en nuvarande lärare på Södertörn som hade sökt in fyra gånger innan han kom in.

Det är inte ovanligt att få söka in flera gånger, och många av de som skriver på FB har haft ”turen” (eller vad man ska kalla det) att ha glidit igenom det utan problem. Det kan handla om att man är för nervös, att man inte är tillräckligt nervös, att psykologen misstolkar vad man säger, vad som helst, som gör att man faller där.

Anledningen till varför din man fick fortsätta efter cykeln är för att de, efter första september i år, gjorde så att man får fortsätta efter att man kuggat ett fystest, men sedan komma tillbaka efter fyra månader och endast göra fystestet igen. Jag skulle dock säga till din man att träna mer på att cykla, och att inte överskatta sin förmåga när han fyller i hälsoformuläret (de baserar tyngd på hur mycket du väger, hur lång du är, samt hur mycket du tränar)

Jag tror även att de som kuggar flera gånger, och sedan kommer in, på många sätt har det lättare att kämpa sig igenom skolan och bli en riktigt, riktigt, bra polis i framtiden.

Fortsätt kämpa, säger jag. Det kommer att vara värt det i längden.

P.S. Att man känner att samtalet gått bra säger ingenting. Jag var nästan bombsäker på att jag hade kuggat, men gick vidare.
Senast redigerad av Doses 2023-12-08 kl. 11:33.
Citera
2023-12-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doses
Det är väl bara bra och självklart att du skryter om honom, det visar att han har bra stöd och en anledning att inte ge upp på det han drömmer om.

Det finns inte ”för många gånger” att söka, tvärtom, så visar att man fortsätter söka att man verkligen vill bli polis. Hade polisen velat sätta en maxgräns på hur många gånger man kan söka så hade de gjort det.

Jag lyssnade på en före detta polis och lärare vid Sörentorp som driver podden ”Snutsnack”, Hasse Brontén, som sa att han hade en elev som hade sökt elva gånger och kommit in på tolfte. Han pratade även med en nuvarande lärare på Södertörn som hade sökt in fyra gånger innan han kom in.

Det är inte ovanligt att få söka in flera gånger, och många av de som skriver på FB har haft ”turen” (eller vad man ska kalla det) att ha glidit igenom det utan problem. Det kan handla om att man är för nervös, att man inte är tillräckligt nervös, att psykologen misstolkar vad man säger, vad som helst, som gör att man faller där.

Anledningen till varför din man fick fortsätta efter cykeln är för att de, efter första september i år, gjorde så att man får fortsätta efter att man kuggat ett fystest, men sedan komma tillbaka efter fyra månader och endast göra fystestet igen. Jag skulle dock säga till din man att träna mer på att cykla, och att inte överskatta sin förmåga när han fyller i hälsoformuläret (de baserar tyngd på hur mycket du väger, hur lång du är, samt hur mycket du tränar)

Jag tror även att de som kuggar flera gånger, och sedan kommer in, på många sätt har det lättare att kämpa sig igenom skolan och bli en riktigt, riktigt, bra polis i framtiden.

P.S. Att man känner att samtalet gått bra säger ingenting. Jag var nästan bombsäker på att jag hade kuggat, men gick vidare.

Supertack för detta! Vilken stjärna du är 🌟
Citera
2023-12-11, 19:53
Medlem
Citat:

Om ni vill gotta er i egen framgång och annans elände kan säga att jag fick 1 på inskrivningen.

Vet inte hur det är möjligt faktiskt.
Kände att jag hade övervägande del rätt resultat på inskrivningen.

Jag VET det dessutom.

Mönstrat med godkända resultat till värnplikt och
inskrivningen till polisen och dess test är snarlikt FM.

Kan säga att jag tappade lusten däremot. 12 månaders spärrtid på prov 1.
Jag har svårt att tro att jag presterade så lågt. Det fanns inget facit heller.

Det är 10% som blir uttagna. Att man premierar yngre ålder eller att många sökanden är tydligt.

Möjligen åldersdiskriminering.
Citera
2023-12-11, 20:14
Medlem
Mr.Reids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigridViola
Om ni vill gotta er i egen framgång och annans elände kan säga att jag fick 1 på inskrivningen.

Vet inte hur det är möjligt faktiskt.
Kände att jag hade övervägande del rätt resultat på inskrivningen.

Jag VET det dessutom.

Mönstrat med godkända resultat till värnplikt och
inskrivningen till polisen och dess test är snarlikt FM.

Kan säga att jag tappade lusten däremot. 12 månaders spärrtid på prov 1.
Jag har svårt att tro att jag presterade så lågt. Det fanns inget facit heller.

Det är 10% som blir uttagna. Att man premierar yngre ålder eller att många sökanden är tydligt.

Möjligen åldersdiskriminering.

Tråkigt att höra.

Förstår dock inte riktigt hur du menar med att UNIQ-testet skulle premiera yngre sökande?
Citera
2023-12-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Reid
Tråkigt att höra.

Förstår dock inte riktigt hur du menar med att UNIQ-testet skulle premiera yngre sökande?

Jag menar att den manuella "antagningen" dvs verkligheten gör
att de slumpmässigt kan välja bort stora delar av de sökande utan
att behöva "styrka" vad på testen som gick fel.

Varför gör man så? För att man har "personal" att ta av. Jag tillhör 90% av de första 12 månaderna.

Jag tror inte på mitt resultat 1, det är övertydligt lågt, när jag kan flera
delar av svaren med ganska stor säkerhet.

Du frågade varför.
Unga individer är lättare att forma, till det man vill ha.
Tror de söker personer lämpliga efter tjänster som de vill tillsätta mängder av, dvs
yngre personer vilka nöjer sig med många år som ex fältpolis, många arbetstimmar till det man
främst behöver/vill täcka.

Jag var mer sugen på att veta mer om 1,5 års utbildningen och ville ges en möjlighet att
ställa frågor om vägen dit till psykologen men det fick eller hann jag aldrig.
Det kräver en akademisk examina den är jag villig att skaffa mig på 2 år dock med stor chans till utdelning, dvs tillämpliga tjänster därefter.

Jag är mycket besviken.
Framför allt är jag besviken kring den långa spärrtiden.
Senast redigerad av SigridViola 2023-12-11 kl. 21:55.
Citera
2023-12-11, 22:16
Medlem
Citat:
Tror de söker personer lämpliga efter tjänster som de vill tillsätta mängder av, dvs
yngre personer vilka nöjer sig med många år som ex fältpolis, många arbetstimmar till det man

Egentligen konstigt att tester handlar så mycket om att vara stark och "fältpolis" när de flesta poliser är skrivbordspoliser. Borde vara mer tester om postitlappar och gem.
Citera
2023-12-12, 08:21
Medlem
Citat:

Varför gör man så? För att man har "personal" att ta av. Jag tillhör 90% av de första 12 månaderna.

Du frågade varför.

Jag var mer sugen på att veta mer om 1,5 års utbildningen och ville ges en möjlighet att
Det kräver en akademisk examina den är jag villig att skaffa mig på 2 år dock med stor chans till utdelning, dvs tillämpliga tjänster därefter.

Jag är mycket besviken.

Acceptans kommer du snart till. Att du var "godkänd" för värnplikt en gång säger inte så mycket då man är "godkänd" redan vid en 3a på inskrivningen och då är det starkt begränsat vilka befattningar du kan få. Generellt brukar dom flesta som har gjort inskrivning för värnplikt få ett högre värde där än just på UNIQ.

Att man skulle premiera yngre ser jag inte alls faktiskt, tycker tvärtom att ALLT i prövningen är enklare ju äldre (mognare) du är.

Sedan att man inte behöver säga vad som gick fel tycker jag är helt rätt, du ska inte kunna ta svaren du får och sedan anpassa dig efter dom. Då får du inte svart på vitt hur en person faktiskt är.
Citera
2023-12-12, 09:05
Medlem
Citat:

Du frågade varför.

Jag är mycket besviken.
Man fyller inte utbildningsplatserna till fullo, även när man har påtryckning från regering och riksdag. Dessutom hörde jag att Borås har ganska många 40+ som har antagits dit 2024.

Så det du säger om att de främjar unga tror inte jag på personligen.
Senast redigerad av Doses 2023-12-12 kl. 09:08.
Citera
2023-12-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojje211
Hahaha jag ser hur det ser ut som jag skryter åt honom men just för polisyrket är han väldigt passande, men alla har såklart brister 😅 Syftade väl mer på om de sakerna jag skrev om psykologkontakt och missbruk i familjen kan vara underlag till att kugga…

Han har kuggat på cykel tidigare, psykologen kuggade han nu! Hur många gånger är ”värt” att söka? Antar att det är svårt att ta in när det enligt honom inte kunde gått mycket bättre. Nånstans har det ju uppenbarligen inte gått så bra…
Jag har än så länge varit hos psykologen en gång och fick avslag. Jag frågade psykologen som gav mig beskedet något i stil med "när tycker du man kanske borde sikta in sig på något annat", då svarade han typ "ja ungefär kanske efter tre gånger är det kanske lämpligt att fokusera sig på något annat".

Samtidigt hör man ju om folk som söker 5-7 gånger innan de kommer in så jag skulle säga ge inte upp. Vad visar det för karaktär hos en människa som vill tjäna samhället att de ger upp efter tre/fyra gånger säger jag.
Citera
2023-12-12, 13:16
Medlem
Är det någon som kuggat psykologen en gång och kommit in senare som vill berätta om/hur mycket de pratade om ditt kuggade samtal eller uppföljningar kring det?
Eller om hela samtalet var som ett nytt.
Citera
2023-12-12, 19:11
Medlem
Kristaallens avatar
Citat:
Fan vad kul! Då hamnar vi ju i samma klass!

När hade du din prövning?

Kommer inte riktigt ihåg men var ett tag sedan
Citera
2023-12-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasken1337
Acceptans kommer du snart till. Att du var "godkänd" för värnplikt en gång säger inte så mycket då man är "godkänd" redan vid en 3a på inskrivningen och då är det starkt begränsat vilka befattningar du kan få. Generellt brukar dom flesta som har gjort inskrivning för värnplikt få ett högre värde där än just på UNIQ.

Att man skulle premiera yngre ser jag inte alls faktiskt, tycker tvärtom att ALLT i prövningen är enklare ju äldre (mognare) du är.

Sedan att man inte behöver säga vad som gick fel tycker jag är helt rätt, du ska inte kunna ta svaren du får och sedan anpassa dig efter dom. Då får du inte svart på vitt hur en person faktiskt är.

Acceptans kom efter nattens sömn.

Jag startade 09.40, jag var där tidigare. Hade jag startat 10.00 eller senare innebär det 2 dagars prövning - Det står på hemsidan. Moment 22.

Den psykologiska profilen som jag fick på mönstringen är inget som förändrats, det är den jag är.
Den enda skillnaden är att jag är äldre.
Däremot medicinska tester, fysik/kondition eller pågående livsstil/vanor, kontaktnät, familjesituation, civilstatus är ju sådant som kan vara föränderliga genom livet och påverka resultaten.

Polis innebär troligen ett yrkesliv dock då en värnplikt mer är en begränsad period.

Jag tillhör 4% av "unik idiot" enligt stanineskalan, jag får leta efter fler 1: or helt enkelt, vi är en minoritet på skalan förutom 9: orna som också är 4%.

Jag är lika stolt och nöjd över mig själv, som innan.
Jag missade dock hotellnatten och frukosten, det var tråkigt för jag gillar mat.
Senast redigerad av SigridViola 2023-12-12 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in